• Anonym (Undrande)

När någon nära bedrar

Har er bästa vän eller liknande nära person varit otrogen mot sin partner? Hur bemötte ni det/hade ni bemött det?

• Svar på tråden När någon nära bedrar
  • Anonym

Sagt "Usch" högt och tydligt så det inte rådde någon tvekan om min åsikt

• Plupp73

Ja, min bästa vän. Jag lyssnade på hennes funderingar, som jag anser att en vän ska göra. Det är inte alltid svart eller vitt, och hon behövde ett bollplank och lite rådrum.. I slutändan stannade hon hos sin man. Att döma henne för att hon hamnade på villovägar en stund är inte överensstämmande med min syn på vänskap

• Tukt

När det hänt har jag förhållit mig lite olika. Det viktiga är ju...som en del inte verkar förstå, att det inte handlar om en själv.
    Man måste inte döma andra för deras dåliga beslut, utan mer finnas där för dom.
    Sedan är ju varje relation unik, precis som otrohet. Och man måste försöka se vad som är grunden för att det blir som det blir.
    Och kanske är det så himla enkelt att det faktiskt inte angår en själv, även om man vill manifestera sina egna ståndpunkter.

• Anonym (Jim)

Du har redan skrivit en liknande tråd, fick du inga bra svar eller vad är syftet med en till likadan tråd?

• Anonym (Jim)

Men för att svara på frågan så hade jag inte gjort nånting, jag tycker inte man ska lägga sig i andras problem och relationer.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Jim) skrev 2021-10-05 01:31:48 följande:

Du har redan skrivit en liknande tråd, fick du inga bra svar eller vad är syftet med en till likadan tråd?

Ganska vanligt anonymnick i så fall eftersom det här är min första tråd på FL.
  • Anonym (Undrande)
    Plupp73 skrev 2021-10-04 22:21:28 följande:

Ja, min bästa vän. Jag lyssnade på hennes funderingar, som jag anser att en vän ska göra. Det är inte alltid svart eller vitt, och hon behövde ett bollplank och lite rådrum.. I slutändan stannade hon hos sin man. Att döma henne för att hon hamnade på villovägar en stund är inte överensstämmande med min syn på vänskap

Tack, håller med dig om att det inte alltid är svart eller vitt. Vad fint att du fanns där för din bästa vän under den tiden!
  • Anonym (Undrande)
    Tukt skrev 2021-10-04 23:08:42 följande:

När det hänt har jag förhållit mig lite olika. Det viktiga är ju...som en del inte verkar förstå, att det inte handlar om en själv.

Sedan är ju varje relation unik, precis som otrohet. Och man måste försöka se vad som är grunden för att det blir som det blir.

Och kanske är det så himla enkelt att det faktiskt inte angår en själv, även om man vill manifestera sina egna ståndpunkter.

Tack för ett utförligt svar! Du säger att du förhållit dig olika när det hänt, beror det på hur nära du varit personen/hur situationen har sett ut eller hur kommer det sig? (Du behöver inte svara om du inte vill!)
  • Anonym (Sköt ditt)

Min lojalitet till min vän är större än den till hennes man. Det är hennes ensak och jag finns där som ett stöd om hon behöver. Jag tar för givet att det finns en annan orsak till att hon är otrogen än att hon är en kall och självisk person, för sådana vänner beblandar jag mig inte med.

• Anonym (???)
    Tukt skrev 2021-10-04 23:08:42 följande:

Jag kanske inte förstår vad du menar riktigt så jag frågar.
    Menar du att du väljer att bete dig olika mot olika personer när de varit otrogna mot en partner (alltså beroende på vilken person det gäller)? Har du ingen specifik åsikt om vad du tycker om otrohet?

Eller menar du tex  att om någon bara dansat lite för intimt med någon på en firmafest och råkade kyssas, så är det ingen stor sak jämfört med om en person haft en älskar/älskarinna vid sidan av i flera år och levt dubbelliv?

