• lillli

Hur välja utbildning? HR eller IT?

Känner mig väldigt förvirrad kring val av utbildning, hur gjorde ni? Hur ska man veta när man aldrig jobbat med det?

Jag är 40 och vill utbilda mig, har liksom inte blivit av tidigare av olika anledningar, dels för att jag alltid känt mig förvirrad kring vad jag ska plugga.

Just nu lutar det alltså åt att jag antingen går Personalvetarutbildningen och samtidigt jobbar 50% på mitt nuvarande jobb. Ngn som jobbar inom HR och som tycker att det är kul? Vad gör ni och vad har ni för lön?

Eller Data & Systemvetenskapligt alternativt Interaktionsdesign programmet på 3 år. Har ingen aning om jag skulle trivas, har aldrig jobbat inom IT utan valet är isf mest för att det är höga löner och finns gott om jobb åtminstone för systemvetare som jag förstått. Ngn som jobbar inom IT som vill hjälpa mig lite? Trivs ni? Är det väldigt krävande? Är utbildningen svår att klara? Har ingen erfarenhet sen tidigare. Och är min ålder ett stort minus? Ngn som gått Interaktionsdesign el jobbar med liknande som vill dela med sig?

Tredje alternativet är bild lärare, jag älskar egentligen mer kreativa saker och att måla och gillar barn och ungdomar. Dock så är jag väl inte supersugen på att behöva åka till jobbet varje dag, trivs så bra med att jobba hemma. 

Om det är ngn som känner att de har ngt tips så snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Hur välja utbildning? HR eller IT?
  • Anonym (Casanova)
    lillli skrev 2021-09-23 15:30:16 följande:

Känner mig väldigt förvirrad kring val av utbildning, hur gjorde ni? Hur ska man veta när man aldrig jobbat med det?

Jag är 40 och vill utbilda mig, har liksom inte blivit av tidigare av olika anledningar, dels för att jag alltid känt mig förvirrad kring vad jag ska plugga.

Just nu lutar det alltså åt att jag antingen går Personalvetarutbildningen och samtidigt jobbar 50% på mitt nuvarande jobb. Ngn som jobbar inom HR och som tycker att det är kul? Vad gör ni och vad har ni för lön?

Eller Data & Systemvetenskapligt alternativt Interaktionsdesign programmet på 3 år. Har ingen aning om jag skulle trivas, har aldrig jobbat inom IT utan valet är isf mest för att det är höga löner och finns gott om jobb åtminstone för systemvetare som jag förstått. Ngn som jobbar inom IT som vill hjälpa mig lite? Trivs ni? Är det väldigt krävande? Är utbildningen svår att klara? Har ingen erfarenhet sen tidigare. Och är min ålder ett stort minus? Ngn som gått Interaktionsdesign el jobbar med liknande som vill dela med sig?

Tredje alternativet är bild lärare, jag älskar egentligen mer kreativa saker och att måla och gillar barn och ungdomar. Dock så är jag väl inte supersugen på att behöva åka till jobbet varje dag, trivs så bra med att jobba hemma. 

Om det är ngn som känner att de har ngt tips så snälla hjälp mig!

Välj HR eller Lärare. Inte IT.

IT-branschen vill ha unga människor som är genuint intresserade av data.

Det är till och med knepigt för utbildade inom IT att få jobb på ålderns höst. Känner en säkerhetsexpert, en systemadministratör och två nätverkstekniker som fick sluta pga att företaget organiserade om eller la ner. Sen fick dom inget datajobb pga att dom var för gamla. Dom jobbar med annat nu.

Hur vet jag detta? Pluggade data men la om min utbildning när jag insåg hur det såg ut i branschen. Driver numera företag inom en annan bransch även om jag har bra nytta av mina datakunskaper. Kör mina egna servrar och annat på företaget.
  • lillli
    Anonym (Casanova) skrev 2021-09-23 15:37:10 följande:

Välj HR eller Lärare. Inte IT.

IT-branschen vill ha unga människor som är genuint intresserade av data.

Det är till och med knepigt för utbildade inom IT att få jobb på ålderns höst. Känner en säkerhetsexpert, en systemadministratör och två nätverkstekniker som fick sluta pga att företaget organiserade om eller la ner. Sen fick dom inget datajobb pga att dom var för gamla. Dom jobbar med annat nu.

Hur vet jag detta? Pluggade data men la om min utbildning när jag insåg hur det såg ut i branschen. Driver numera företag inom en annan bransch även om jag har bra nytta av mina datakunskaper. Kör mina egna servrar och annat på företaget.

