Anonym (undrar) skrev 2021-09-21 14:28:52 följande:
Jag känner till en familj (jag känner dem inte utan hör bara om detta via andra som känner dem) med flera barn i yngre skolåldern. Jag vet inget om alkoholförbrukningen så där en vanlig fredagskväll hemma men jag har hört, återkommande, om att när de åker till stugan eller på semestern så sups det, rejält. Hela nätterna. Barnen är på samma ställe. De övriga vuxna som är med (släktingar) super lika mycket de. Barnen får sannolikt sköta sig själva och somna i någon hörna.
Jag känner mig så oerhört beklämd över detta. Men det kanske är ok? Normalt i vissa kretsar?
När är det över gränsen och vad borde någon göra då?
Är det sant är det inte bra, tycker jag.
Jag tycker det är ett problem utifrån att dels kan barn bli rädda (speciellt om de är yngre) och dels kan det hända saker som kräver en nykter vuxens agerande - tex om ett barn håller på att drunkna i sjön eller behöver köras in till akuten. Någon skulle behöva vara nykter åtminstone. Det som är skadligt är att man reagerar långsammare och kan ta sämre beslut på fyllan, saker som i värsta fall skadar barnen/skrämmer dem osv.
Jag minns när jag var ca 8 år och fick följa med en kompis till deras sommarstuga en helg. Det var supafest så det stod härliga till på lördagen! Jag som kom från ett hem där det aldrig hade skett var väldigt överraskad. Min kompis suckade och sa att så är det alltid när vi är i stugan. Det var fest med stuggrannar. När vi gick ut för att säga åt dem att vi inte kunde sova och att de fick sluta låta så mycket så skrattade de bara åt oss och festen bara fortsatte.
Nästa dag skulle vi hem till stan igen. De hade lovat att skjutsa hem mig och vi fick vänta åtskilliga timmar innan hennes pappa sa att nu, kunde han nog köra bil. Han var sliten, stank svett och alkohol. Jag kunde inte fort nog komma hem. Jag var väl för ung och oerfaren för att veta något om rattfylla men jag förstod när jag blivit äldre att han absolut inte borde ha kört bil.