• Anonym (Ts)

Gravid och ätit P-piller, farligt för barnet?

Jag väntar mitt tredje barn och blev gravid trots P-piller pga att min menscykel strulade.

Jag tänkte börja ta dem när jag fick mens men jag fick bara en liten blödning .. började ta dom ändå och blev gravid några dagar efter , måste alltså haft ägglossning när jag skulle ha haft mens.

Jag tog P-piller i ca 2 veckor innan jag började känna igen grav. symtom , tog ett test och slutade med P-piller när testet var positivt såklart.

Nu är jag i vecka 22 och allt har sett bra ut både på KUB och RUL men oroar mig ändå ibland..

Kan P-pillerna som jag åt precis i början av graviditeten ha skadat barnet på något sätt?

Väntar en pojke , vet inte om det spelar någon roll..

Fler som ätit P-piller under graviditeten (innan ni visste alltså)?

Har frågat en läkare precis i början som sa att det inte är nån fara .. men skulle vara skönt att höra från fler som har varit i ungefär samma situation eller kanske vet lite om det.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid och ätit P-piller, farligt för barnet?
  • Anonym (B)

Vad tror du själv om du sätter dig ner och tänker ett steg längre. Du tror inte att det är jättevanligt att kvinnor inte upptäcker sin graviditet direkt och därmed fortsätter äta sina p-piller ett tag? Eller T.o.m. genom hela graviditeten? Tror du p-piller ens hade varit ett alternativ preventivmedel om det skulle orsaka fosterskador om man inte har pillerstopp precis när man blir gravid. Och varför skulle det ja betydelse att det är en pojke? Att han får mer hormoner och kommer ut som transa?

• Anonym (Massor)

Finns jättemånga som ätit p-piller innan de vetat att de är gravida och jag har aldrig hört talas om att det orsakat minsta lilla problem. Som ovan sa- de skulle inte få användas om de orsakade fosterskador.

• Anonym (L)
    Anonym (B) skrev 2021-10-09 06:54:48 följande:

Vad tror du själv om du sätter dig ner och tänker ett steg längre. Du tror inte att det är jättevanligt att kvinnor inte upptäcker sin graviditet direkt och därmed fortsätter äta sina p-piller ett tag? Eller T.o.m. genom hela graviditeten? Tror du p-piller ens hade varit ett alternativ preventivmedel om det skulle orsaka fosterskador om man inte har pillerstopp precis när man blir gravid. Och varför skulle det ja betydelse att det är en pojke? Att han får mer hormoner och kommer ut som transa?

Onödigt att vara otrevlig.

Det går inte att säga säkert om det påverkar barnet eller inte eftersom det inte finns någon forskning på det, så det är du som framstår som dum här. Ett barn kan ju påverkas av något utan att det behöver märkas när barnet är fött utan först i skolåldern.
  • Anonym (L)
    Anonym (Massor) skrev 2021-10-09 14:20:28 följande:

Finns jättemånga som ätit p-piller innan de vetat att de är gravida och jag har aldrig hört talas om att det orsakat minsta lilla problem. Som ovan sa- de skulle inte få användas om de orsakade fosterskador.

Fast tanken är ju att man inte ska ta p-piller när man ingår i en graviditet..
  • Anonym (Massor)
    Anonym (L) skrev 2021-10-09 16:34:04 följande:
    Fast tanken är ju att man inte ska ta p-piller när man ingår i en graviditet..
    Du vet alltså inte att p-piller inte är ett 100%-igt skydd mot graviditet och att kvinnor alltså blir gravida fast de inte planerar det och alltså fortsätter ta p-piller? Och att dom då faktiskt används under en graviditet. Hade det funnits minsta lilla risk för fosterskador hade de inte fått säljas. Punkt. 
  • Glinda från Oz

Min kompis åt p- piller när hon blev gravid med sin äldsta och hon upptäckte inte att hon var gravid förrän i vecka 12. Hennes dotter är 17 år idag och är helt frisk och välfungerande. Min kompis fick havandeskapsförgiftning i slutet och vården valde då att göra ett kejsarsnitt i vecka 38 men jag tror inte det hade något samband med p-pillren.

• Anonym (B)
    Anonym (L) skrev 2021-10-09 16:32:29 följande:

Onödigt att vara otrevlig.

Det går inte att säga säkert om det påverkar barnet eller inte eftersom det inte finns någon forskning på det, så det är du som framstår som dum här. Ett barn kan ju påverkas av något utan att det behöver märkas när barnet är fött utan först i skolåldern.

Framstår som dum? Knappast. Dumma ogenomtänkta frågor kräver fan inga pedagogiska svar. Ok om ts varit en ung tonåring som inte lärt sig så mycket om livet än men hon verkar ha två barn innan och är då troligen inte jätteung. Man måste tänka till lite. Även du.
  • Anonym (Ts)

Tack för svaren!

Jag vet inte om det är en dum fråga men har oroat mig lite .. och nej jag tror inte det har nån betydelse att det är en pojke, vet inte varför jag nämnde det.

Jag har inte ätit P-piller när jag har blivit gravid innan .. men som många andra skriver , jag är ju knappast den enda som har råkat göra det i början av graviditeten.

• Anonym (Ts)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-09 17:53:44 följande:

Min kompis åt p- piller när hon blev gravid med sin äldsta och hon upptäckte inte att hon var gravid förrän i vecka 12. Hennes dotter är 17 år idag och är helt frisk och välfungerande. Min kompis fick havandeskapsförgiftning i slutet och vården valde då att göra ett kejsarsnitt i vecka 38 men jag tror inte det hade något samband med p-pillren.

Tack för svaret :) Vad bra att det fick bra för henne! Ne tror inte snittet och det hade något med P-piller att göra .. och jag ska ändå få planerat snitt i vecka 38 ungefär pga andra anledningar..
Svar på tråden Gravid och ätit P-piller, farligt för barnet?