• pandarinen

Har jag äl efter fast gubbe?

Börjar fundera om jag kan ha äl dagen efter fast gubbe slutat lysa. Alltså 72 timmar efter lh stegring.

Detta då jag senaste försöken fått min mens 14 dagar efter, att fast gubbe på ältest slitat lysa. Har jag kanske haft sex för tidigt? Vågar jag vänta och ha sex på dag 2 av fast gubbe den här gången istället? Dag 2 och dagen efter, när fast gubbe slocknat.

• Svar på tråden Har jag äl efter fast gubbe?
  • Mortiscia80

Nej det kan inte gå så lång tid från stegring till äl. Snarare är det troligt att din lutealfas är ca 15 dagar och inte 14. När brukar ni ha sex, jämfört med vad testerna visar? Jag skulle rekommendera att ha sex så snart den blinkande gubben börjar (säg varannan dag) och sedan ett par dagar i rad när det blir fast gubbe. När det blir fast gubbe ska du sluta testa dessutom. Det är bara slöseri på stickor.

• Melii

Jag hade äl första dagen då jag fick fast gubbe. Gjorde första testet tidigt på morgonen som visade tom ring men hade samlag oavsett. På kvällen visade den fast gubbe. Nästa dag var den tom igen. Jag blev gravid samma dag som den visade fast gubbe. Tre vul senare får jag samma befruktningsdatum, dvs den dagen fast gubbe visades. Min läkare förklarade att jag har kort stegring och blev gravid exakt på äl dagen både utifrån äl test och Vul.

Jag vet inte om jag håller alltid med att äl stickorna visar att äl kommer ske inom 12-48 timmar

• pandarinen

Jag kör på det enkla tester denna gång som bara visar fast fubbe. Inte blinkande innan. Ska även hålla mig och bara ta testet på morgonen. Det var så jag blev gravid sist. Med detta test och bara tog på morgonen. Satte graviditeten direkt med det testet. De senaste 5 försöken har jag haft den blinkande varianten. Och haft sex olila. Första gången sex dagar i rad. Sedan fokuserat på glad gubbe. Jag har docl varit otålig och tagit test på eftermiddagen också för att inte missa glad gubbe och ofta har jag haft blinkande på morgonen men fast på eftermiddagen när jag tänkt att nu borde det vara dags. Lite nervös nu att inte ta på em, tänk om jag skulle ha en snabb stegring så den missas. Men jag ska köra så här den här gången. På så vis blir det sex ca 12 timmar efter att fast gubbe skulle börja lysa på em innan tex. Tror vi haft sex för långt ifrån. Jag vet att spermier kan leva flera dagar men jag vill öka oddsen med att få till det under äl. Första satsen spermier är väl fler också än sex dag 2 vad jag förstått

• pandarinen
    Melii skrev 2021-10-03 20:22:22 följande:

Håller tummarna att det tar sig snart :)

Tack. Nu blev jag dock nojjig. Tänk om jag får äl på eftermiddagar som jag fått vid senaste testen. Och om jag nu inte tar test på eftermiddagen att äl hinner passera innan morgonen. Så jag inte hinner få glad gubbe. Men man ska väl inte behöva ta mer än ett test per dygn? Åh jag vill bara bli gravid. Att det skulle ta sån tid den här gången...
  • Mandelskorpan
    pandarinen skrev 2021-10-04 08:51:37 följande:

Tack. Nu blev jag dock nojjig. Tänk om jag får äl på eftermiddagar som jag fått vid senaste testen. Och om jag nu inte tar test på eftermiddagen att äl hinner passera innan morgonen. Så jag inte hinner få glad gubbe. Men man ska väl inte behöva ta mer än ett test per dygn? Åh jag vill bara bli gravid. Att det skulle ta sån tid den här gången...

För de flesta funkar nog stickor men för mig funkade det inte, troligen för att jag har en lh-stegring som är kort och därför svår att pricka.

Testa att tempa istället. På mig är cykeln klockren, men jag fick aldrig snits på stickor.
  • Mandelskorpan
    pandarinen skrev 2021-10-04 10:52:18 följande:

När tar man tempen och visst måste det ske samma tid varje gång?

Om man följer skolboken, svar ja. På mig funkade det fint att ta tempen när jag vaknade, oavsett tid. Fick fram bra kurvor. Men det är kanske olika hur känslig man är? Prova?
Svar på tråden Har jag äl efter fast gubbe?