• Anonym (Jo)

Vad ska jag jobba med?

Jag har hamnat i den klassiska kvinnofällan känns det som, tagit mest föräldrarledighet, vabbat mest, jobbar deltid...och detta pga att jag inte gillar mitt jobb och min man tjänar betydligt mycket mer än jag.

Känner dock nu att jag måste göra nåt åt min ?karriär?, jag har läst högskola 3 år för det jobb jag nu har och vantrivs på....känner mig nu beredd att plugga till nåt annat el söka annat jobb men vet inte vad...har googlat utbildningar och jobb i mängder men blir bara mer osäker på ens vad jag vill och vad jag är bra på...

Vill ha ett jobb med flexibla tider, möjlighet att jobba hemifrån, rel bra lön...snälla kom med tips om vad som kan passa?!!

• Svar på tråden Vad ska jag jobba med?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Gry) skrev 2021-10-06 23:42:00 följande:

Flexibla arbetstider, jobba hemifrån och OK lön kan du få om du jobbar på kontor, statlig, handläggarjobb. Vet inte vad du har för utbildning men du har ju ett försprång även om det är i annan bransch du har din utbildning.

Vi arbetar hemifrån på deltid nu, har flexibla arbetstider och bra förmåner och okej lön. Inte drömjobbet men att kunna arbeta hemifrån och va flexibel är guld värt.

Vad exakt är det för utbildning på det jobbet du har? Jag har ändå funderat på att plugga tex ekonomi, tycker ändå att det kan verka ganska bra att jobba statligt pga rel bra förmåner? Man får väl tex mer semester när man blir 40år tex?
  • Anonym (Jo)
    sextiotalist skrev 2021-10-07 07:58:31 följande:

Vilka är din starka sidor?

Gillar du språk, gillar du att skriva, gillar du matematik, gillar du teknik, gillar du att arbeta med människor ?

Det finns många YH-utbildningar som du kan komplettera med. Själv arbetar jag på ett teknikkonsultföretag, inriktat på teknik. Vi har allt från de som gått gymnasiet med teknisk inriktning och till de som har doktorsexamen. Bland alla tekniker har vi även vanligt kontorsfolk. Bland de som arbetar hos oss finns det de som har tidigare arbetat som t.ex flygvärdinna och skolat om sig, sjukgymnast som skolat om sig.

Jobbet jag har idag är inom butik och man det innebär dåliga arbetstider och mycket handlar om sälj, jag har lång erfarenhet av att jobba med människor och service men känner att jag är trött på dåliga tider osv....

Har hamnat i någon slags ångestspiral och vet inte ens vad jag är intresserad av eller vad jag är bra på....vad är det för ky-utbildning dom på ditt jobb gått?

Skulle tyvärr ändå säga att dator-kunskap inte är Min starkaste sida men kanske är något alla kan lära sig?
  • sextiotalist
    Anonym (Jo) skrev 2021-10-07 08:47:44 följande:
    Jobbet jag har idag är inom butik och man det innebär dåliga arbetstider och mycket handlar om sälj, jag har lång erfarenhet av att jobba med människor och service men känner att jag är trött på dåliga tider osv....

Har hamnat i någon slags ångestspiral och vet inte ens vad jag är intresserad av eller vad jag är bra på....vad är det för ky-utbildning dom på ditt jobb gått?

Skulle tyvärr ändå säga att dator-kunskap inte är Min starkaste sida men kanske är något alla kan lära sig?
    Man behöver inga djupare datorkunskap. Man använder datorn som ett verktyg, de har läst projektering inom anläggningsteknik. 
  • Anonym (HH)
    Anonym (Liv) skrev 2021-10-06 20:34:39 följande:

Varför vill du ändra ditt liv om det inte saknas pengar i familjen?

Det är min dröm, jobba så lite som möjligt och ge mer tid till familjen och mina intressen.