Eller är det så att du inte bryr dig tillräcklig mycket om personen som då blivit utsatt för otrohet, om du är vän med den som varit otrogen, trots att den betett sig riktigt illa? 
  • Tukt
    Anonym (Undrande) skrev 2021-10-05 05:09:52 följande:
    Tack för ett utförligt svar! Du säger att du förhållit dig olika när det hänt, beror det på hur nära du varit personen/hur situationen har sett ut eller hur kommer det sig? (Du behöver inte svara om du inte vill!)
    Ja jag har förhållit mig olika. Problemet när själv hamnar i en sådan där situation är ju att man får göra en rätt subjektiv bedömning om hur man ska förhålla sig.
    Men utgår såklart från hur min relation till när någon är otrogen eller blir bedragen. Men också hur den personen är, mår och liknande. Det är ju inte någon större mening att exempelvis ta ett lite djupare snack med någon som man vet man har svårt prata på djupet med, exempelvis.
    Har också haft vänner som innerst inne vetat vad som händer, men vägrat se. Och då finns det ju ingen anledning att själv försöka göra det omöjliga.
  • Tukt
    Anonym (???) skrev 2021-10-05 06:33:25 följande:
    Jag kanske inte förstår vad du menar riktigt så jag frågar.
    Menar du att du väljer att bete dig olika mot olika personer när de varit otrogna mot en partner (alltså beroende på vilken person det gäller)? Har du ingen specifik åsikt om vad du tycker om otrohet?

Eller menar du tex  att om någon bara dansat lite för intimt med någon på en firmafest och råkade kyssas, så är det ingen stor sak jämfört med om en person haft en älskar/älskarinna vid sidan av i flera år och levt dubbelliv?

Eller är det så att du inte bryr dig tillräcklig mycket om personen som då blivit utsatt för otrohet, om du är vän med den som varit otrogen, trots att den betett sig riktigt illa? 
    Svarade TS lite här ovan. 
    Men det är klart jag tycker otrohet är dumt och djupt olyckligt. Samtidigt är det ju hyggligt vanligt. Och situationerna som skapar otrohet är så varierande att det för mig blir dumt att generalisera.
    Och på samma sätt så förhåller jag mig olika till då det dyker upp, lite beroende på min relation till den andra, och hur den andra personen är eller mår.
    Det blir ju ofta väldigt svårt att veta säkert man gör rätt, men har man fokus på individen, och inte på egna högtravande principer så måste det tyvärr bli så.
  • Anonym (N)

Jag har inte gjort någonting men värderat om vänskapet.

Det är riktigt ruttet att blanda in någon annan i sina lögner.

• Anonym (Y)

Jag berättade för vännens partner och sa upp vänskapen.

• Anonym (jaha)
    Plupp73 skrev 2021-10-04 22:21:28 följande:

Svek är absolut svart eller vitt. 

Att frånta någon chansen att själv avgöra vilken slags partner och vilken slags förhållande man vill leva i är oxå det väldigt svartvitt och det var precis vad du och din väninna gjorde mot hennes man.

Så kort sagt, du gjorde ett val och lade dig helt på din väninnas sida och hjälpte henne dölja sitt svek mot sin man och hjälpte henne manipulera honom att leva med henne ovetandes om hennes svek. Du var en bra vän mot henne men ett svin mot honom. Och ja det är väldigt svartvitt att vara på den enes sida och skita i den andra.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Sköt ditt) skrev 2021-10-05 06:25:40 följande:

Min lojalitet till min vän är större än den till hennes man. Det är hennes ensak och jag finns där som ett stöd om hon behöver. Jag tar för givet att det finns en annan orsak till att hon är otrogen än att hon är en kall och självisk person, för sådana vänner beblandar jag mig inte med.

Då behöver du nog omväderna alla dina vänner som varit otrogna eftersom det inte existerar någon annan orsak till otrohet annat än just feghet och egoism. För oavsett vilka sk andra orsaker som kan ligga till grund till att personen var missnöjd så var det ingen som helst ursäkt för personens otrohet för det går liksom att hantera missnöje på betydligt bättre sätt än att ge sig ut på knullturné.

