• Silverjenny

Ska jag sjukskriva mig och söka ett annat jobb eller stå ut och jobba kvar? Orimliga arbetsvillkor

Jag jobbar som servitris på två restauranger med samma ägare. Den ena anställningen är tillsvidare heltid, den andra är en timanställning vid behov men i praktiken så jobbar jag lite varierande timmar beroende på var han behöver mest personal. Arbetsgivaren behandlar personalen som om vi vore maskiner. Vi är ständigt underbemannade så man springer benen av sig, varje arbetspass är ett maratonlopp och man går hem med värkande vader och armar.

Dessutom jobbar både jag och ett par till på båda restaurangerna och vi har omänskligt långa och hårda arbetsdagar. Den ena restaurangen serverar frukost och lunch, den andra är kvällsöppen. Jag kan vara schemalagd från 05.30 på ena jobbet och jobba till 15.30, sedan ska jag börja på det andra stället kl 16 och jobba till 22.30 på kvällen. Utan rast, jag hinner slänga i mig lite mat bara. Nästa dag samma sak igen dvs jag är totalt sett ledig 6 timmar på ett dygn. Räkna bort restid till och från jobbet på det så ger det mig 4 timmar som jag har tid för återhämtning, sömn, att tvätta arbetskläder till dagen därpå, fritid mm. Nästa vecka är jag schemalagd varje dag hela veckan dvs jag har inte en enda ledig dag. I juni var jag ledig tre dagar på hela månaden...

Nu börjar kroppen säga ifrån, jag har konstant värk överallt och psykiskt börjar jag också ta stryk. Får minnesproblem, känner mig slutkörd, tappar saker för att jag är ofokuserad pga sömnbrist och att jag är överarbetad.

Ja han är ju inte tacksam för att man sliter ihjäl sig heller utan han hittar alltid något att anmärka och klaga på. Så jag har totalt tappat sugen, jag är egentligen en person som älskar att jobba men nu känns det bara asjobbigt. Alla på jobbet är stressade och pratar om att sluta...