För att det inte finns några trygga anställningsvillkor för hemmafruar, ingen pension, fackförbund etc. Tur att TS vaknat, detta kunde ha gått illa och det är barnen som drabbas.
  • Anonym (HH)

Kan tipsa om gruppen Karriärguiden på Facebook, gå med där och fråga.

Tänk på att kolla vad det finns för jobb på din ort så du inte utbildar dig till arbetslöshet... Och något du kommer älska så du inte igen hamnar på ett jobb du avskyr.

• Anonym (H)

Det enklaste är att kolla upp de yrkesutbildningar som finns i detalj och hur arbetsmarknaden ser ut för den yrkeskategorin. Då menar jag tänka brett och även läsa om utbildningar som du tror att du inte skulle vara intresserad av. Du kanske ändrar dig när du vet vad yrket innebär mer exakt.

Mitt fackförbund har bra karriärcoacher som man kan boka tid hos men jag vet inte hur det ser ut i andra förbund.

• Mimosa86
    Anonym (Jo) skrev 2021-10-06 20:25:00 följande:

Jag har hamnat i den klassiska kvinnofällan känns det som, tagit mest föräldrarledighet, vabbat mest, jobbar deltid...och detta pga att jag inte gillar mitt jobb och min man tjänar betydligt mycket mer än jag.

Känner dock nu att jag måste göra nåt åt min ?karriär?, jag har läst högskola 3 år för det jobb jag nu har och vantrivs på....känner mig nu beredd att plugga till nåt annat el söka annat jobb men vet inte vad...har googlat utbildningar och jobb i mängder men blir bara mer osäker på ens vad jag vill och vad jag är bra på...

Vill ha ett jobb med flexibla tider, möjlighet att jobba hemifrån, rel bra lön...snälla kom med tips om vad som kan passa?!!

Vad är du bra på? Vad är dina styrkor? Vad jobbar du med idag?

Bästa är väl att välja något brett där det får att göra inriktningar inom det spåret eller avancera inom.

Välj bort kommunalt om du är mån om pension.

Sen... det finns någon inställning att man måste älska det man gör. Det måste man inte. Kan snarare vara sunt att ha ett balanserat intresse för jobbet. Bullrigt där är ju kollegor och chef- att det är en bra organisation och bra styrning.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (HH) skrev 2021-10-07 12:35:13 följande:
    För att det inte finns några trygga anställningsvillkor för hemmafruar, ingen pension, fackförbund etc. Tur att TS vaknat, detta kunde ha gått illa och det är barnen som drabbas.
    Hon har jobb som hon inte trivs med. Lösningen är att fortsätta jobba då och då precis så att man behåller tryggheten. Behöver inte bygga karriär för det.

Framförallt om man inte är särskilt intresserad av något yrkesområde eller utbildning.
  • Anonym (HH)
    Anonym (Liv) skrev 2021-10-07 15:01:10 följande:

Hon har jobb som hon inte trivs med. Lösningen är att fortsätta jobba då och då precis så att man behåller tryggheten. Behöver inte bygga karriär för det.

Framförallt om man inte är särskilt intresserad av något yrkesområde eller utbildning.

Jobba då och då? Om hon får sparken från den andra sysselsättningen då? Förmodligen kommer det inte räcka med de få timmar hon skrapat ihop. Och pensionen blir inte rolig.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (HH) skrev 2021-10-07 15:13:15 följande:

Jobba då och då? Om hon får sparken från den andra sysselsättningen då? Förmodligen kommer det inte räcka med de få timmar hon skrapat ihop. Och pensionen blir inte rolig.

Har personen inget särskilt mål i livet och kommer bli låginkomsttagare så kommer inte hennes pension så mycket större än garantipension, som man får om man inte jobbat en dag i sitt liv.
  • Anonym (C)

Vilken högskoleutbildning har du gått? Finns det något ämne från din grundutbildning som du känner att du skulle vilja fördjupa dig i?

Ett tips är att välja ett område som inte är traditionellt kvinligt. Ger ofta bättre lön och arbetsvilkor i praktiken än ett kvinnodominerat yrke. 

Svar på tråden Vad ska jag jobba med?