• Anonym (Inte missbrukare men nykter ändå)

Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött

Hej alla.

Måste bara fråga er andra både ni som brukar dricka och ni som inte dricker alls.

Ni som dricker, hur ser ni på människor som mig som tackar nej till ett glas på afterworken eller liknande?

Jag dricker inte av anledningen att jag ser nackdelarna, bakfull, säger saker man inte menar, vikten, träningen blir inte bra och listan kan göras lång med annat.

Detta är ju mitt eget val och jag klankar inte på folk som dricker, däremot så upplever jag att jag blir behandlad som att jag är felande. Folk börjar tala om före detta missbrukare och antyder att det är därför jag tackar nej. Ska jag ens behöva förklara att jag faktiskt inte är före detta narkoman bara för att jag inte vill dricka?

Vill jag inte hänga med på en öl så frågar ingen om jag vill hänga med alls, hänger jag väl med men då tar en cola,är det då fel på mig? Att jag inte dricker blir ett stort samtalsämne liksom. Jag upplever det verkligen så och tycker att det är så tråkigt att känna såhär. Ensamt känns det!

Ni som inte dricker, upplever ni detta eller hanterar ni det på något sätt så att dessa frågor om varför ni inte dricker blir så jobbiga?

• Svar på tråden Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött
  • Freddie K
    Smörblomman1989 skrev 2021-10-06 20:47:07 följande:
    Men vill du med ut eller inte? Vill du det svarar du jakande, sedan beställer du vad du vill när ni väl är ute. Vill du inte så tackar du bara nej. Varför börjar du alls dra upp huruvida du dricker alkohol eller inte..? Det är nog just detta som är grejen. Många som väljer att inte dricka alkohol nämner det, när det egentligen inte behövs, och blir sedan förnärmade om någon frågar något (mest troligt av artighet, egentligen).

Själv kan jag räkna på en hand de senaste gångerna jag druckit något alkoholhaltigt sedan jag fyllde 18. ALDRIG har jag fått frågan om varför - FÖR JAG HAR INTE TAGIT UPP DET. På samma sätt som jag inte tagit upp varför jag inte äter kött, eller varför jag sällan äter något sött. Vill jag med ut följer jag med, ingen bryr sig om vad andra beställer förrän de början göra världarnas grej av det...
    Hur kul är det om man skulle gå till en bar och beställa en cola medans de andra drack och det var fulla människor överallt? Nej, tack.
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • fjanten
    Freddie K skrev 2021-10-07 07:40:22 följande:

Hur kul är det om man skulle gå till en bar och beställa en cola medans de andra drack och det var fulla människor överallt? Nej, tack.

Du vill alltså inte med - då tackar du nej. Det finns ju ingen anledning att börja berätta att du inte dricker alkohol.
  • Freddie K
    fjanten skrev 2021-10-07 07:50:49 följande:
    Du vill alltså inte med - då tackar du nej. Det finns ju ingen anledning att börja berätta att du inte dricker alkohol.
    Jag brukar säga:" Nej, tack, jag dricker inte." Det borde väl räcka? Såklart kan man ju bara säga nej, punkt.
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • LFF
    Anonym (Mja) skrev 2021-10-06 14:44:03 följande:
    Man måste inte orka med frågor varje gång. Oavsett skäl att avstå. Även om skälet bara är så enkelt att man inte vill dricka mer för att man tröttnat på känslan av det. Så kanske man bara inte vill behöva förklara det varje gång det är AW eller företagsaktivitet eller liknande saker. Man kanske bara vill ha en kul kväll, lite avslappnat, utan att bli förmålet av intresse i gruppen.
    Alltså, jag undrar helt seriöst vart folk jobbar som känner sig tvungna att förklara sitt val av alkoholfritt varenda gång eller som inte blir medbjudna. Eller vart bor man? Bara så jag vet vart jag inte ska börja jobba eller vart jag inte ska flytta. 

Har som sagt inte blivit ifrågasatt de senaste 25 åren gällande mitt val att så gott som aldrig dricka alkohol. Då har jag haft många olika arbetsplatser genom åren där det varit AWs, julfester, sommarfester etc. 
  • Glinda från Oz
    LFF skrev 2021-10-07 09:09:28 följande:

Alltså, jag undrar helt seriöst vart folk jobbar som känner sig tvungna att förklara sitt val av alkoholfritt varenda gång eller som inte blir medbjudna. Eller vart bor man? Bara så jag vet vart jag inte ska börja jobba eller vart jag inte ska flytta. 

