• Anonym (hjälp)

Jag tror att min man håller på att bli alkoholist - vad ska jag göra?

Jag tror att min man håller på att utveckla ett missbruk. Varningssignalerna började redan för ett halvår sedan. Han blev plötsligt mycket berusad under en helg. (Så illa att jag fick hjälpa honom till sängen.) Därefter har det inträffat några gånger till. 

För en månad sen, när han hade nattpass på jobbet, så hade han inte hämtat vår dotter i tid, så fritis ringde mig. Jag fick inte tag i min man, utan fick åka från jobbet, eftersom fritis stängde. När jag kom hem, så låg han och sov och luktade alkohol. Han var extremt ångerfull men sa att problemet hade varit att han hade lagt sig alldeles för sent efter nattpasset, men att han bara hade tagit två glas vin, så alkoholen var inte problemet. Jag tycker dock att det är problematiskt att dricka en förmiddag en vardag.

Förra veckan när han också hade nattpass, så höll han på att missa tåget, eftersom han hade sett fel på tidtabellen. Jag hjälpte honom då att packa ihop sina grejer och upptäcker att han har folköl i jobbväskan. Jag frågade varför, och han sa att det kunde vara gott till maten på natten. Jag sa att folköl dricker man väl inte på jobbet. Vad som är ännu svårare är att han faktiskt inte har någon riktig, betald rast, utan att han äter när det finns tid, på jobbet, och inte i enskildhet.

Vi är runt 45 år båda två. Vi har varit ihop i 10 år. När vi blev tillsammans så berättade han att han inte hade druckit på 7 år eftersom hans ex inte gillade att han drack. Det är först nu som jag upplever att han har problem med alkohol. Vi har alltid kunnat ta ett glas vin till maten, eller gå på fest, eller fira någonting, utan att han har överkonsumerat.

Hur ska jag hjälpa honom? Just nu är han i förnekelsestadiet, vilket jag har läst att många är i början. Jag upplever inte att problemen har funnits längre än ett halvår (kanske har de det, men det är sedan ett halvår tillbaka som jag märker att han blir full då och då) och jag är inte beredd att skilja mig - inte än i alla fall.

Han behöver hjälp - men frågan är hur? Vad kan jag göra? Var ska jag vända mig? När jag läser på nätet så verkar det som att det inte finns någon hjälp förrän personen själv inser att den har ett missbruk, jag är bara rädd att det ska bli för jobbigt innan dess.

• Svar på tråden Jag tror att min man håller på att bli alkoholist - vad ska jag göra?
  • EnAnonumius
    Anonym (Tyvärr) skrev 2021-09-27 10:51:48 följande:
    Det tycker jag är väldigt konstigt!
    Anonym (Tyvärr) skrev 2021-09-27 11:05:29 följande:
    Jo det är konstigt....

Alltså, det är tydligen bekvämt av dig att spotta ur dig "det är konstigt" som ett segt uttjatat mantra..

Men du orkar tydligen inte förklara VARFÖR du anser det är konstigt.

Jag har varit på några arbetsplatser som har egen lunchrestaurang, och det har serverats folköl och/eller lättöl.
    Många anställda på dessa arbetsplatser har just druckit EN (bara EN) öl till maten inget mer.
    Anonym (Tyvärr) skrev 2021-09-27 11:47:49 följande:
    Och? Tragiskt är det enda rätta svaret på det.
    Varför är det tragiskt? Har du svårt att acceptera att det är  olika kulturer i Europa?

I de flesta EU-länder så är det naturligt att ta ett glas öl eller ett glas vin (beroende på land) när man äter sin lunch både på fritid och arbetstid.

Även i Sverige är det ganska vanligt att man tar EN (endast en) öl till maten (lunch eller middag) på arbetstid trots våra rigida alkohollagar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Alina)
    EnAnonumius skrev 2021-09-28 12:14:33 följande:

Alltså, det är tydligen bekvämt av dig att spotta ur dig "det är konstigt" som ett segt uttjatat mantra..

