Anonym (orolig gravid!) skrev 2021-09-27 15:37:12 följande:
Okej. Ja jag försöker se det positivt och inte få panik. Kom dock ytterligare en blödning i natt. Har barn sedan innan, och aldrig blött, så detta är helt nytt och skrämmande för mig då jag bara har erfarenhet av att blod innebär missfall för min del.
Frågan är ju vad som orsakar dessa blödningar, för orolig blir man ju. Batnmorskan bad mig avvakta när jag ringde i morse och tyckte också det lät positivt att jag inte hade ont.
Jag blödde i 3 av 4 graviditeter. Nr blev ett ma men med både nr 2 och nr 4 så blödde jag mellan v.6-v.12. Allt från en mensblödning till rosa flytningar. Andra graviditeten så såg läkaren att jag hade ett hematom i livmodern som tömde sig, därav blödning. Under 4e graviditeten så vet dom inte vad det berodde på.
Nu är jag gravid för 5e gången i v.7 och hittills ingen blödning men går i princip och väntar på det, vilket är lite smått jobbigt.
Även om man vet att det är normalt, så är det inte kul (om du frågar mig). Ca 40% av gravida kvinnor blöder någon gång eller flera gånger under gravdieten, så det är normalt. Men som sagt, behöver inte vara lugnande fastän man vet om det.