• Anonym (Styvmorsan)

Ska jag gratulera på födelsedagen?

Har ett dilemma som jag tänkte rådfråga om.

Min styvdotter fyller 20år snart och jag vet inte om jag borde köpa en blomma, kort, bara säga grattis eller inget alls..

Jag separerade från hennes pappa när hon var 17år. Hon tyckte uppbrottet var okej och vi lovade att hålla kontakten. Hennes pappa har en personlighetsstörning som gör att han inte klarar ett nederlag så genast träffade han en ny som han flyttade ihop med och gifte sig med. I samma veva förbjöd han sin dotter att kontakta mig eller ha kontakt med mig.

I början hade vi kontakt ändå men jag märkte att det var jobbigt för henne så jag backade och hon bytte nummer och flyttade.

Vi har inte haft kontakt på 1,5år men nu har jag hittat hennes adress på Eniro och funderar på om jag ska gratta eller inte.

20år är stort.. kan man skicka ett blomsterbud? Kort?

Jag har inget telefonnummer till henne.

Borde jag strunta i det? Känner hon sig inte sviken då tro?

• Svar på tråden Ska jag gratulera på födelsedagen?
  • KittyK80

Tycker absolut att du ska skicka. Jag hade blivit jätteglad om det varit jag. Och om hon mot förmodan inte skulle bli glad, så har du ju inte gjort något fel. Bara visat att du tänker på henne. Jag tycker att det är fint av dig.

• Anonym (Morsan hej)

Ja,om du vill ha framtida kontakt med henne.Annars är det ingen större ide.

• hammarhajen
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2021-10-08 19:32:01 följande:
    Jag vill mest att hon ska veta att jag tänker på henne och att hon alltid kommer att ha en plats i mitt hjärta oavsett om vi ses igen eller ej. Fylla 20 år ju speciellt. Hon fick bud av mig när hon fyllde 18. Det blev hon överlycklig av.

Jag vet att hon hade blivit glad nu med. Och nu bor hon inte med sin pappa längre så hon behöver inte tänka på vad han ska säga.

Men tack för input. Jag blev inte mycket klokare ännu..
    Absolut ska du gratta! Tycker du ska skriva exakt det du skriver här, att du tänker på henne och att hon har en plats i ditt hjärta. 

En 20-åring är stor nog att träffa någon även om pappa inte vill det. Men en 20-åring är å andra sidan liten och omogen nog att inte bära huvudansvaret för en relation till en (fd) bonusförälder. Vill du att ni ska kunna ha kontakt i framtiden ligger det på ditt ansvar att höra av dig ibland, även om hon inte svarar. Kanske är hon redo om några år, vet hon då att du tänker på henne och finns kvar i bakgrunden så kanske hon vågar ta kontakt då.

Hoppas det löser sig till det bästa för er!
  • Anonym (U)

Absolut inte. Hon är vuxen. Hon tar kontakt själv om hon vill.

• Anonym (Nja)
    Anonym (N) skrev 2021-10-08 21:08:52 följande:
    Fy fan vilken rutten och tråkig inställning. Klart du ska gratta henne ts!
    Vad är mer ruttet än att dyka upp i nåns liv som gubben i lådan efter ett och ett halvt års radiotystnad och sen inte ens veta om man kommer fortsätta vara en del av ens liv eller om hon kommer att överge tjejen igen? RUTTET.
  • Anonym (Styvmorsan)
    Anonym (Nja) skrev 2021-10-08 22:22:16 följande:

Vad är mer ruttet än att dyka upp i nåns liv som gubben i lådan efter ett och ett halvt års radiotystnad och sen inte ens veta om man kommer fortsätta vara en del av ens liv eller om hon kommer att överge tjejen igen? RUTTET.

Vem dyker upp som gubben i lådan?

Jag hörde av mig regelbundet när jag hade hennes nummer. Vi bestämde träff ofta men hon blev alltid stoppad av sin pappa och sen flyttade hennes pappa ihop med sin nya och hon fick byta telefonnummer.

Först nu har hon flyttat hemifrån och har en adress. Dock fanns inget nummer på Eniro.

Hon betyder jättemycket för mig. Hade hon velat träffas så har jag haft samma nummer hela tiden. Jag har bestämt mig för ty skicka ett bud så får vi se om det öppnar upp till kontakt. Jag vet att hon kommer bli glad. Det är en fantastisk tjej.

