• Tue 21 Sep 2021 14:22
    1012 visningar
    3 svar
    3
    1012

    UF företag

    Jag går tredje året på ekonomiprogammet i gymnasiet. Sista året driver man UF företag i ett helt år. Min grupp och jag har försökt komma på olika idéer men alla har tappat sin drivkraft, nästan allt existerar redan och vi måste anpassa oss efter en allt för liten budget.

    Vi behöver tips och idéer om vad vi skulle kunna göra? Alla era tips och idéer hade uppskattas då detta är våran sista hjälpmedel.

  • Svar på tråden UF företag
  • Anonym (Ttt)
    Tue 21 Sep 2021 14:30
    #1

    Barnpassning

    Umgås med äldre

    Hund/ kattvakt

    Dator/ mobiltelefonhjälp till äldre

    Hämta/ lämna barn vid förskolan

  • Anonym (H)
    Tue 21 Sep 2021 19:47
    #2

    Måste verkligen inte vara någon slags uppfinning eller liknande. Är lätt att tänka att det ska vara "unikt" etc, men det behövs inte. Gör något ni tycker är kul! Försök att bestämma er för en produkt/tjänst som ni är intresserade av (troligtvis är ni proffsigare inom det området än ni tror!).


    Hitta ett upplägg för att producera/leverera och ta betalt. Om ni har kostnader, räkna på hur många "produkter/tjänster" ni behöver sälja för att gå plus minus noll (eller med vinst). 


    Bor ni i stan eller förort eller på landet? 

  • neverp­reggo
    Tue 21 Sep 2021 20:55
    #3

    Att baka något och sälja på t.ex julmarknad brukar gå bra. Ni lär behöva ett godkänt kök men skolan kan säkert ordna något eller att ni lånar lokal på t.ex annan skola/ställe mot några kakpåsar :) Någon julmarknad, att sälja på vanligt loppis eller mitt i centrum lär vara lönsamt.

Svar på tråden UF företag