• Anonym (orolig gravid!)

Blödningar, är det vanligt?!

Jag fick en liten klarröd blödning i vecka 7, inga klumpar eller smärta.

Var på mitt första Ultraljud i fredags och vat övertygad om ett mf ändå. Bebis levde dock och mådde bra!

Nu ikväll kom ännu en bködning, i v.11 alltså! Kände hur det rann till i trosan och kom en skvätt klarrött blod utan klumpar och smärta igen. Nu är jag livrädd igen för att något ska ha hänt bebis! :(

Någon som haft blödningar så här? Är det vanligt? Bör jag vara orolig om jag mår bra u allmänhet och ändå nått till vecka 11? :(

• Svar på tråden Blödningar, är det vanligt?!
  • McIris

Alltså, en blödning betyder inte alls att det är nåt fel. Man har sköra slemhinnor under graviditeten och jag blödde skvättar med att mina tre i första trimestern. Inget symtom kan också betyda mf, så symtom eller inga symtom kan vara inget eller något. Bara att härda ut. Om det är till nån tröst är det så att ett UL som visar normal graviditet i v 7 är lika säkert som att ha passerat v 12. V 12 var gränsen innan man började göra tidiga koller.

McIris skrev 2021-09-26 22:41:11 följande:

Alltså, en blödning betyder inte alls att det är nåt fel. Man har sköra slemhinnor under graviditeten och jag blödde skvättar med att mina tre i första trimestern. Inget symtom kan också betyda mf, så symtom eller inga symtom kan vara inget eller något. Bara att härda ut. Om det är till nån tröst är det så att ett UL som visar normal graviditet i v 7 är lika säkert som att ha passerat v 12. V 12 var gränsen innan man började göra tidiga koller.

Okej. Jo symtomen vet jag man kan ha oavsett, har haft 2 ma tidigare med symtom. Men aldrig haft sådana här plötsliga blödningar :/
  • Anonym (4)

Du har tre saker som pekar på att det inte är m.f. Du har haft 2 m.f innan och då är det mycket ovanligt med ett 3:e. Det drabbar bara ca 3%. Du har sett ett levande foster på VUL vilket innebär att missfallsrisken då är jättelåg. Du blöder rent blod utan smärta och klumpar. Jag har haft 4 m.f. Alla med klumpar, slemmigt blod och smärta (extrem smärta tom). När jag återigen blödde ganska mycket v.7 min 5:e graviditet var jag övertygad om m.f igen. Men så var det inte- det gick bra! Skillnaden var att blodet var just klarrött och inget ont. Jag blödde lite igen v.18. 

Anonym (4) skrev 2021-09-27 13:38:01 följande:

Du har tre saker som pekar på att det inte är m.f. Du har haft 2 m.f innan och då är det mycket ovanligt med ett 3:e. Det drabbar bara ca 3%. Du har sett ett levande foster på VUL vilket innebär att missfallsrisken då är jättelåg. Du blöder rent blod utan smärta och klumpar. Jag har haft 4 m.f. Alla med klumpar, slemmigt blod och smärta (extrem smärta tom). När jag återigen blödde ganska mycket v.7 min 5:e graviditet var jag övertygad om m.f igen. Men så var det inte- det gick bra! Skillnaden var att blodet var just klarrött och inget ont. Jag blödde lite igen v.18. 

Okej. Ja jag försöker se det positivt och inte få panik. Kom dock ytterligare en blödning i natt. Har barn sedan innan, och aldrig blött, så detta är helt nytt och skrämmande för mig då jag bara har erfarenhet av att blod innebär missfall för min del.

Frågan är ju vad som orsakar dessa blödningar, för orolig blir man ju. Batnmorskan bad mig avvakta när jag ringde i morse och tyckte också det lät positivt att jag inte hade ont.
  • Anonym (4)
    Anonym (orolig gravid!) skrev 2021-09-27 15:37:12 följande:
    Okej. Ja jag försöker se det positivt och inte få panik. Kom dock ytterligare en blödning i natt. Har barn sedan innan, och aldrig blött, så detta är helt nytt och skrämmande för mig då jag bara har erfarenhet av att blod innebär missfall för min del.

Frågan är ju vad som orsakar dessa blödningar, för orolig blir man ju. Batnmorskan bad mig avvakta när jag ringde i morse och tyckte också det lät positivt att jag inte hade ont.
    Jag fick aldrig nån förklaring på varför jag blödde. Ofta beror det på sköra slemhinnor. Vissa får hematom de blöder av. Oron förstår jag absolut! Om du sett hur mycket jag blödde v.7 hade du också trott på m.f, men det var helt ofarligt. Jag har haft m.f v.11 och 14 och haft extremt ont. Blödde störtfloder. Och det eskalerade väldigt snabbt. Vi pratar bara timmar.

Klarrött är bättre än grumligt. Ingen smärta väldigt positivt. Om du kan göra VUL igen så gör det- bara för att lugna dig. Jag håller alla tummar! {#emotions_dlg.flower}
  • Ebo88
    Anonym (orolig gravid!) skrev 2021-09-27 15:37:12 följande:

Jag blödde i 3 av 4 graviditeter. Nr blev ett ma men med både nr 2 och nr 4 så blödde jag mellan v.6-v.12. Allt från en mensblödning till rosa flytningar. Andra graviditeten så såg läkaren att jag hade ett hematom i livmodern som tömde sig, därav blödning. Under 4e graviditeten så vet dom inte vad det berodde på.

Nu är jag gravid för 5e gången i v.7 och hittills ingen blödning men går i princip och väntar på det, vilket är lite smått jobbigt.

Även om man vet att det är normalt, så är det inte kul (om du frågar mig). Ca 40% av gravida kvinnor blöder någon gång eller flera gånger under gravdieten, så det är normalt. Men som sagt, behöver inte vara lugnande fastän man vet om det.
    Anonym (4) skrev 2021-09-27 15:48:42 följande:

Jag fick aldrig nån förklaring på varför jag blödde. Ofta beror det på sköra slemhinnor. Vissa får hematom de blöder av. Oron förstår jag absolut! Om du sett hur mycket jag blödde v.7 hade du också trott på m.f, men det var helt ofarligt. Jag har haft m.f v.11 och 14 och haft extremt ont. Blödde störtfloder. Och det eskalerade väldigt snabbt. Vi pratar bara timmar.

Klarrött är bättre än grumligt. Ingen smärta väldigt positivt. Om du kan göra VUL igen så gör det- bara för att lugna dig. Jag håller alla tummar! 

Antar tiden får utvisa. Har nytt UL om 2 veckor. Blödde kanske 1 högst 2 matskedar nu per gång. Barnmorskan sa dock inget om tex. hematom i livmodern i fredags. Bara att allt såg bra ut hittills.
Svar på tråden Blödningar, är det vanligt?!