Jag förstår att du talar utefter dina erfarenheter och jag vill beklaga om du blivit sviken
  • Anonym (Styvmorsan)

Tack för era tankat!

Jag ska skicka ett bud med kort och blomma.

Jag har samma adress och nummer så hoppas hon hör av sig:)

Om inte så blir hon åtminstone uppvaktad

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2021-10-08 22:59:16 följande:
    Vem dyker upp som gubben i lådan?

Jag hörde av mig regelbundet när jag hade hennes nummer. Vi bestämde träff ofta men hon blev alltid stoppad av sin pappa och sen flyttade hennes pappa ihop med sin nya och hon fick byta telefonnummer.

Först nu har hon flyttat hemifrån och har en adress. Dock fanns inget nummer på Eniro.

Hon betyder jättemycket för mig. Hade hon velat träffas så har jag haft samma nummer hela tiden. Jag har bestämt mig för ty skicka ett bud så får vi se om det öppnar upp till kontakt. Jag vet att hon kommer bli glad. Det är en fantastisk tjej.

Jag förstår att du talar utefter dina erfarenheter och jag vill beklaga om du blivit sviken
    Det är inte alls säkert att hon hade kontaktat dig eftersom du har samma nummer. Har hon bytt mobil kanske inte hennes kontakter blivit sparade. Jag har haft samma nummer sedan 90-talet och ändå har inte gamla kompisar kvar det  

Så, skicka en blomma och en hälsning, kanske med mobilnummer eller mailadress på. Hon kommer uppskatta gesten oavsett hennes pappa eller inte. Det är inte honom du ska vara snäll mot utan henne. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Nja) skrev 2021-10-08 22:22:16 följande:

Du verkar ju bara jävligt bitter. Klart som fan en 20-åring kan bli glad av att en före detta bonusförälder hör av sig och visar att den fortfarande bryr sig. Önskar min hade gjort det i stället för att bara klippa all kontakt när jag var i den åldern.

Bara för att du är känslokall är inte alla andra det.
  • Anonym (Biomamma)

Gud vad fint Ts :) tycker det är en jättefin idé. Det är ju inte värre för henne än att kasta om hon inte uppskattar det men om hon tidigare gillat det och ni har haft en tajt kontakt blir hon nog superglad :) du har väl tidigare skrivit om er relation? Känner igen det. Tycker det är superfint. Jag är jätteglad för varje fin och sund vuxenkontakt mitt barn har. Kramar.

• Anonym (ja)
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2021-10-08 18:53:22 följande:

Har ett dilemma som jag tänkte rådfråga om.

Min styvdotter fyller 20år snart och jag vet inte om jag borde köpa en blomma, kort, bara säga grattis eller inget alls..

Jag separerade från hennes pappa när hon var 17år. Hon tyckte uppbrottet var okej och vi lovade att hålla kontakten. Hennes pappa har en personlighetsstörning som gör att han inte klarar ett nederlag så genast träffade han en ny som han flyttade ihop med och gifte sig med. I samma veva förbjöd han sin dotter att kontakta mig eller ha kontakt med mig.

I början hade vi kontakt ändå men jag märkte att det var jobbigt för henne så jag backade och hon bytte nummer och flyttade.

Vi har inte haft kontakt på 1,5år men nu har jag hittat hennes adress på Eniro och funderar på om jag ska gratta eller inte.

20år är stort.. kan man skicka ett blomsterbud? Kort?

Jag har inget telefonnummer till henne.

Borde jag strunta i det? Känner hon sig inte sviken då tro?

Jag tycker att du ska gratulera henne, blommor och ett kort/brev med en lite längre personlig text. Och hon är vuxen nu och kan ha kontakt med dig om hon vill utan att hennes pappa behöver lägga sig i det eller ens veta om det. Visa henne att du finns där ifall hon vill börja ses lite igen, och om hon inte vill det så kan du stanna i bakgrunden och hålla kontakt tex såhär på födelsedagar och liknande. 

Jag har själv kontakt med en älskad styvpappa som sedan många år är skild från min mamma. Nu har min mamma aldrig haft nåt emot vår kontakt, men jag är så glad att han vill finnas i mitt liv och vara ännu en viktig person för mig. 
Svar på tråden Ska jag gratulera på födelsedagen?