• Anonym (Nyfiken)

Hur började era förlossningar?

Hur började era förlossningar? Är gravid i v 38 nu och har de två senaste nätterna fått som svagt smygande mensvärk nattetid när jag ska sova. Inte haft något sådant sen typ... v 17.

Så vad var era första tecken och hur lång tid tog det sen innan det satte igång?

• Svar på tråden Hur började era förlossningar?
  • Anonym (VR)

Har två barn. Båda förlossningarna startade med en liten blödning, sen tog det några timmar innan det började och då drog det igång med regelrätta värkar direkt.

• Anonym (klassiskt)

För mig började det med att vattnet gick. 

• SkruttigtÄpple

Jag fick helt plötsligt ont, som lite annorlunda mensvärk och sedan gick slemproppen. Hade inga som helst indikationer på att det skulle sätta igång innan dess utan låg och dammsög under soffan samma dag.

• Anonym (Tre barn)

Ettan och tvåan började med att vattnet gick, helt utan förvarning. Med trean började det med slempropp + vattnig flytning. Trodde det var vattnet men det var det inte.

• fjanten

1: Inga direkta förvarningar. Hade onda sammandragningar från vecka 36 typ, men när det drog igång i 40+4 gick det inte att missa. Värkstormar från start till slut!

2: Samma som 1an, men drog igång i 37+0.

3: Igångsättning

4: Blödning följt av täta värkar, 33+2.

• Anonym (Nyfiken)

Tack för svaren.

Märker av lite svag mensliknande värk ibland nu och att bebisen rör sig otroligt mycket vilket ger mig sammandragningar nästan hela dagen även i vila. Lätt jobbigt så jag hoppas att den inte ska hålla på såhär i flera veckor utan istället vill se världen utanför.

• Anonym (Malin)

Sipprande vattenavgång, tre dagar senare kom värkar pang bom. Ingen smärta innan dess. Vid undersökning helt utplånad tapp, öppen 4cm.

• Anonym (E)

Jag har fött två barn och bägge gångerna startade det med att vattnet gick och efter ca 2h startade värkarna, båda barnen kom ut ca 10h efter att vattnet gått. Inga tecken alls innan, inga förvärkar eller blödningar eller slemproppar. Båda barnen ngr dagar innan bf.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (E) skrev 2021-09-30 15:47:53 följande:

Jag har fött två barn och bägge gångerna startade det med att vattnet gick och efter ca 2h startade värkarna, båda barnen kom ut ca 10h efter att vattnet gått. Inga tecken alls innan, inga förvärkar eller blödningar eller slemproppar. Båda barnen ngr dagar innan bf.

Vad intressant - jag hade fått för mig att slemproppen ALLTID gick så man ser det men så kanske inte är fallet.
  • Hum Hum Humla

Det läckte lite vatten på lördagen, sen hände inget mer (inga värkar) och på måndagen blev jag akutsnittad eftersom hon låg i säte och det fanns för lite vatten kvar för att det skulle gå att göra ett vändningsförsök. 

• Anonym (.)

Vad jag minns så.. åkte vi hela tiden in/ ut, hem och fram och tillbaka från sjukhuset 'stup i kvarten ända sen första veckan efter tanten kissade på stickan, blått (rött), positivt gravid.

..Och så höll det på i över 8+ månader till, tills sjukhuset lagom hade tröttnat på oss. (Det var ju hela tiden 'falsklarm' Detta ända fram till dagen 'D sen kom ..Och varpå då vi knappt hant in i tid heller för vi höll på att föda i baksätet på min splitternya Volvo V50 ny- uthämtad som jobb-bil, pendlarbil.

Men jag sa till frugan att knipa igen f*r i hvete! för att jag ville inte ha blod och annan kroppssörja m.m i bilens baksäte, tror inte heller att jag någonsin har kört så fort in till BB som jag gjorde den dagen. Tur att man inte blev stoppad?

Hela tiden sa vi, "Bättre att åka in en gång för mycket, än att missa en dag då det annars kunde ha gått så fruktansvärt fel, så jag bara trodde på situationen som var. Där fanns inget jag kunde göra, Ingen Ambulans ville heller inte komma hem till oss?

Men så sa Hon hela tiden att "hon kände något, både här o där inuti kroppen och blev orolig sen när hon då inte inte kände någonting?

Men Jaja, för att sen svara på din, ts' fråga om exakt hur den började minns jag tyvärr inte..?
    Sorry. Lycka till.

• Limeblad
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-09-28 18:02:49 följande:

Tack för svaren.

Märker av lite svag mensliknande värk ibland nu och att bebisen rör sig otroligt mycket vilket ger mig sammandragningar nästan hela dagen även i vila. Lätt jobbigt så jag hoppas att den inte ska hålla på såhär i flera veckor utan istället vill se världen utanför.

För mig började det som mensvärk vid lunch. Sen kom den tillbaka runt 18 och ökade i intensitet från 02. Bebisen föddes sen på förmiddagen.

Men måste fråga. Hur skiljer sig en sammandragning från hur mensvärk känns? Jag har ju fött barn men för mig kändes alla värkar som kraftig mensvärk som kom och gick. Hade inget jag kunde identifiera som sammandragningar under graviditeten.
  • Anonym (Nyfiken)
    Limeblad skrev 2021-09-30 18:20:26 följande:

För mig började det som mensvärk vid lunch. Sen kom den tillbaka runt 18 och ökade i intensitet från 02. Bebisen föddes sen på förmiddagen.

Men måste fråga. Hur skiljer sig en sammandragning från hur mensvärk känns? Jag har ju fött barn men för mig kändes alla värkar som kraftig mensvärk som kom och gick. Hade inget jag kunde identifiera som sammandragningar under graviditeten.

För mig är en sammandragning att hela magen blir spänd och stenhård. Det gör inte ont, men jag tycker det känns lite olustigt, som ett sug inuti magen som jag känner av. Men den blir verkligen stenhård.
  • Anonym (Bellman)

Nr 1: värkar i flera dagar innan de blev starkare.

Nr 2: värkar som kom och gick flera dagar innan de blev starkare.

Nr 3: planerat snitt.

Nr 4: vattenavgång, sedan kom värkar.

• Limeblad
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-09-30 18:27:12 följande:

För mig är en sammandragning att hela magen blir spänd och stenhård. Det gör inte ont, men jag tycker det känns lite olustigt, som ett sug inuti magen som jag känner av. Men den blir verkligen stenhård.

Gissade att det har något sånt. Upplevde aldrig värkarna så, så därför fattade jag inte att min förlossning var igång. Det var typ när krystvärkarna började som jag anade att det var dags xD Jag måste vara den mest ouppmärksamma kvinnan någonsin?
Svar på tråden Hur började era förlossningar?