• Lyssnare

    Fråga om bemötande

    Hej,

    Jag la ut en auktion och visade det för en vän. Utropspriset satte jag på 1600. Han sa att jag borde sätta det på 800 om jag ville få bud. När jag fick hans mail hade jag redan fått bud. Jag meddelade honom det. Inte ett "Vad kul!" "Grattis!" eller något. Bara tystnad.
    Hur skulle du tolka ett sådant beteende och vad tror du det är för typ av persolighet som beter sig så där? För mig är det väldigt främmande och obegripligt.
    Slutpriset blev några tusen.

  • Svar på tråden Fråga om bemötande
  • Fjäril kär

    Svårt att svara på.. Det kan ju vara allt ifrån vänligt råd av en som faktiskt vet bättre angående auktion och denna typ av pryl till att vara missunsam och avundsjuk..

  • LadyJane

    Jag skulle inte tolka det som någonting särskilt, vad ska man säga liksom?
    Jaha.

    Hur tolkar du det?

  • Magical
    Lyssnare skrev 2021-09-21 14:01:19 följande:

    Hej,

    Jag la ut en auktion och visade det för en vän. Utropspriset satte jag på 1600. Han sa att jag borde sätta det på 800 om jag ville få bud. När jag fick hans mail hade jag redan fått bud. Jag meddelade honom det. Inte ett "Vad kul!" "Grattis!" eller något. Bara tystnad.
    Hur skulle du tolka ett sådant beteende och vad tror du det är för typ av persolighet som beter sig så där? För mig är det väldigt främmande och obegripligt.
    Slutpriset blev några tusen.


    Men orka. Jag skulle inte för det första ens kommenterat tillbaka över huvud taget. Mina business är mina business. 
    Om någon har en sån fånig synpunkt får det väl stå för dem. 

    Varför du tänker att personen skulle gratulera dig till en bra affär förstår jag däremot inte heller. Tystnad är nog för att personen insåg att ditt pris uppenbarligen var bra och hen kanske skäms. 
  • Lyssnare

    Tack för svar. Han uppgav fel modellnummer vid sin rekommendation att sänka utropspriset till hälften. När jag korrigerade honom svarade han ju inte som sagt och påstod att de såldes för 1300 nya. Alltså... det här är... De finns inte nya. Den här var från 70-talet och i jättefint skick. Det är som att han inte vill inse att han har fel på något konstigt sätt.

    Vad är det för vänner som inte kan steppa ur sitt ego och gratulera en vän, eller "ojdå, jag missförstod visst något här".

  • Lyssnare

    Tack för svar. Han uppgav fel modellnummer vid sin rekommendation att sänka utropspriset till hälften. När jag korrigerade honom svarade han ju inte som sagt och påstod att de såldes för 1300 nya. Alltså... det här är... De finns inte nya. Den här var från 70-talet och i jättefint skick. Det är som att han inte vill inse att han har fel på något konstigt sätt.

    Vad är det för vänner som inte kan steppa ur sitt ego och gratulera en vän, eller "ojdå, jag missförstod visst något här".

  • LadyJane
    Lyssnare skrev 2021-09-21 15:27:05 följande:
    Tack för svar. Han uppgav fel modellnummer vid sin rekommendation att sänka utropspriset till hälften. När jag korrigerade honom svarade han ju inte som sagt och påstod att de såldes för 1300 nya. Alltså... det här är... De finns inte nya. Den här var från 70-talet och i jättefint skick. Det är som att han inte vill inse att han har fel på något konstigt sätt.

    Vad är det för vänner som inte kan steppa ur sitt ego och gratulera en vän, eller "ojdå, jag missförstod visst något här".
    Men va?
    Vad är problemet?
    Att han inte hurrade och grattade? Kräver du att alla dina vänner alltid ska hurra och gratta så fort du gjort något du själv tycker är bra?
  • Fjäril kär
    Lyssnare skrev 2021-09-21 15:28:38 följande:

    Tack för svar. Han uppgav fel modellnummer vid sin rekommendation att sänka utropspriset till hälften. När jag korrigerade honom svarade han ju inte som sagt och påstod att de såldes för 1300 nya. Alltså... det här är... De finns inte nya. Den här var från 70-talet och i jättefint skick. Det är som att han inte vill inse att han har fel på något konstigt sätt.

    Vad är det för vänner som inte kan steppa ur sitt ego och gratulera en vän, eller "ojdå, jag missförstod visst något här".


    Han kanske helt enkelt inte tycker att detta är viktigt och därmed inget han engagerar sig i. Han ser att det blev fel, rycker på axlarna och sen var det över för honom.

    Deal with it
  • LadyJane
    Lyssnare skrev 2021-09-21 15:38:03 följande:
    Är du representativ för detta forum Lady Jane? I så fall förstår jag av det yttrat nu att forumet har dåligt rykte. 
    För mig är det självklart att vara glad för mina vänners skull när det går bra. Samt erkänna när jag har gjort fel/missbedömt och bett om ursäkt. Det kanske är något ålderdomligt tänk som kan vara svårt att relatera till.
    Oh, du är ytterligare en sån där som försöker starta bråk med grova personliga påhopp och mycket allvarliga anklagelser som helt saknar substans.
    Nej, det är inte pga mig FL har dåligt rykte, det är pga sådana som dig. Nyreggad är du också. Vilka konton har du haft innan?
  • Lyssnare

    Jag ber om ursäkt, jag kanske uttryckte mig något plumpt, Jane. Men jag är ledsen och jag har hört att detta forum ska man inte vända sig till, men jag är kanske en gutta eller ton naiv. Jag trodde att ett familjeforum kan väl inte vara så dåligt. Något pucko träffar man väl på lite varstans. Förlåt, Jane. Nej, jag har inget tidigare konto här.

Svar på tråden Fråga om bemötande