Har som sagt inte blivit ifrågasatt de senaste 25 åren gällande mitt val att så gott som aldrig dricka alkohol. Då har jag haft många olika arbetsplatser genom åren där det varit AWs, julfester, sommarfester etc. 

Jag bor i Stockholm men det tror jag saknar betydelse, vi har en stark alkoholkultur i hela landet. Det handlar inte om att känna sig tvungen heller, det är svårt när flera personer är på än och frågar, frågar och frågar. Säger man att man inte vill prata om det känner de sig avsnästa. Hur man än gör blir det fel. Giltiga skäl är graviditet och att man kör men att ljuga om graviditet känns verkligen inte okej och har man inte körkort går inte det heller.
  • fjanten
    Freddie K skrev 2021-10-07 07:55:00 följande:

Jag brukar säga:" Nej, tack, jag dricker inte." Det borde väl räcka? Såklart kan man ju bara säga nej, punkt.

Precis, tacka bara nej utan att blanda in alkoholvanor (som är obefintliga då, i ditt fall).
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2021-10-07 13:02:06 följande:
    Jag bor i Stockholm men det tror jag saknar betydelse, vi har en stark alkoholkultur i hela landet. Det handlar inte om att känna sig tvungen heller, det är svårt när flera personer är på än och frågar, frågar och frågar. Säger man att man inte vill prata om det känner de sig avsnästa. Hur man än gör blir det fel. Giltiga skäl är graviditet och att man kör men att ljuga om graviditet känns verkligen inte okej och har man inte körkort går inte det heller.
    Bor också i Stockholm, gjort hela livet. Men jag har som sagt inte stött på något ifrågasättande av det sen jag fyllde 20 typ, fyller 45 snart.
  • fjanten
    LFF skrev 2021-10-07 09:09:28 följande:

Jag undrar samma sak... Man märker ju överhuvudtaget sällan om andra dricker alkoholhaltiga drycker eller inte. Jag har ändå fyra graviditeter i bagaget och har hållit mig till alkoholfritt på alla möjliga tillställningar utan att någon alls har reflekterat över det (innan graviditeterna var kända). Det är ju bara om man gör en "grej" av det som frågor kommer.
  • Anonym (Mja)
    fjanten skrev 2021-10-07 13:07:06 följande:

Jag undrar samma sak... Man märker ju överhuvudtaget sällan om andra dricker alkoholhaltiga drycker eller inte. Jag har ändå fyra graviditeter i bagaget och har hållit mig till alkoholfritt på alla möjliga tillställningar utan att någon alls har reflekterat över det (innan graviditeterna var kända). Det är ju bara om man gör en "grej" av det som frågor kommer.

Men det är ju inte det för alla uppenbarligen. Jag gör ingen grej av det alls. Får ändå frågor när jag tar alkoholfritt. Får ändå att folk börjar sen diskutera det sinsemellan.

Så det är ju inte att alla har samma upplevelse.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Nykter alkis) skrev 2021-10-06 22:09:56 följande:
    Det är bara de som själva har problem i sitt drickande, som blir upprörda över någon som tackar nej.
    Så kan det vara.
  • Anonym (Servitris)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-07 13:02:06 följande:

Är det på restaurang eller privatfester folk frågar och ifrågasätter? Som sagt jag känner inte alls igen det från mitt jobb och då har jag jobbat som servitris på olika restauranger i närmare 15 år.

Det är snarare normalt att någon eller några i sällskapet dricker alkoholfritt, och det kan vara precis vem som helst. Omöjligt att gissa. Ibland är det kvinnan i ett par som tar en öl eller vin och mannen en alkoholfri öl, ibland tvärtom. Två eller tre kompisar oavsett kön, den ena beställer läsk eller alkoholfri öl. Jag hör aldrig någonsin någon som ifrågasätter det eller gör sig lustig. Och jag hör inte heller att de diskuterar det när jag går förbi deras bord, aldrig någonsin...

