• Yimsan

Gravid med första barnet och har PANIK!

Hej.
    Jag är gravid i vecka 7 just nu och jag har fullkomligt panik. Jag har alltid velat ha barn men på senare år hade jag kommit till ro med att det kanske aldrig skulle hända med tanke på att jag blivit 34 och inte var i närheten, min pojkvän är dessutom bara 23 och inte redo för fem öre att bli pappa. Men vi har pratat om det och jag har alltid sagt att om jag skulle bli gravid skulle jag inte göra abort.
    Jag trodde inte att jag var gravid så när jag plussade på stickan kom det som en stor chock jag och bröt ihop totalt. Blev bara ledsen och totalt panikslagen och visste inte vad jag skulle göra. Men när chocken lagt sig och jag haft mitt första samtal med BM hade jag i princip bestämt mig för att behålla det, eller det var mer att jag absolut inte vill göra abort. Jag är trots allt 34, den biologiska klockan tickar och jag vet inte om jag någonsin kommer få chansen igen. 
    men nu har jag bara sån panik och jag vaknar med ångest varje dag. Jag känner mig inte alls redo för att bli mamma och tanken på omställningen skrämmer mig. Att jag inte längre kommer kunna tänka på mig själv utan det kommer vara någon annan att prioritera, att inte kunna sova ut, ha ensamtid osv. Tänk om jag får en skitjobbig bebis som bara skriker, tänk om jag kommer ångra att jag behöll det. Alla dessa tänk om. Dessutom har jag ingen ordentlig bostad då jag hyr en liten etta på 24 kvm och jag har ingen buffert sparad om något händer, jag och min kille bor inte ens ihop och han vill absolut inte behålla det. Är det "rätt" av mig att tvinga in honom i ett föräldraskap när han är så ung dessutom?
    Jag trodde jag var säker, eller så säker man kan vara iaf på att jag ville behålla det men nu vet jag inte längre. Jag är helt jävla LIVRÄDD! Jag har dock stunder då jag tycker det ska bli mysigt och känner mig glad men den känslan försvinner ganska fort igen.
    Min graviditet har dessutom inte börjat bra då jag mår illa som fan o kräks, sover dåligt, vaknar om nätterna och mina hormoner är bananas. Kan må hur bra som helst till att helt plötsligt bryta ihop o det känns som världen går under. 
    Jag har läst sånna här trådar tidigare o förstått att dessa känslor inte är helt ovanliga men har inte läst så många inlägg där folk berättar hur det blev efter bebisen fötts.  
    Skulle uppskatta om ni som varit med om liknande ville dela med er av eran historia och även berätta hur det blev när barnet väl var här eller längre in i graviditeten, elle rom du är gravid just nu och känner igen dig i det jag beskriver. 
  • Svar på tråden Gravid med första barnet och har PANIK!
  • Anonym (?)

Men vilket p-medel var det som inte funkade? Så jag vet vilket jag ska hålla mig borta från.

• Anonym (I)

Lider med dig! Jag är gravid i vecka 35 och har sen vecka 28 haft panikångestattacker och ångest varje dag där jag känner mig klaustrofobisk. Känner mig kvävd av barnet i magen. Men pratat med endel som haft samma känslor och enligt som försvann det när barnet kom ut. Inte direkt men ganska omgående. Hormoner kan verkligen få en att må dåligt. Sen har jag också märkt att fobier och skräck lättare kommer upp till ytan under graviditeten. Behöver såklart inte vara så men för endel blir det så.

Min förra graviditet mådde jag bra hela tiden fram till i slutet. Klarade inte av värme o grät så fort jag kände mig varm. Var höggravid på sommaren. Alla sånna känslor försvann när barnet kom. Visst är jag känslig för värme men inte alls på den nivån som när jag var gravid.

Tror du kommer må bättre när barnet kommit och oftast är första och tredje trimestern jobbigast. Andra trimestern brukar dom flesta må rätt bra. Eller ja bättre. Ta upp sånt här med barnmorskan så du får stöd och hjälp. Du kommer fixa det här!!

