Jag tror att min man håller på att bli alkoholist - vad ska jag göra?
Jag tror att min man håller på att utveckla ett missbruk. Varningssignalerna började redan för ett halvår sedan. Han blev plötsligt mycket berusad under en helg. (Så illa att jag fick hjälpa honom till sängen.) Därefter har det inträffat några gånger till.
För en månad sen, när han hade nattpass på jobbet, så hade han inte hämtat vår dotter i tid, så fritis ringde mig. Jag fick inte tag i min man, utan fick åka från jobbet, eftersom fritis stängde. När jag kom hem, så låg han och sov och luktade alkohol. Han var extremt ångerfull men sa att problemet hade varit att han hade lagt sig alldeles för sent efter nattpasset, men att han bara hade tagit två glas vin, så alkoholen var inte problemet. Jag tycker dock att det är problematiskt att dricka en förmiddag en vardag.
Förra veckan när han också hade nattpass, så höll han på att missa tåget, eftersom han hade sett fel på tidtabellen. Jag hjälpte honom då att packa ihop sina grejer och upptäcker att han har folköl i jobbväskan. Jag frågade varför, och han sa att det kunde vara gott till maten på natten. Jag sa att folköl dricker man väl inte på jobbet. Vad som är ännu svårare är att han faktiskt inte har någon riktig, betald rast, utan att han äter när det finns tid, på jobbet, och inte i enskildhet.
Vi är runt 45 år båda två. Vi har varit ihop i 10 år. När vi blev tillsammans så berättade han att han inte hade druckit på 7 år eftersom hans ex inte gillade att han drack. Det är först nu som jag upplever att han har problem med alkohol. Vi har alltid kunnat ta ett glas vin till maten, eller gå på fest, eller fira någonting, utan att han har överkonsumerat.
Hur ska jag hjälpa honom? Just nu är han i förnekelsestadiet, vilket jag har läst att många är i början. Jag upplever inte att problemen har funnits längre än ett halvår (kanske har de det, men det är sedan ett halvår tillbaka som jag märker att han blir full då och då) och jag är inte beredd att skilja mig - inte än i alla fall.
Han behöver hjälp - men frågan är hur? Vad kan jag göra? Var ska jag vända mig? När jag läser på nätet så verkar det som att det inte finns någon hjälp förrän personen själv inser att den har ett missbruk, jag är bara rädd att det ska bli för jobbigt innan dess.