Men du orkar tydligen inte förklara VARFÖR du anser det är konstigt.

Jag har varit på några arbetsplatser som har egen lunchrestaurang, och det har serverats folköl och/eller lättöl. Många anställda på dessa arbetsplatser har just druckit EN (bara EN) öl till maten inget mer. Varför är det tragiskt? Har du svårt att acceptera att det är  olika kulturer i Europa?

I de flesta EU-länder så är det naturligt att ta ett glas öl eller ett glas vin (beroende på land) när man äter sin lunch både på fritid och arbetstid.

Även i Sverige är det ganska vanligt att man tar EN (endast en) öl till maten (lunch eller middag) på arbetstid trots våra rigida alkohollagar.

När det kommer till alkohol blir många som galna idet här forumet.

Att påstå att man skulle bli berusad på en folköl är ju bara... horribelt.
  • EnAnonumius
    Anonym (Alina) skrev 2021-09-27 12:00:37 följande:
    Brukar du gapa, skrika och svära för att få din vilja igenom IRL också?
    Brukar du dra förhastade slutsatser om andra människor baserat på några textrader på ett forum?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • SaraL77
    Anonym (Alina) skrev 2021-09-28 12:20:13 följande:

När det kommer till alkohol blir många som galna idet här forumet.

Att påstå att man skulle bli berusad på en folköl är ju bara... horribelt.

Vem påstår att man blir berusad av en folköl? Det är jätteduktig av dig att du bara kan hålla dig till att dricka just EN öl men får du intrycket av att ts man har en normal och sund relation till alkohol? För det är det som diskuteras. Huruvida det är allmänt accepterat att dricka lättöl till maten eller inte är inte tråden frågeställning.
  • Anonym (tvillingmamma)

Nu är det ju inte bara mellanölen det handlar om, utan att han vid flera andra tillfällen har visat att han inte kan kontrollera sitt drickande. Så pass att det går ut över hans vardag. Ts har skäl att vara orolig och vaksam, samt ha en plan B att lämna om han inte lyssnar och det blir ohållbart. Sluta diskutera mellanölen, den är irrelevant. Tror ni ts hade brytt sig om mannen sällan drack sig full, och aldrig så full att han inte kunde ta hand om sig, men då och då tog en mellanöl?

• Anonym (Alina)
    EnAnonumius skrev 2021-09-28 12:21:50 följande:

Brukar du dra förhastade slutsatser om andra människor baserat på några textrader på ett forum?

Ja, om de använder versaler och svordomar. Annars, nej oftast inte.
  • Anonym (A)
    Plupp73 skrev 2021-09-27 20:57:52 följande:
    Att dricka mitt på dagen en vardag är inte helt normalt. Att ta med sig mellanöl till jobbet är knappast normalt.
    Att glömma att hämta sina barn för att man är full är inte normalt.

Var sak för sig är inte enskilt tecken på alkoholism, men jag tycker att bilden i sin helhet blir väldigt oroväckande.
    Nattjobbet kanske är en del av fällan?
    Håller med
  • Anonym (mamma till tre)

Jag ser att du inte har fått särskilt mycket vettiga svar, utan mest utdragna diskussioner om mellanöl.

Jag har tre barn med en alkoholist. Vi var gifta i tio år. Jag sa till honom att jag vill inte att du dricker i närheten av barnen och jag vill inte att du kommer hem när du är full. Efter några år slutade han dricka helt. Många påstår att det inte finns något man kan göra, men det finns det visst. Du kan vara tydlig med att du inte tycker att det här är ok. Det spelar ingen roll om han tycker att han är alkoholist eller inte. Kunde han hålla sig nykter för sitt ex så kan han hålla sig nykter för dig, enda skillnaden är att hans ex ställde krav, och det har inte du gjort.