• Yimsan
    Anonym (?) skrev 2021-09-29 19:11:50 följande:

Men vilket p-medel var det som inte funkade? Så jag vet vilket jag ska hålla mig borta från.

Har tyvärr inget p-medel, var bara oansvarig.
  • Yimsan
    Anonym (I) skrev 2021-09-29 19:17:08 följande:

Lider med dig! Jag är gravid i vecka 35 och har sen vecka 28 haft panikångestattacker och ångest varje dag där jag känner mig klaustrofobisk. Känner mig kvävd av barnet i magen. Men pratat med endel som haft samma känslor och enligt som försvann det när barnet kom ut. Inte direkt men ganska omgående. Hormoner kan verkligen få en att må dåligt. Sen har jag också märkt att fobier och skräck lättare kommer upp till ytan under graviditeten. Behöver såklart inte vara så men för endel blir det så.

Min förra graviditet mådde jag bra hela tiden fram till i slutet. Klarade inte av värme o grät så fort jag kände mig varm. Var höggravid på sommaren. Alla sånna känslor försvann när barnet kom. Visst är jag känslig för värme men inte alls på den nivån som när jag var gravid.

Tror du kommer må bättre när barnet kommit och oftast är första och tredje trimestern jobbigast. Andra trimestern brukar dom flesta må rätt bra. Eller ja bättre. Ta upp sånt här med barnmorskan så du får stöd och hjälp. Du kommer fixa det här!!

Usch! Hoppas verkligen att det går över för dig. Har ju inte gått så långt ännu men känner verkligen igen mig i det du skriver att vara klaustrofobisk, känner också så med alla gravid symptom som kommit o som man inte kan styra över. Man får ju höra så ofta hur underbart och fantastiskt det är att vara gravid så det känns ändå skönt o veta att man inte är ensam eller onormal som känner som man gör, även fast jag inte önskar någon detta.
    Jag tror det är som du säger att känslorna förstärks, är man orolig för vissa grejer blir det extremt osv. Tack för att du delade med dig och lycka till! 
  • Anonym (L)
    Yimsan skrev 2021-09-30 10:07:00 följande:
    Har tyvärr inget p-medel, var bara oansvarig.
    Då tycker jag att du ska göra abort. Du har ingen ansvarsfull pappa till barnet, du har ingen bra ekonomi, inget bra boende osv. Dessutom är du ansvarslös som inte använder skydd. Men det är klart, allt ungar behöver är ju kärlek, allt annat ordnar sig. 
  • Yimsan
    Anonym (L) skrev 2021-09-30 10:26:34 följande:
    Då tycker jag att du ska göra abort. Du har ingen ansvarsfull pappa till barnet, du har ingen bra ekonomi, inget bra boende osv. Dessutom är du ansvarslös som inte använder skydd. Men det är klart, allt ungar behöver är ju kärlek, allt annat ordnar sig. 
    Oj. Det var många fördomar. För det första vet du ingenting om min ekonomi, bara för att jag inte har besparingar betyder det inte att jag har dålig ekonomi. Och bara för att min partner inte är redo att bli pappa betyder det inte att han inte kommer vara en ansvarsfull förälder. Det är långt ifrån alla föräldrar som verkligen känner sig redo. Dessutom är det långt ifrån alla barn som faktiskt är planerade.
    Jag bad inte om din åsikt hurvida jag ska behålla barnet eller inte så jag tycker du kan hålla det för dig själv.
  • Anonym (L)
    Yimsan skrev 2021-09-30 10:54:23 följande:
    Oj. Det var många fördomar. För det första vet du ingenting om min ekonomi, bara för att jag inte har besparingar betyder det inte att jag har dålig ekonomi. Och bara för att min partner inte är redo att bli pappa betyder det inte att han inte kommer vara en ansvarsfull förälder. Det är långt ifrån alla föräldrar som verkligen känner sig redo. Dessutom är det långt ifrån alla barn som faktiskt är planerade.
    Jag bad inte om din åsikt hurvida jag ska behålla barnet eller inte så jag tycker du kan hålla det för dig själv.
    Nä men då så, då förstår jag inte varför du har panik.

