Glinda från Oz skrev 2021-10-08 13:15:27 följande:
Står du kvar vid bordet under middagen och lyssnar på gästernas privata samtal? För annars kan du inte veta. Folk ifrågasätter på varje ställe där de flesta dricker, på resturang, privatfester, middagar mm. Jag har lärt mig av mina misstag och beställer alltid alkoholfritt vin eller liknande på restaurang och krogen. På fester tar jag med flaskor med cider som ser ut som de andras, folk förutsätter då att du dricker alkohol och frågorna uteblir. Problemet är middagarna då värdparet bestämmer vad som ska drickas, då är det omöjligt att låta bli att dricka utan att det märks.
Sen får du komma ihåg att det mest är när man träffar nya personer det ifrågasätts, folk fortsätter inte att kritisera gång efter gång såna personer väljer jag bort.
Nej jag står självklart inte och lyssnar på gästernas samtal men det går inte att undvika att höra vad de pratar om medan jag serverar dem eller tar upp beställning, eller när jag går förbi deras bord om de pratar normalhögt. De kan absolut diskutera drycken de fått in men jag har nog aldrig reagerat på att det skulle vara negativt mot den som dricker alkoholfritt. Tvärtom den som beställde den alkoholfria ölen kan kommentera att den här var väldigt god, låta kompisen smaka som håller med osv. Och enda gången jag diskuterar det med gästerna är just om de säger att åh den här alkoholfria ölen var väldigt god, och så pratar vi om hur bra de alkoholfria ölen har blivit och beklagar att det inte finns motsvarande goda alkoholfria viner.
Som sagt det är snarare regel än undantag att någon i sällskapet dricker alkoholfritt och jag har aldrig upplevt att det är någon issue.
Jag är ledig idag men jobbar imorgon kväll, då ska jag för trådens skull föra lite statistik över hur många sällskap på restaurangen som beställer alkoholfritt, och försöka tjuvlyssna lite extra på gästernas samtal för att se om det är någon som ifrågasätter dem som tar alkoholfritt.
Privatfester håller jag däremot med om att då märks alkoholnormen tydligare. Det är ofta man blir bjuden på middag och värdparet har inte något alkoholfritt alternativ att bjuda till maten, förutom barnens fanta och coca-cola eller bubbelvatten. Vid större middagar brukar det dock finnas okej alkoholfria alternativ även på privata middagar. Jag bor också i Stockholm om det nu är av intresse.
Jag jobbar också som värdinna på större privata fester och företagsevent och då brukar 10-20% av gästerna minus barnen välja alkoholfritt. Så brukar jag räkna när jag förhäller champagne till välkomstdrinken och det brukar stämma rätt bra. Betydligt mer om det är ett företagsevent mitt i veckan, då kan det vara 30-40% alkoholfritt. Folk säger ofta att nej jag ska ta alkoholfritt, vill inte dricka mitt i veckan, det är onödigt och det är jobb imorgon osv. Obs det är ingen som ifrågasätter utan det är den som tar det alkoholfria som känner behov av att tala om det. Ingen som bryr sig, de skulle lika gärna kunna ta sitt glas utan ett ord och ingen skulle ens märka vad de drack.
Förra helgen jobbade jag på en födelsedagsfest där alla gäster var från Norrland, där var andelen ovanligt låg; fem gäster av 42 drack alkoholfritt. Även det är drygt 10% faktiskt. Men jag hörde ingen som ifrågasatte någon där heller för att de valde alkoholfritt bubbel eller läsk till maten. Det var bar och dans efter middagen och samma sak där. Läsken var det vi fick fylla på mest.
Som sagt jag lägger inte någon som helst värdering i vad folk dricker, jag bryr mig ärligt talat inte så länge de är myndiga och nyktra det är det enda jag bryr mig om. Jag bara konstaterar vad jag ser på jobbet varje dag. Ni som upplever påtryckningar borde byta umgänge för det är inte normalt att vara så spritfixerad i alla fall inte när man har blivit vuxen.