• Anonym (Fräckt?)

Fräckt att buda lågt på bostad som legat ute länge?

Jag ska på visning på en bostad som i omgångar har legat ute sen 2019. Säljaren har emellan hyrt ut eftersom lgh inte är så smart planerad, ligger relativt långt från centrum och den är inte så charmigt byggd, lågt i tak mm. Det är ganska låg avgift och liten uteplats till alla lgh. 

Jag bryr mig inte så mycket om det eftersom den för mig blir bra, nära mitt jobb, nära motorvägspåfarten osv. Jag gillar dessutom själv att ändra och fixa så att det blir som jag vill ha den. 

Den är dock, tycker jag, för dyr med tanke på allt som behövs göras. Ägaren har haft den ute för mer än nu, den har sänkts till 1 650 000 kr som utgångspris. 

Jag tycker den är värd 1 200 000 kr men det är ju ganska mycket under utgångspris. Orsaken till bedömningen av värdet är jämfört med vad andra bostäder i området har sålts för (alla har gått under utgångspris) och jag vill ju inte riskera att OM jag måste sälja, måste sälja med förlust samt att lgh betydligt närmare centrum finns för bara lite högre utgångspris. Dock har de närmare centrum oftast högre månadskostnad, alt att det inte ingår vatten och/eller värme. 

Så, finns det någon kutym om hur mycket lägre man 'får' buda? Jag förstår ju att de så klart vill ha ut så mycket som möjligt, å andra sidan, de lär ju vilja ha den såld också tänker jag. 

• Svar på tråden Fräckt att buda lågt på bostad som legat ute länge?
  • Glinda från Oz

Strunta i kutym och bjud vad du tycker är rimligt, du kan inte få mer än ett nej.

• Anonym (Fräckt?)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-03 09:50:37 följande:

Strunta i kutym och bjud vad du tycker är rimligt, du kan inte få mer än ett nej.

Nej, så tänker jag med. Det finns dessutom två bostäder i samma område, båda har legat ute i omgångar, båda har i omgångar blivit uthyrda pga att de inte blir sålda. 

De har båda sina fördelar och nackdelar. Båda, enligt mig, övervärderade. Så, om den ena tvärvägrar sälja till mig även om jag höjer budet något så kan jag buda på den andra. 

• Glinda från Oz
    Anonym (Fräckt?) skrev 2021-10-03 10:02:17 följande:

Nej, så tänker jag med. Det finns dessutom två bostäder i samma område, båda har legat ute i omgångar, båda har i omgångar blivit uthyrda pga att de inte blir sålda. 

De har båda sina fördelar och nackdelar. Båda, enligt mig, övervärderade. Så, om den ena tvärvägrar sälja till mig även om jag höjer budet något så kan jag buda på den andra. 

Det låter som en bra plan.
  • Anonym (HH)

Du kan bjuda 100 kr om du så vill. Upp till ägaren att tacka nej. Take it or leave it, är inte svårare än så.

• Anonym (T)
    Anonym (Fräckt?) skrev 2021-10-03 09:25:38 följande:

Jag ska på visning på en bostad som i omgångar har legat ute sen 2019. Säljaren har emellan hyrt ut eftersom lgh inte är så smart planerad, ligger relativt långt från centrum och den är inte så charmigt byggd, lågt i tak mm. Det är ganska låg avgift och liten uteplats till alla lgh. 

Jag bryr mig inte så mycket om det eftersom den för mig blir bra, nära mitt jobb, nära motorvägspåfarten osv. Jag gillar dessutom själv att ändra och fixa så att det blir som jag vill ha den. 

Den är dock, tycker jag, för dyr med tanke på allt som behövs göras. Ägaren har haft den ute för mer än nu, den har sänkts till 1 650 000 kr som utgångspris. 

Jag tycker den är värd 1 200 000 kr men det är ju ganska mycket under utgångspris. Orsaken till bedömningen av värdet är jämfört med vad andra bostäder i området har sålts för (alla har gått under utgångspris) och jag vill ju inte riskera att OM jag måste sälja, måste sälja med förlust samt att lgh betydligt närmare centrum finns för bara lite högre utgångspris. Dock har de närmare centrum oftast högre månadskostnad, alt att det inte ingår vatten och/eller värme. 

Så, finns det någon kutym om hur mycket lägre man 'får' buda? Jag förstår ju att de så klart vill ha ut så mycket som möjligt, å andra sidan, de lär ju vilja ha den såld också tänker jag. 