Oj ok trodde det var stor brist inom IT och att man som tjej är väldigt eftertraktad. Men bra att veta?jobbar på IT företag men inte med IT, skulle kunna höra med cheferna men tycker det är lite pinsamt och vill inte sätta dem i situationen att behöva säga ?nej du är för gammal?! ???? Minst sagt obekvämt. Känner mig ju så ung!

Men jobbar inte många i roller där man egentligen inte är så tekniskt kunnig utan mer funktionell mellan kund och programmerare. Har du ngn insyn? Hört att man då mest behöver ha koll på vad det är man pratar om samt kunna testa etc. Vet du ngt om det är ett minus att vara äldre i en sån roll? Samt om man skulle jobba inom säkerhet tex?
  • Anonym (Casanova)
    lillli skrev 2021-09-23 20:44:14 följande:
    Oj ok trodde det var stor brist inom IT och att man som tjej är väldigt eftertraktad. Men bra att veta?jobbar på IT företag men inte med IT, skulle kunna höra med cheferna men tycker det är lite pinsamt och vill inte sätta dem i situationen att behöva säga ?nej du är för gammal?! ???? Minst sagt obekvämt. Känner mig ju så ung!

Men jobbar inte många i roller där man egentligen inte är så tekniskt kunnig utan mer funktionell mellan kund och programmerare. Har du ngn insyn? Hört att man då mest behöver ha koll på vad det är man pratar om samt kunna testa etc. Vet du ngt om det är ett minus att vara äldre i en sån roll? Samt om man skulle jobba inom säkerhet tex?
    Ska du fråga cheferna så får du nog ha en väldigt oskyldig infallsvinkel som inte har något med att du funderar på att söka dig dit.

Säg att du läste att det är svårt för äldre it-experter att få jobb och fråga varför det är det. En ledande fråga. Säger dom emot så är det ju bara att tuta och köra.

Ingen aning om dina andra frågor. Jag var tekniskt intresserad. Valde att inte fortsätta i branschen.

Valde en bransch där gamla rävar som inte kan skriva mejl eller starta en dator ändå är intressanta pga erfarenhet att driva större projekt.
  • Jonnynilsson

Vi söker IT-folk. Det är svårt att hitta kandidater med rätt profil. Vi önskar att man har en del erfarenhet av it-drift och integrationer. Så det är sällan vi kan ta in nyutexade.

Med det sagt så är inte dörren helt stängd. Gå en bra IT-utbildning. Ta examen med fina betyg. Sök in till supporten. Gör bra ifrån dig där och sök dig vidare internt. Det är den vägen de flesta hos oss tar.

Kanske inte så kul för en 40-åring med ingångs lön runt 30k men man måste börja sin karriär någon gång. Ju senare desto svårare.

• Anonym (...)

Jag jobbar inom IT (nätverk, inte systemvetare) och säger så klart att IT är superkul Med det sagt bör man ha ett intresse, har man det inte kommer det att lysa igenom när du söker jobb och det blir ännu svårare att få jobb som nyexad än vad det alltid är. Utifrån vad du skriver skulle jag nog välja HR eller bildlärare eftersom det är saker du tycker är intressant snarare än att du tycker att lönen är intressant...

Att det skulle vara så svårt att få jobb som äldre inom IT håller jag inte med om. Jag börjar närma mig 40 och är bland de absolut yngsta i min grupp. Alla de senast anställda har varit äldre än mig.

• Anonym (HR)

?och jag kan inte rekommendera HR?

Några plus:

+ Mötet m människor

+ Bredden i arbetsuppgifterna

Några minus:

-Vassa armbågar

-På tok för många kvinnor i branschen / hör ihop med ovanstående

-Slavjobb - du blir en slasktratt

-Inte sällan bevittnar du undermåligt ledarskap

-Ingen erkänd roll

-Dåliga arbetsmiljöer

• Anonym (HR)

?och jag kan inte rekommendera HR?

Några fördelar:

+ Mötet m människor

+ Bredden i arbetsuppgifterna

Några nackdelar:

-Vassa armbågar

-På tok för många kvinnor i branschen / hör ihop med ovanstående

-Slavjobb - du blir en slasktratt

-Inte sällan bevittnar du undermåligt ledarskap

-Ingen erkänd roll

-Dåliga arbetsmiljöer

• Anonym (arbetssökande)

IT är nog kört, dessutom dåliga ingångslöner om du har noll erfarenhet

Svar på tråden Hur välja utbildning? HR eller IT?