• Thu 30 Sep 2021 08:48
    13066 visningar
    11 svar
    11
    13066

    Hallå! Möblera en 2:a för litet spädbarn

    Hej,

    Jag och min sambo är gravida, letar efter en större lägenheten men kommer troligtvis att ha barnet här första halvåret. Hur möblerar man bäst för ett spädbarn? Det blir trångt med skötbord, skulle ett väggskötbord vara bra tro? Och en spjälsäng vid sidan av sängen? Hur har ni upplevt spjälsäng på hjul? Lägenheten är en 2:a, ca 62kvm, öppenplatlösning, stor hall (dvs. barnvagn får plats att stå där).

    Tacksam för svar och era bra lösningar och tips på trångt utrymme! :)

  • Svar på tråden Hallå! Möblera en 2:a för litet spädbarn
  • Thu 30 Sep 2021 09:02
    #1
    +1

    Grattis till graviditeten! Vi bor nästan likadant (fast sonen är 2 nu) . Sonen sov första 8-9 månaderna i sin bed sidecrib, helt perfekt för nattamningen och han fick närhet utan att jag behövde oroa mig för att han skulle bli klämd i sängen. Skötbord har vi löst med skötbädd på en byrå som precis gick in i badrummet men har ni ledig väggyta och får borra i badrummet är väggfasta skötbord supersmidigt.

  • Thu 30 Sep 2021 09:05
    #2

    Troligtvis kommer ni att samsova med barnet första tiden så en spjälsäng kanske faktiskt inte behövs? Jag använde vagnen inomhus för att lägga bebis i dagtid för sovstunder och kunna ha händer fria vid tex dammsugning

    Jag hade inte skötbord till nåt av mina tre barn, jag ägde ett men upplevde bara att det tog plats och samlades massa skräp på det. Jag hade en uppblåsbar skötbädd och bytte på barnet där jag befann mig. På soffan, i sängen, på golvet etc..

  • Thu 30 Sep 2021 19:50
    #3

    Jag hade aldrig skötbord - byta blöjor kan man ju göra vart som helst. Så det kan ni helt strunta i.
    Jag hade spjälsäng bredvid min säng, men mina barn sov i min säng för det mesta, det hade alltså inte behövts heller. Du behöver verklingen inte mycket till ett spädbarn, tar det lungt :)

  • Thu 30 Sep 2021 20:33
    #4
    +1

    Skötbord tar ofta onödig plats tycker jag.

    Vi hade en skötbädd på tvättmaskinen, det funkade bra.

    Har också haft ett ihopfällbart skötbord som inte tog så mycket plats.

    Spjälsäng med avtagbar sida är smidigt att ha bredvid sängen. Tror de kallas bedside crib.

  • Thu 30 Sep 2021 20:34
    #5

    Skötbord kan vara trevligt, men går definitivt bra att klara sig utan! Spjälsäng hade jag inte köpt innan jag kände ett behov av det, skulle tippa på att minst hälften av bebisarna vägrar sova där ändå. Hade nog hellre köpt en riktigt bra bäddsoffa till vardagsrummet om ni bor i en 2a! Är skönt att kunna vara i olika rum på nätterna, turas om att sova ostört :)

  • Thu 30 Sep 2021 20:35
    #6

    Och spjälsäng på hjul.... Liggdelen i barnvagnen fyller nästan samma funktion.

  • Thu 30 Sep 2021 22:34
    #7
    +1
    Annnjohansson skrev 2021-09-30 08:48:43 följande:

    Hej,

    Jag och min sambo är gravida, letar efter en större lägenheten men kommer troligtvis att ha barnet här första halvåret. Hur möblerar man bäst för ett spädbarn? Det blir trångt med skötbord, skulle ett väggskötbord vara bra tro? Och en spjälsäng vid sidan av sängen? Hur har ni upplevt spjälsäng på hjul? Lägenheten är en 2:a, ca 62kvm, öppenplatlösning, stor hall (dvs. barnvagn får plats att stå där).

    Tacksam för svar och era bra lösningar och tips på trångt utrymme! :)


    Ni kan ha skötbädd på tex tvättmaskin, men om ni har tvättpelare så är väggskötbord är praktiskt.
    Spjälsäng går att ha bredvid sängen, om ni har en stor säng kan ni annars köpa ett babynäste att ha i sängen mellan er. Annars finns bedside-cribs som är lite mindre och gjorda att ha bredvid sängen.

    Ett tips är att ni köper en babystol / babygunga typ babybjön eller mamaroo som ni gör plats för på golvet, det är skönt att kunna sätta bebis någonstans och de stolarna tar inte mycket golvyta.

    Bebisar tar inte mycket plats första månaderna. :)
  • Thu 30 Sep 2021 22:56
    #8
    +1

    Vi bor på ca 50 kvm med bebis.

    Har valt att ha skötbordet i vardagsrummet. Funkar det också. Hade inte klarat mig utan det. Känns oergonomiskt att byta på golvet eller på sängen. Men det bästa är ju att få plats i badrummet (vi ville inte borra där därför gick väggskötbord bort). Vi har haft ett antal bajsattacker vid blöjbyten så både vi, golv och vägg blivit nedskvätta? Men vi kanske har en ovanligt talangfull bebis, vad vet jag. Bebisens kläder har vi i lådorna i skötbordet.

    Sen bedside crib i sovrummet. Bebisen sover dock oftast mellan oss i ett babynest (även om det inte rekommenderas av vården).

  • Fri 1 Oct 2021 11:12
    #9
    -1

    Håller med flera andra. Uppblåsbart skötbord räcker, vi har haft ett sånt ovanpå tvättmaskinen, sen kan man få en skötväska via apoteket tror jag, den använde vi mycket då vi inte har badrum på samma plan som sovrummet.

    Likaså babynest att ha i sängen, vårt barn sov några halva nätter i spjälsängen men sov helnätter i sängen med oss vilket vi föredrog. Dagtid kommer nog barnet sova i liggdelen i vagnen en del.

    Bra tanke av nån att ha en bra sovmöjlighet i vardagsrummet också så den som jobbar kan få sova ut då de flesta barn vaknar en del på natten åtminstone nån period.

    Bumbostol som matstol kan vara smidigt sen, fästes på en vanlig stol så slipper man en extrastol med ben som sticker ut.

  • Sun 3 Oct 2021 11:34
    #10

    Stort tar för alla svar, så värdefulla som förstföderska. Verkar ju nästan bli lättare att ha barnet i en 2:a efter att ha läst era kommentarer. :)

    Så bra tips alla. Vi tänkte ev ha ett mindre skötbord i vardagsrummet, men så sant. Man kan ju byta varsom. Uppblåsbart var en väldigt smart idé!

    Tack igen alla!

  • Sun 3 Oct 2021 13:10
    #11
    Annnjohansson skrev 2021-10-03 11:34:52 följande:

    Stort tar för alla svar, så värdefulla som förstföderska. Verkar ju nästan bli lättare att ha barnet i en 2:a efter att ha läst era kommentarer. :)

    Så bra tips alla. Vi tänkte ev ha ett mindre skötbord i vardagsrummet, men så sant. Man kan ju byta varsom. Uppblåsbart var en väldigt smart idé!

    Tack igen alla!


    ...efter ett tag vill man oftast inte ens byta uppe på ett skötbord när barnet börjar sprattla runt en massa och vill ge sig av. Då känns det säkrare att vara på golvet ändå, på en liten skötbädd :)
Svar på tråden Hallå! Möblera en 2:a för litet spädbarn