Helt ok att bjuda vad du vill, de säger nej om de inte vill. Frågan är hur bråttom de har. Men om du gärna vill ha den, så lägg dig lite lägre än det du högst vill betala, för då kan du gå upp lite om de kommer med ett motbud. Det kan göra dom lite mer   villiga att acceptera ett lägre bud. 
  • Anonym (Skogen)

Du bjuder vad du vill och sen är det upp till ägaren. Vi hade ett hus i grannbyn till salu väldigt länge. Säkert minst 2 år. Första summan de ville ha låg på nästan en miljon eller det var nog lite över kanske tom. Nästa annons sänkte de priset. Såldes inte ändå. Tror slutsumman hamnade på runt 800000. 

Vad slutpriset/försäljningspriset blir på en fastighet beror på ägarens vilja  (eller desperation) att sälja, hur många eventuella köpare som finns och vilka bud ägaren får och vad ägaren i slutänden accepterar.

• Anonym (A)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-03 09:50:37 följande:
    Tycker jag med
  • Anonym (Fräckt?)

Tack för alla svar. Jag ska räkna på det och kolla vad jag max anser att den är värd och lägga mig under det. Den ena har sagt vis alla tidigare tillfällen att hon inte går under utgångspriset, men hon har sänkt varje gång lgh lagts ut. Det verkar inte finnas lån på den bad jag kan se, men det kanske inte alltid skrivs ut.

Efter varje uthyrning blir den ju värd mindre också pga slitage. Härifrån vill nästan ingen renovera så..

• Anonym (afg)

Det är ju köparen som värderar marknadsvärde. 
    Jag ser inte att det är fräckt. Om marknaden, dvs spekulanterna, inte värderar huset lika högt som köparen, så får ju köparen endera välja att inte sälja, eller sälja till det pris som marknaden sätter. 

• Anonym (också köpare)

Jag har till min personlighet svårt för att pruta och vill alltid göra rätt för mig.
    När det gäller den här typen av affärer behöver man gå in i en annan roll.

Glöm kutym och förväntningar - du bevakar dina egna intressen.
    I slutändan blir det en affär om ni hittar ett pris som både du och säljaren är nöjda med.
    Vissa säljare kan dock ha orealistiska uppfattningar eller förhoppningar om värdet på sin bostad. De utgår kanske från vissa kostnader de haft eller vad de behöver få ut för att kunna köpa något annat.

Fakta är dock att det är högstbjudande köpare som sätter värdet på en fastighet.
    Ibland kan det vara bra att "hjälpa" säljaren förstå grunden till den värdering man själv gör;
    - Kolla andra lägenheter som sålt, skick/standard/läge.
    - Förklara varför du inte vill bjuda mer än du gör.

Spontant kan jag tycka att det låter väl lågt att lägga sig 25% under en redan sänkt lägenhet men det beror på omständigheterna (var den ligger, vad är generella priset för lägenheter i samma område etc.).

Förklara att du är intresserad av lägenheten men anser att det behöver göras en hel del arbete/renovering - därför landar du i ditt bud.

Säljaren kan bli sur och slänga på luren, acceptera eller återkomma med ett motbud (mest troligt) och då får du ta ställning till det.

Som enkel mall/recept kan det vara klokt att tänka så här utifrån värdet:
    - Vad skulle lägenheten vara värd om den var renoverad och uppfixad?
    - Hur mycket skulle det kosta att fixa den till den standarden?
    värdet = skick efter renovering + renoveringskostnad.

Om du (tex.) tänker att den skulle vara värd 1,6 miljoner i perfekt skick.
    (alltså - han skulle få köpare till det priset om skicket var perfekt)
    och du räknar på att det kostar 200 000:- att renovera (rätt mycket pengar iofs)

Då gör du en bra affär om du får den för allt under 1,4 mille.
    Enkel matematik. (finns lite fler faktorer men principen funkar så).

Hur ser din beräkning ut enligt den här modellen?

• nernu

Det enda som kan hända är att säljaren känner sig kränkt och inte vill sälja till dig oavsett vad du erbjuder.

• En manlig man

Kör, du behöver ju inte ens träffa säljaren om du inte vill.

Åtminstonde inte före tillträdesdagen.

• Anonym (789)

Det är väl ändå ganska vanligt att lägga bud under utgångspris?

Fast flera hundratusen som du tänker kanske inte är kutym.

Svar på tråden Fräckt att buda lågt på bostad som legat ute länge?