• Silverjenny

Ska jag sjukskriva mig och söka ett annat jobb eller stå ut och jobba kvar? Orimliga arbetsvillkor

Jag jobbar som servitris på två restauranger med samma ägare. Den ena anställningen är tillsvidare heltid, den andra är en timanställning vid behov men i praktiken så jobbar jag lite varierande timmar beroende på var han behöver mest personal. Arbetsgivaren behandlar personalen som om vi vore maskiner. Vi är ständigt underbemannade så man springer benen av sig, varje arbetspass är ett maratonlopp och man går hem med värkande vader och armar.

Dessutom jobbar både jag och ett par till på båda restaurangerna och vi har omänskligt långa och hårda arbetsdagar. Den ena restaurangen serverar frukost och lunch, den andra är kvällsöppen. Jag kan vara schemalagd från 05.30 på ena jobbet och jobba till 15.30, sedan ska jag börja på det andra stället kl 16 och jobba till 22.30 på kvällen. Utan rast, jag hinner slänga i mig lite mat bara. Nästa dag samma sak igen dvs jag är totalt sett ledig 6 timmar på ett dygn. Räkna bort restid till och från jobbet på det så ger det mig 4 timmar som jag har tid för återhämtning, sömn, att tvätta arbetskläder till dagen därpå, fritid mm. Nästa vecka är jag schemalagd varje dag hela veckan dvs jag har inte en enda ledig dag. I juni var jag ledig tre dagar på hela månaden...

Nu börjar kroppen säga ifrån, jag har konstant värk överallt och psykiskt börjar jag också ta stryk. Får minnesproblem, känner mig slutkörd, tappar saker för att jag är ofokuserad pga sömnbrist och att jag är överarbetad.

Ja han är ju inte tacksam för att man sliter ihjäl sig heller utan han hittar alltid något att anmärka och klaga på. Så jag har totalt tappat sugen, jag är egentligen en person som älskar att jobba men nu känns det bara asjobbigt. Alla på jobbet är stressade och pratar om att sluta...

Jag vill sluta och hitta ett annat jobb. Idag hade jag ett läkarbesök och läkaren sa åt mig att jag inte kan jobba såhär, hon tyckte att jag ska sjukskriva mig men första veckan får man ingen sjukskrivning av läkare utan det är först från andra veckan. Min arbetsgivare kommer att bli jätteförbannad om jag sjukskriver mig, jag var borta från jobbet för ett par veckor sedan men då sjukskrev jag mig inte på Försäkringskassan utan stannade bara hemma utan lön. Mitt dilemma är att jag måste kunna visa att jag har en heltidsinkomst pga en annan orsak.

Om jag sjukskriver mig och jag är heltidsanställd på det ena jobbet, kan arbetsgivaren säga upp mig då eller kan jag i princip vara sjukskriven hur länge som helst, så länge jag blir sjukskriven av läkare, utan att bli uppsagd?

Jag är inte schemalagd mer än två veckor framåt på något av jobben, vad innebär det för vilken sjukpenning jag kan få när jag inte kan bevisa vilken inkomst jag förlorar när jG är sjukskriven?

Vill ha svar på de här frågorna men mest av allt pepp och stöd.. och gärna invändningar, det tränar mig bara för den shitstorm jag kommer att få när jag talar om för min arbetsgivare att jag inte orkar jobba mer... Gör jag fel som sjukskriver mig?

• Svar på tråden Ska jag sjukskriva mig och söka ett annat jobb eller stå ut och jobba kvar? Orimliga arbetsvillkor
  • KittyK80

Du måste ju säga att du inte kan jobba mer än åtta timmar. Han kan knappast tvinga dig att jobba mer. Att dra ner på timmarna är väl ett vettigt första steg. Och självklart söka andra jobb under tiden.

• Anonym (N)

Alltså det är inte konstigt att inte orka jobba de timmarna. Hade varit konstigare om du klarat det.

• Anonym (G)

Arbetsgivaren bryter mot arbetstidslagen.

Du får inte tillräcklig dygnsvila och får arbeta Max 5 timmar utan rast.

Visst kan du sjusliva dig och söka annat jobb. Men jag råder dig ocj dina kollegor att kontakta facket för att inte annan personal skall hamna i samma pissiga situation

(Och även om det är 2 restauranger så gäller denna lag. Hade det även gjort med två olika arbetsgivare så länge dessa vet om hur ditt andra schema ser ut och vet att du således inte får dygnsvilan)

• Anonym (G)

Och du ska naturligtvis sjukskriva dig.

Din tillsvidareanställning kan arbetsgivaren absolut inte säga upp pga sjukskrivning. Snarare har denne ansvar u frågan i form av rehabiliteringsansvar.

Gällande sjukpenning så kommer försäkringskassan efter de veckor du inte längre är bokad på jobb på din timanställning anse dih arbetslös på motsvarande procent. Det betyder att din sjukpenning för 50% kommer ha ett lägre maxtak (som jag inte minns nu) och troligen vara lägre pga detta. Du kan komma runt detta genom att arbetsgivaren bokar in dig på pass som du annars skulle fått (men låter inte som att din arbetsgivare kommer gå med på detta).

Jag förtsår det som att du gått hemma utan lön en vecka? Åtminstone på din tillsvidareanställning så kan inte arbetsgivaren göra annat än att betala sjukpenning för

Detta (på timanställning kan man ha avsagt det ansvaret ).

Din arbetsgivare verkar utöver dygnsvila även bryta mot veckovila. Och heller inte sett tilö att du fått ut din lagstadgade semester?

• Silverjenny

Hej igen och tack för alla svar. Jag pratade med Försäkringskassan igår och de kollar på min totala inkomst sex månader bakåt och multiplicerar med två för att få årsinkomst och så får jag 80% av det. Om jag förstod det rätt nu?

Ja han bryter mot arbetstidslagen, jag hade inte sagt något om det om han åtminstone visade någon slags tacksamhet för att jag sliter ihjäl mig. Jag är extremt underbetald dessutom. Jag ska träffa läkare och sjukgymnast och försöka få ordning på kroppen, och börja söka annat jobb nu.

Svar på tråden Ska jag sjukskriva mig och söka ett annat jobb eller stå ut och jobba kvar? Orimliga arbetsvillkor