Inte ens grabbgängen med unga killar, det är väldigt vanligt att en eller ett par av killarna beställer alkoholfritt. Då har jag väl någon gång hört att någon har ifrågasatt den som tar alkoholfritt men det hör verkligen till ovanligheterna. Det är oftare i så fall att t.ex fem-sex killar kommer in men bara en eller två beställer öl, då kan en av öldrickarna sura och säga vadå ska ni inte ha öl, för han hade väl tänkt sig att de skulle dricka lite bärs ihop. Då kan ibland någon ändra sig och ta en öl istället, men lika gärna kan de hålla fast vid sitt alkoholfria och så är det en kille som är ensam om att dricka öl hela middagen igenom. Eller så ändrar sig någon vid nästa beställning och vill ha en öl, men enligt vad jag kan uppfatta så är det helt och hållet frivilligt.

På privatfester däremot tror jag det kan vara mer press på att man ska dricka och "festa" men inte på restaurang. Och i barer är det ju väldigt enkelt då kan man bara gå fram och beställa själv i baren och ta en alkoholfri drink, det är ingen som ser om du har sprit i din cola eller ej.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Servitris) skrev 2021-10-08 09:32:28 följande:
    Är det på restaurang eller privatfester folk frågar och ifrågasätter? Som sagt jag känner inte alls igen det från mitt jobb och då har jag jobbat som servitris på olika restauranger i närmare 15 år.

Det är snarare normalt att någon eller några i sällskapet dricker alkoholfritt, och det kan vara precis vem som helst. Omöjligt att gissa. Ibland är det kvinnan i ett par som tar en öl eller vin och mannen en alkoholfri öl, ibland tvärtom. Två eller tre kompisar oavsett kön, den ena beställer läsk eller alkoholfri öl. Jag hör aldrig någonsin någon som ifrågasätter det eller gör sig lustig. Och jag hör inte heller att de diskuterar det när jag går förbi deras bord, aldrig någonsin...

Inte ens grabbgängen med unga killar, det är väldigt vanligt att en eller ett par av killarna beställer alkoholfritt. Då har jag väl någon gång hört att någon har ifrågasatt den som tar alkoholfritt men det hör verkligen till ovanligheterna. Det är oftare i så fall att t.ex fem-sex killar kommer in men bara en eller två beställer öl, då kan en av öldrickarna sura och säga vadå ska ni inte ha öl, för han hade väl tänkt sig att de skulle dricka lite bärs ihop. Då kan ibland någon ändra sig och ta en öl istället, men lika gärna kan de hålla fast vid sitt alkoholfria och så är det en kille som är ensam om att dricka öl hela middagen igenom. Eller så ändrar sig någon vid nästa beställning och vill ha en öl, men enligt vad jag kan uppfatta så är det helt och hållet frivilligt.

På privatfester däremot tror jag det kan vara mer press på att man ska dricka och "festa" men inte på restaurang. Och i barer är det ju väldigt enkelt då kan man bara gå fram och beställa själv i baren och ta en alkoholfri drink, det är ingen som ser om du har sprit i din cola eller ej.

Står du kvar vid bordet under middagen och lyssnar på gästernas privata samtal? För annars kan du inte veta. Folk ifrågasätter på varje ställe där de flesta dricker, på resturang, privatfester, middagar mm. Jag har lärt mig av mina misstag och beställer alltid alkoholfritt vin eller liknande på restaurang och krogen. På fester tar jag med flaskor med cider som ser ut som de andras, folk förutsätter då att du dricker alkohol och frågorna uteblir. Problemet är middagarna då värdparet bestämmer vad som ska drickas, då är det omöjligt att låta bli att dricka utan att det märks. 

Sen får du komma ihåg att det mest är när man träffar nya personer det ifrågasätts, folk fortsätter inte att kritisera gång efter gång såna personer väljer jag bort. 

• Anonym (Servitris)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-08 13:15:27 följande:

Står du kvar vid bordet under middagen och lyssnar på gästernas privata samtal? För annars kan du inte veta. Folk ifrågasätter på varje ställe där de flesta dricker, på resturang, privatfester, middagar mm. Jag har lärt mig av mina misstag och beställer alltid alkoholfritt vin eller liknande på restaurang och krogen. På fester tar jag med flaskor med cider som ser ut som de andras, folk förutsätter då att du dricker alkohol och frågorna uteblir. Problemet är middagarna då värdparet bestämmer vad som ska drickas, då är det omöjligt att låta bli att dricka utan att det märks. 