Ett definitivt råd är att inte ha alkohol hemma. Och att inte dricka själv. Det är inte värt det för den här historien har inget lyckligt slut med alkohol kvar i bilden.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (mamma till tre) skrev 2021-10-02 13:17:50 följande:

Jag ser att du inte har fått särskilt mycket vettiga svar, utan mest utdragna diskussioner om mellanöl.

Jag har tre barn med en alkoholist. Vi var gifta i tio år. Jag sa till honom att jag vill inte att du dricker i närheten av barnen och jag vill inte att du kommer hem när du är full. Efter några år slutade han dricka helt. Många påstår att det inte finns något man kan göra, men det finns det visst. Du kan vara tydlig med att du inte tycker att det här är ok. Det spelar ingen roll om han tycker att han är alkoholist eller inte. Kunde han hålla sig nykter för sitt ex så kan han hålla sig nykter för dig, enda skillnaden är att hans ex ställde krav, och det har inte du gjort.

Ett definitivt råd är att inte ha alkohol hemma. Och att inte dricka själv. Det är inte värt det för den här historien har inget lyckligt slut med alkohol kvar i bilden.

Hej och tack för att du svarade så fint som du gör.

Jag har inte gett upp hoppet. Han var helt "vit" under en vecka, efter många diskussioner med mig, men trillade tid när jag hade köpt en bag-in-box som jag skulle ha med mina kompisar till helgen. Jag fattar ju helt och hållet, så här i efterhand, att jag borde ha lämnat den hemma hos någon annan och att vi inte ska ha alkohol hemma mer.

• Anonym (Arbetsgivare)

Din man visar tecken på ett riskbeteende. Detta är MYCKET vanligare än vad många vill tro. Det betyder inte att det kommer förvärras men kan inte uteslutas. Nästa steg är isf alkolism. Alkolism är en sjukdom som kan behandlas, ofta framgångsrikt. Alla med riskbeteende blir inte alkolister.

Man kan väl ställa upp det så här: vilka är de negativa konsekvenserna av drickandet? Kör berusad? Klara inte av jobbet? Blir våldsam? Hamnar i bråk? Hälsoproblem?

• Anonym (hjälp)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2021-10-06 22:45:09 följande:

Din man visar tecken på ett riskbeteende. Detta är MYCKET vanligare än vad många vill tro. Det betyder inte att det kommer förvärras men kan inte uteslutas. Nästa steg är isf alkolism. Alkolism är en sjukdom som kan behandlas, ofta framgångsrikt. Alla med riskbeteende blir inte alkolister.

Man kan väl ställa upp det så här: vilka är de negativa konsekvenserna av drickandet? Kör berusad? Klara inte av jobbet? Blir våldsam? Hamnar i bråk? Hälsoproblem?

Om jag tittar på din lista så ser det ut så här:

Kör berusad: Njae - han har EN gång kört bakfull, så "kanske" ja på den.

Klarar av jobbet: Ja, det gör han jättebra. 

Blir våldsam eller hamnar i bråk: Nej, det har aldrig hänt, men han är verkligen inte en person som brusar upp. Samtliga gånger som han har höjt rösten, har varit när jag har pratat om alkoholen, medan han är full, men å andra sidan så kanske det är ett tecken?

Hälsoproblem: Ja, han äter ingenting när han dricker och sällan när han har druckit dagen tidigare, vilket vållar problem. Han blir alltmer underviktig och han svimmar pga blodsockerfall. 

• Anonym (...)
    Fjäril kär skrev 2021-09-27 09:39:59 följande:
    En klassisk replik från just alkoholister....

"vadå det är ju bara en folköl/ett glas vin/en drink.."

Det är inte specifikt det man dricker som är alkoholism. Det är ATT man dricker.
    Man är inte alkoholist för att man dricker..
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (...) skrev 2021-10-07 00:09:30 följande:

Man är inte alkoholist för att man dricker..

Ja det är också en klassiker
Svar på tråden Jag tror att min man håller på att bli alkoholist - vad ska jag göra?