Fräckt att buda lågt på bostad som legat ute länge?
Jag ska på visning på en bostad som i omgångar har legat ute sen 2019. Säljaren har emellan hyrt ut eftersom lgh inte är så smart planerad, ligger relativt långt från centrum och den är inte så charmigt byggd, lågt i tak mm. Det är ganska låg avgift och liten uteplats till alla lgh.
Jag bryr mig inte så mycket om det eftersom den för mig blir bra, nära mitt jobb, nära motorvägspåfarten osv. Jag gillar dessutom själv att ändra och fixa så att det blir som jag vill ha den.
Den är dock, tycker jag, för dyr med tanke på allt som behövs göras. Ägaren har haft den ute för mer än nu, den har sänkts till 1 650 000 kr som utgångspris.
Jag tycker den är värd 1 200 000 kr men det är ju ganska mycket under utgångspris. Orsaken till bedömningen av värdet är jämfört med vad andra bostäder i området har sålts för (alla har gått under utgångspris) och jag vill ju inte riskera att OM jag måste sälja, måste sälja med förlust samt att lgh betydligt närmare centrum finns för bara lite högre utgångspris. Dock har de närmare centrum oftast högre månadskostnad, alt att det inte ingår vatten och/eller värme.
Så, finns det någon kutym om hur mycket lägre man 'får' buda? Jag förstår ju att de så klart vill ha ut så mycket som möjligt, å andra sidan, de lär ju vilja ha den såld också tänker jag.