• Hejsan91hejsan

Levaxin och graviditet

Hej!

Jag har ganska precis plussat, gick in i v. 6 idag. Jag har ätit levaxin sedan mitt ma i våras. Innan denna graviditet låg mitt TSH ganska stabilt kring 1. När jag tog nya prover efter att ha plussat förra veckan så låg TSH på 2.2 och T4 på 17 (ref 11-23) i graviditetsvecka 4. Detta betyder alltså att mitt TSH gått uppp från 1-2.2 av att varit gravid i ca 1v.

Jag vill pga detta inte vänta med nya prover till v.10 som min bm tycker. Har nu efter tjat fått en ny tid nästa v för att se om värdena gått upp mer. För i så fall, enligt mig, tycker jag det finns motiverat att göra en doshöjning även om min bm säger att allt under 4 är ok. Känns ju dumt att vänta tills värdena passerat fyra innan man gör något?

Snälla någon som har vetskap om detta? Känner mig så lost och dessutom orolig sen mitt ma i vintras när vården gjorde många misstag där de bland annat valde att vänta med att sätta in levaxin, därav mitt tappande förtroende.

• Svar på tråden Levaxin och graviditet
  • Jag är bara jag

Det är mycket vanligt att TSH går upp som gravid. Går man på Levaxin och speciellt om man haft m.f innan bör värdet tas om rätt ofta och man behöver nästan alltid höja dosen Levaxain. Jag låg på 75 i flera år, men fick höja till 100 som gravid när TSH passerade 2,0.

• Hejsan91hejsan
    Jag är bara jag skrev 2021-09-21 21:10:06 följande:

Det är mycket vanligt att TSH går upp som gravid. Går man på Levaxin och speciellt om man haft m.f innan bör värdet tas om rätt ofta och man behöver nästan alltid höja dosen Levaxain. Jag låg på 75 i flera år, men fick höja till 100 som gravid när TSH passerade 2,0.

Min bm verkar inte vilja höja så länge jag ligger under fyra men kan ju inte va bra att bara låta TSH sakta ticka uppåt :( men får väl se efter provtagningen som jag lyckades tjata till mig nästa vecka.
  • Jag är bara jag
    Hejsan91hejsan skrev 2021-09-21 21:54:09 följande:
    Min bm verkar inte vilja höja så länge jag ligger under fyra men kan ju inte va bra att bara låta TSH sakta ticka uppåt :( men får väl se efter provtagningen som jag lyckades tjata till mig nästa vecka.
    Det är inte din b.m som ska avgöra om dosen ska höjas. Barnmorskor är inte läkare och ska inte uttala sig om receptbelagda mediciner. Prata med läkaren som skrev ut Levaxin. Det gjorde jag och fick höjd dos.
  • Anonym (Tsh)
    Hejsan91hejsan skrev 2021-09-21 21:54:09 följande:

Du behöver träffa en läkare, det där är inget en bm har kunskap om. Boka tid hos den som skrev ut receptet som redan föreslagits. Att det stiger under graviditeten är vanligt, jag har normalt värde som icke-gravid och äter inte Levaxin, men under en av mina tre graviditeter seglade TSH iväg av någon anledning och då fick jag Levaxin.

Men du behöver träffa en läkare som är insatt i sköldkörtelproblematik och graviditet.
Svar på tråden Levaxin och graviditet