• Anonym (TS)

Smycke med bly , gravid

Fick ett hemmagjort smycke av en kompis som delvis är gjort av bly.

Kompisen tänkte inte på det och gjorde det absolut inte för att vara elak.

Hade smycket runt halsen mot huden ca 2 timmar, kan det ha skadat barnet?

Är gravid i vecka 20..

Vill helst inte höra att jag eller kompisen var korkade för jag vet att det inte var så smart men tänkte helt enkelt inte på att det kan vara farligt.. Det är ju inget att göra åt nu och hade inte tänkt fortsätta ha det men min mamma har skrämt upp mig en del och sagt att det absorberas genom huden, hon kan iförsej vara lite hysterisk med sånt där men blir rädd ändå.

Nån som vet hur mycket man får i sig genom huden?

Kan man be att få ta blodprov och kolla halten i blodet? Det var igår kväll jag hade på mig det..

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Smycke med bly , gravid
  • Anonym (M)

Ifrågasätter också om det verkligen var bly.

Kemikalieinspektionen anger att det är upprepad exponering som är skadling, samt "Hälsorisker med varorna uppstår dock främst om någon suger på eller skulle råka svälja varorna." www.kemi.se/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2020-09-30-farliga-amnen-i-manga-importerade-smycken

Du kan vara lugn, tycker jag! Smycket kanske kan vara fint att hänga på ett smyckeställ istället?

• Anonym (TS)
    Anonym (Sk) skrev 2021-09-23 19:47:06 följande:

Bly? Menar du tenn?

Nej riktigt bly faktiskt , hon jagar och hade gjort ett halsband av en kula som hon hade tagit ut krutet ur.. hon har gjort ett likadant till sig själv och gav mig det i födelsedagspresent.

Hon hade inte borrat genom den delen som är bly men jag hade den mot huden ett tag.

Tänkte helt enkelt inte på det och jag visste inte att man kan få i sig genom huden , bara att det är farligt att andas in eller få i sig i t.ex mat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2021-09-23 19:57:06 följande:

Ifrågasätter också om det verkligen var bly.

Kemikalieinspektionen anger att det är upprepad exponering som är skadling, samt "Hälsorisker med varorna uppstår dock främst om någon suger på eller skulle råka svälja varorna." www.kemi.se/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2020-09-30-farliga-amnen-i-manga-importerade-smycken

Du kan vara lugn, tycker jag! Smycket kanske kan vara fint att hänga på ett smyckeställ istället?

m

Tack för svaret!

Ja precis , det skulle jag kunna göra.

Det var faktiskt riktigt bly eftersom det var gjort av en kula (hon jagar). Hon hade borrat ett hål (fast inte i den delen som är bly) , tagit ut krutet och satt det på en silverkedja.

Hon har ett likadant själv och jag fick det i födelsedagspresent av henne.
  • Glinda från Oz

Själva höljet i kulan är inte gjort av bly, vore det de skulle köttet inte gå att äta. Jag har alltså mycket svårt att tro att du har haft bly mot huden. 

• Anonym (TS)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-23 20:09:21 följande:

Själva höljet i kulan är inte gjort av bly, vore det de skulle köttet inte gå att äta. Jag har alltså mycket svårt att tro att du har haft bly mot huden. 

Nej det stämmer iförsej , det ser ut som att det är det på nedre delen (mörkgrått) och min mamma sa att det är det men jag är verkligen ingen expert på sånt och såklart inte 100% säker.
  • Anonym (TS)

Alltså ett halsband med en kula (det var några andra hängen på också) är väl kanske inte nått jag skulle gått och köpt själv men tog ju på mig det eftersom det var en present .. och jag vet helt säkert att min vän inte menade nått illa.

Det är ju inte helt säkert att det verkligen är bly jag har haft mot huden (men ser ut som det?) men nån som vet om det är farligt om det är det?

Alltså OM jag har haft bly direkt mot huden i ca 2 timmar?

• Anonym (Sk)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-23 19:59:21 följande:

Nej riktigt bly faktiskt , hon jagar och hade gjort ett halsband av en kula som hon hade tagit ut krutet ur.. hon har gjort ett likadant till sig själv och gav mig det i födelsedagspresent.

Hon hade inte borrat genom den delen som är bly men jag hade den mot huden ett tag.

Tänkte helt enkelt inte på det och jag visste inte att man kan få i sig genom huden , bara att det är farligt att andas in eller få i sig i t.ex mat.

Aaah, då förstår jag! Vet inte hur det är med det men tycker du fått bra svar här av andra. :) Kanske du kan ha det bara då du har tröjor som täcker den huden smycket vilar mot? Om du förlänger kedjan/snöret så blir det ju också lättare.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sk) skrev 2021-09-23 20:56:28 följande:

Aaah, då förstår jag! Vet inte hur det är med det men tycker du fått bra svar här av andra. :) Kanske du kan ha det bara då du har tröjor som täcker den huden smycket vilar mot? Om du förlänger kedjan/snöret så blir det ju också lättare.

Tack för svaret :)

Ja så skulle jag ju kunna göra faktiskt ..

Hoppas det inte är nån fara att jag hade det mot huden ett litet tag men det verkar ju som att det krävs längre tids exponering för att det ska vara farligt ..
  • mammabitch

Det är väl knappast så heller att metallen i ett smycke absorberas genom huden.
    Du kan vara lugn  ÄVEN om det var bly som låg mot huden en stund.

• Anonym (TS)
    mammabitch skrev 2021-09-23 23:32:21 följande:

Tack för svaret!

Det var min mamma som skrämde upp mig lite men hon har alltid varit lite överdrivet rädd för sånt där tror jag..
  • Anonym (Livia)

Jag tror faktiskt att det är väldigt få saker du kan exponera dig en så pass kort stund för och att det ändå påverkar och skadar barnet. Jag skulle inte vara orolig även om det var bly du hade direkt mot huden. 

• Anonym (A)
    mammabitch skrev 2021-09-23 23:32:21 följande:
    Håller med
  • Anonym (TS)

Tack för svaren! Känner mig lite lugnare :)

Svar på tråden Smycke med bly , gravid