• Anonym (Bollen)

Viktuppgång graviditet

Hej FL. Skulle vilja fråga hur mycket ni gick upp i vikt under graviditet?

Jag väntar tredje barnet och ska föda snart. Jag får paaaanik över min vikt!!

Jag är 165 cm lång och väger vanligtvis runt 57kg. Väger nu över 80 kg, alltså kliniskt fet!

Jag förstår inte hur, varför! Jag vet att man går upp under graviditet men liksom ~25 kg?? Har dessutom ätit mycket mindre mängd mat nu för får inte i mig någonting alls pga magen spänner upp i magsäcken på mig så tappar aptiten. Inga kläder passar (alltså inte enbart pgq större mage och bröst) utan låren och armarna är sjukt svullna. Har aldrig vägt så mycket nånsin.

Orkar och vill knappt visa mig ute pgq detta och det känns i hela kroppen denna extra tyngd.

Hur mycket gick ni andra upp och lyckades ni går ner sen efteråt? Ni som känt er svullna - avtog detta i samband med förlossningen?

• Svar på tråden Viktuppgång graviditet
  • Anonym (Jag)

Man räknar inte BMI som gravid så kliniskt fet är helt fel ord. Jag gick upp 18 kg med första barnet och 17 med andra. Gick ner 14 kg direkt efter förlossningarna. Resten snabbt med ettan, kilona efter tvåan satt i flera år. Målet är fortfarande att gå ner till vad jag vägde före barnen. Gick upp pga typ tusen fertilitetsbehandlingar.

• Anonym (S)

Gick upp 20 kg med första, gick ner 14 kg direkt efter.

Är gravid nu i vecka 37 imorgon och har hittills gått upp 2 kg från startvikten.

• Anonym (Bollen)
    Anonym (Jag) skrev 2021-09-23 14:02:58 följande:

Man räknar inte BMI som gravid så kliniskt fet är helt fel ord. Jag gick upp 18 kg med första barnet och 17 med andra. Gick ner 14 kg direkt efter förlossningarna. Resten snabbt med ettan, kilona efter tvåan satt i flera år. Målet är fortfarande att gå ner till vad jag vägde före barnen. Gick upp pga typ tusen fertilitetsbehandlingar.

Gör man inte? Varför?

Ja, jag är rädd att fastna också... vad bra du kunde gå ner så fort första gången. Gjorde du något särskilt för att det skulle bli så? Och vad har du för målvikt och längd?(om jag får fråga alltså
  • Anonym (Bollen)
    Anonym (S) skrev 2021-09-23 14:18:41 följande:

Är gravid nu i vecka 37 imorgon och har hittills gått upp 2 kg från startvikten.

Men oj vilken sjuk skillnad! 2 kg bara? Vet du vad det beror på att det inte varit mer?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Bollen) skrev 2021-09-23 16:01:09 följande:
    Gör man inte? Varför?
    Ja, jag är rädd att fastna också... vad bra du kunde gå ner så fort första gången. Gjorde du något särskilt för att det skulle bli så? Och vad har du för målvikt och längd?(om jag får fråga alltså smile1.gif
    Man är gravid- inte överviktig. Alltså räknar man inte BMI. Finns de som går upp 35 kg och allt har runnit av dom 2 veckor senare för mycket var vätska. 

Jag hade ju bara 4 kg att gå ner och det gick av sig själv. Tog iofs en del promenader, men ansträngde mig inte. De 4 kilon jag hade kvar efter andra barnet satt som berget. Tror det beror på att jag ammat så länge. Vissa har svårt gå ner då. Nu väger jag 61 till 163 cm. Fullt normalviktig, men jag vägde mindre i massor med år före jag började med alla behandlingar. Känner mig gammal,fet och ful efter att ha fått barn. Vill komma i kläderna igen. Orka mer. Se bättre ut. 
  • Anonym (Systrar)

Jag och min syrra var gravida samtidigt, båda födde nu i augusti, med 9 dagars mellanrum. Jag gick upp 300 g under min graviditet, hon 18 kg. Jag var redan när jag blev gravid gravt överviktig, hon var på den lägre änden av normalviktig. Det mesta hon gick upp var ju vattenvikt, som försvinner på någon vecka när barnet väl är fött. Ett par kg är "riktig vikt" på henne.

• Kvinna1989

Jag gick upp 23 kg. Det sista dygnet innan förlossningen kom igång gick jag upp 3 kg, alltså på ett dygn!

Födde för 1 vecka och 1 dag sedan, har gått ner 7-8 kg hittils.

Detta var min första graviditet.

• Anonym (Blåsippan)

Hehe... ta det lungt! Jag är 164 cm, vägde 60 kg när jag blev gravid. Gick upp 43 kg!!! Hade totalt panik. Det låg inte överdriver med onyttigheter eller andra dåliga vanor bakom detta. Förutom att det var tungt mådde både jag och bebis prima. Efter 11 månader efter förlossningen hade jag nått startvikt. Gjorde absolut inget förutom att möjligtvis amningen kan ha hjälpt och vanliga sporidariska promenader ibland samt vardagsmotion. Önska att jag visste att det skulle rinna av mig när jag var gravid. För jag hade sådan ångest över vikten.... mitt tips är att njut av graviditeten och att bebis mår bra. Vikten kan du ta sen. Lycka till nu.

• Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2021-09-23 14:18:41 följande:

Samma för mig, gick upp jättemycket tidigt i första graviditeten och knappt något i andra. Olika kön, kanske därför?
  • Anonym (S)
    Anonym (Bollen) skrev 2021-09-23 16:02:32 följande:

Men oj vilken sjuk skillnad! 2 kg bara? Vet du vad det beror på att det inte varit mer?

Ingen aning, men tror det har en betydelse att jag med första barnet var underviktig och därmed behövde gå upp mer, tillskillnad från andra, var överviktig redan innan jag plussade.
    Anonym (K) skrev 2021-09-27 00:51:46 följande:

Samma för mig, gick upp jättemycket tidigt i första graviditeten och knappt något i andra. Olika kön, kanske därför?

Båda mina är flickor så det har ingen betydelse här iallafall.. men intressant hur olika det kan vara!
  • Anonym (Jo)

Gick upp ca. 20 kilo som jag sen gick ner.

Svar på tråden Viktuppgång graviditet