Sen får du komma ihåg att det mest är när man träffar nya personer det ifrågasätts, folk fortsätter inte att kritisera gång efter gång såna personer väljer jag bort. 

Nej jag står självklart inte och lyssnar på gästernas samtal men det går inte att undvika att höra vad de pratar om medan jag serverar dem eller tar upp beställning, eller när jag går förbi deras bord om de pratar normalhögt. De kan absolut diskutera drycken de fått in men jag har nog aldrig reagerat på att det skulle vara negativt mot den som dricker alkoholfritt. Tvärtom den som beställde den alkoholfria ölen kan kommentera att den här var väldigt god, låta kompisen smaka som håller med osv. Och enda gången jag diskuterar det med gästerna är just om de säger att åh den här alkoholfria ölen var väldigt god, och så pratar vi om hur bra de alkoholfria ölen har blivit och beklagar att det inte finns motsvarande goda alkoholfria viner.

Som sagt det är snarare regel än undantag att någon i sällskapet dricker alkoholfritt och jag har aldrig upplevt att det är någon issue.

Jag är ledig idag men jobbar imorgon kväll, då ska jag för trådens skull föra lite statistik över hur många sällskap på restaurangen som beställer alkoholfritt, och försöka tjuvlyssna lite extra på gästernas samtal för att se om det är någon som ifrågasätter dem som tar alkoholfritt.

Privatfester håller jag däremot med om att då märks alkoholnormen tydligare. Det är ofta man blir bjuden på middag och värdparet har inte något alkoholfritt alternativ att bjuda till maten, förutom barnens fanta och coca-cola eller bubbelvatten. Vid större middagar brukar det dock finnas okej alkoholfria alternativ även på privata middagar. Jag bor också i Stockholm om det nu är av intresse.

Jag jobbar också som värdinna på större privata fester och företagsevent och då brukar 10-20% av gästerna minus barnen välja alkoholfritt. Så brukar jag räkna när jag förhäller champagne till välkomstdrinken och det brukar stämma rätt bra. Betydligt mer om det är ett företagsevent mitt i veckan, då kan det vara 30-40% alkoholfritt. Folk säger ofta att nej jag ska ta alkoholfritt, vill inte dricka mitt i veckan, det är onödigt och det är jobb imorgon osv. Obs det är ingen som ifrågasätter utan det är den som tar det alkoholfria som känner behov av att tala om det. Ingen som bryr sig, de skulle lika gärna kunna ta sitt glas utan ett ord och ingen skulle ens märka vad de drack.

Förra helgen jobbade jag på en födelsedagsfest där alla gäster var från Norrland, där var andelen ovanligt låg; fem gäster av 42 drack alkoholfritt. Även det är drygt 10% faktiskt. Men jag hörde ingen som ifrågasatte någon där heller för att de valde alkoholfritt bubbel eller läsk till maten. Det var bar och dans efter middagen och samma sak där. Läsken var det vi fick fylla på mest.

Som sagt jag lägger inte någon som helst värdering i vad folk dricker, jag bryr mig ärligt talat inte så länge de är myndiga och nyktra det är det enda jag bryr mig om. Jag bara konstaterar vad jag ser på jobbet varje dag. Ni som upplever påtryckningar borde byta umgänge för det är inte normalt att vara så spritfixerad i alla fall inte när man har blivit vuxen.
  • Anonym (von Fiin)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-08 13:15:27 följande:

Eller så skaffar man sig en ryggrad och står för sitt val, för att göra det lättare för andra.

Din metod är att jämföra med att stanna kvar i garderoben för att folk har fördomar om bögar. Svagt.
  • Tow2Mater

Har ibland fått en fråga, liksom jag ibland ställt en fråga om varför - men hade någon tackat nej till ETT glas och sagt anledningen är att de blir bakfulla, säger saker de inte menar, det påverkar deras vikt, eller att deras träningen blir inte bra hade jag absolut tyckt de varit ganska konstiga, men låtit det bero.

Svar på tråden Jag dricker inte alkohol, blir konstigt bemött