I stor sett alla förhållanden har sina ups and downs men alla springer ju inte runt och är otrogna så fort de blir missnöjda med något, eller hur? Alltså kan man inte påstå att missnöje med sitt förhållande är en "anledning" till otrohet för minst lika många i samma situation låter ju bli. Så den ENDA verkliga anledningen till otrohet är brister hos den varit otrogen. Att personen är feg och egoistiskt och VALDE otrohet när hen kunde valt något annat sätt istället.
  • Anonym (Sköt ditt)
    Anonym (jaha) skrev 2021-10-05 10:36:47 följande:

Då behöver du nog omväderna alla dina vänner som varit otrogna eftersom det inte existerar någon annan orsak till otrohet annat än just feghet och egoism. För oavsett vilka sk andra orsaker som kan ligga till grund till att personen var missnöjd så var det ingen som helst ursäkt för personens otrohet för det går liksom att hantera missnöje på betydligt bättre sätt än att ge sig ut på knullturné.

I stor sett alla förhållanden har sina ups and downs men alla springer ju inte runt och är otrogna så fort de blir missnöjda med något, eller hur? Alltså kan man inte påstå att missnöje med sitt förhållande är en "anledning" till otrohet för minst lika många i samma situation låter ju bli. Så den ENDA verkliga anledningen till otrohet är brister hos den varit otrogen. Att personen är feg och egoistiskt och VALDE otrohet när hen kunde valt något annat sätt istället.

Men snälla du, vi är alla människor som felar på våra olika sätt och vis genom livet. Om min väninna skulle bedra sin man efter många dåliga år i sitt äktenskap hade jag stått vid hennes sida och stöttat henne igenom krisen. Nästintill ingen som är otrogen gör det för att skada någon annan eller fast de har ett fint förhållande, det är en minoritet tror jag.

Dessutom finns det betydligt fler beteende i relationer som enligt mig är värre än att ha legat med någon annan. Tycker hysterin kring att detta skulle vara värre än andra svek är sjuk..
  • Tukt
    Anonym (Sköt ditt) skrev 2021-10-05 13:29:50 följande:
    Men snälla du, vi är alla människor som felar på våra olika sätt och vis genom livet. Om min väninna skulle bedra sin man efter många dåliga år i sitt äktenskap hade jag stått vid hennes sida och stöttat henne igenom krisen. Nästintill ingen som är otrogen gör det för att skada någon annan eller fast de har ett fint förhållande, det är en minoritet tror jag.

Dessutom finns det betydligt fler beteende i relationer som enligt mig är värre än att ha legat med någon annan. Tycker hysterin kring att detta skulle vara värre än andra svek är sjuk..
    Det är väl så att en del människor har svårt att filtrera verkligheten i nyanser. Det blir ofta mest svartvitt.
    Gäller förmodligen mycket i deras liv, men just otrohet är uppenbart en trigger för dessa personer. Och det är i princip omöjligt att försöka övertyga en sådan person att allt inte är svartvitt. De blir i regel bara arga eftersom de inte ser  saker andra kan se.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Sköt ditt) skrev 2021-10-05 13:29:50 följande:

Men snälla du, även människor som INTE bedrar sin partner är ju oxå människor, alltså är inte att vara en människa någon som helst ursäkt för otrohet. Man kan ta sig genom livet UTAN att bedra andra, massor med människor gör det.

Att man inte har för syfte att skada någon är inte heller det en ursäkt, det är lika dumt som att säga att det är ok att sno någons plånbok för ditt syfte var inte att såra personen, du ville bara ha personens pengar. För även om syftet inte är att skada någon så vet man precis vad det kommer resultera i. Blir man påkommen så kommer det krossa ens partner totalt och blir man inte det så manipulerar man sin partner att vara kvar i ett förhållande mot sin vilja med hjälp av undanhållande och lögner och ja du har då deltagit i att manipulera honom genom att hjälpa din väninna undanhålla det för honom. 

Att det finns andra beteende som är sämre betyder inte att otrohet är ok. Bara för att slå ihjäl någon är värre än att bryta personens armar betyder inte att det är ok att bryta folks armar. 
Svar på tråden När någon nära bedrar