Nu skrev du ju så här:

nu har jag bara sån panik och jag vaknar med ångest varje dag. Jag känner mig inte alls redo för att bli mamma och tanken på omställningen skrämmer mig. Att jag inte längre kommer kunna tänka på mig själv utan det kommer vara någon annan att prioritera, att inte kunna sova ut, ha ensamtid osv. Tänk om jag får en skitjobbig bebis som bara skriker, tänk om jag kommer ångra att jag behöll det. Alla dessa tänk om. Dessutom har jag ingen ordentlig bostad då jag hyr en liten etta på 24 kvm och jag har ingen buffert sparad om något händer, jag och min kille bor inte ens ihop och han vill absolut inte behålla det.

Varför ens dra upp dessa saker om de inte är ett problem för dig?

Men det är ju jättebra att han blir en bra och närvarande pappa och att du trots inge buffert och ingen ordentlig bostad ändå har en bra ekonomi. Då löser det ju sig, du behöver inte noja över det. Då är det bara det som handlar om dig som är problemet, men som du skriver så kommer det säkert att fungera, andra barn har ju fötts oplanerade.

Lycka till!
  • Yimsan
    Anonym (L) skrev 2021-09-30 11:04:03 följande:
    Nä men då så, då förstår jag inte varför du har panik.

Nu skrev du ju så här:

nu har jag bara sån panik och jag vaknar med ångest varje dag. Jag känner mig inte alls redo för att bli mamma och tanken på omställningen skrämmer mig. Att jag inte längre kommer kunna tänka på mig själv utan det kommer vara någon annan att prioritera, att inte kunna sova ut, ha ensamtid osv. Tänk om jag får en skitjobbig bebis som bara skriker, tänk om jag kommer ångra att jag behöll det. Alla dessa tänk om. Dessutom har jag ingen ordentlig bostad då jag hyr en liten etta på 24 kvm och jag har ingen buffert sparad om något händer, jag och min kille bor inte ens ihop och han vill absolut inte behålla det.

Varför ens dra upp dessa saker om de inte är ett problem för dig?

Men det är ju jättebra att han blir en bra och närvarande pappa och att du trots inge buffert och ingen ordentlig bostad ändå har en bra ekonomi. Då löser det ju sig, du behöver inte noja över det. Då är det bara det som handlar om dig som är problemet, men som du skriver så kommer det säkert att fungera, andra barn har ju fötts oplanerade.

Lycka till!
    Jag vet precis vad jag skrev och jag vände mig till folk som har upplevt de tankar och känslor som jag upplever just nu och du verkar inte vara en av dom så jag förstår inte varför du skriver i tråden. Det är lätt att sitta anonym bakom en skärm och döma andra.
  • Anonym (Mamma)

Först Grattis!
    sen…

Panik och känslan av att man inte är redo tror jag alla har mer eller mindre ..det finns nog ingen blivande förstagångsförälder som känner att de är redo att bli mamma/ pappa och så ska det vara…men när man väl har sitt barn där lättar det…man kommer känna sig otillräcklig och tvivla på att man gör rätt många gånger..oroa sig för att det man gör skadar barnet för livet…även om det bara handlar om att inte sätta på en mössa  

Om jag vore du skulle jag börja leta större boende påsen gång…även om ni två kommer klara er i din 1:a det närmsta året ialla fall så på sikt behöver du större… börja leta saker till bebisen på blocket/tradera/ secondhands butiker etc..man måste inte ha allt nytt…bebisen ligger lika bra i en begagnad vagn för 1000kr som i en ny för 10 000kr  
    sedan med tanke på pappans ålder( o oviljan att bli pappa)  skulle jag ställa in mig på att bli ensamstående förälder…och ja du kommer  fixa det ..det kommer bli tufft och du kommer inte få mycket sömn i början ..ekonomin kommer nog inte vara den bästa men du kommer fixa det ! 

Svar på tråden Gravid med första barnet och har PANIK!