• Anonym (Gravid)

Gravid med ett ex

Träffade en kille i 3-4 månader fram tills nyligen, och har nu fått reda på att jag lyckats bli gravid. Berättade det för honom igår och han blev jättearg, frågade hur jag kan göra såhär mot honom och att han inte vet vad han ska säga. Att han bara varit snäll mot mig, och ändå gör jag såhär mot honom. Att jag bara försöker såra honom mm,

Jag vet ännu inte hur jag ska göra, men så fort jag vet kommer jag berätta för honom. Han har inte frågat hur jag tänker göra, han har bara blivit arg och tänkt på sig.

Vad gör man nu? Låter det vara såhär? Känns lönlöst att försöka resonera med någon som tycker att detta är mitt fel?

• Svar på tråden Gravid med ett ex
  • Anonym (Enkelt)

Abort. Det är vad man gör.

Du har inte gjort ett skit mot honom. Ville han inte bli farsa hade han kunnat skydda sig eller låtit bli att ligga med dig. Men du vill inte ha den där idioten i ditt liv, garanterat. Bättre att du hittar en kille som du är i en stabil relation med och sen kan ni börja fundera på barn. Det här är inte din sista chans i livet att få barn.

• Fjäril kär

Du behöver inte resonera ett dugg mer med honom. Bollen är hos dig nu. Men tänk efter om du verkligen kan se denna kille i sitt liv sisådär en 20 år framåt och samarbeta kring ert barn? Vill du ha det så?

• Anonym (R)

Han är uppenbarligen dum i huvet. Behåller du barnet är du knuten till honom låååång tid framöver. Du får väga för och nackdelar.

Som du skriver låter det lönlöst att diskutera med honom.

• Anonym (Inte ens)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-10-13 07:08:43 följande:

Träffade en kille i 3-4 månader fram tills nyligen, och har nu fått reda på att jag lyckats bli gravid. Berättade det för honom igår och han blev jättearg, frågade hur jag kan göra såhär mot honom och att han inte vet vad han ska säga. Att han bara varit snäll mot mig, och ändå gör jag såhär mot honom. Att jag bara försöker såra honom mm,

Jag vet ännu inte hur jag ska göra, men så fort jag vet kommer jag berätta för honom. Han har inte frågat hur jag tänker göra, han har bara blivit arg och tänkt på sig.

Vad gör man nu? Låter det vara såhär? Känns lönlöst att försöka resonera med någon som tycker att detta är mitt fel?

Han är inte ens ett x, 3-4 månader, kom igen.

Vadå tänker du ha ett barn med honom? 

Förstår hans reaktion till fullo, hur tänker du, skärp dig.
  • Kexsmula

Hur snällt är det att sätta ett barn till världen vars pappa du knappt känner, är ett ex och dessutom inte ens vill ha barnet? Snälla, ställ dig själv samma fråga. Kan meddela att det är ett litet helvete att få barn, etablerade långvariga förhållanden går ofta i kras under småbarnsåren. Du kommer önska att du har stöd i en partner de första åren? Det är absolut inte bara gullgull och rosenskimrande.

• Anonym (Sara)

Skulle nog inte kalla det för ex om ni bara dejtat några månader men skit samma. Abort känns absolut som det enda rätta men beslutet är givetvis ditt. Behåller du är du låst till denna man i 18 år, i praktiken resten av ditt liv. Men som sagt, ditt liv, ditt val.

• Anonym (Gravid)

Inte skrivit att jag tänkt behålla det? Kommer med största sannolikhet göra abort, jag har redan ett barn.

Att jag blev gravid är minst lika mycket hans ansvar. Skrev inlägget med frågan om vad jag ska göra med honom nu, det var allt.

Jag är varken elak eller dum som råkade bli gravid, lika mycket hans ansvar.

• Anonym (Inte ens)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-10-13 08:31:58 följande:

Inte skrivit att jag tänkt behålla det? Kommer med största sannolikhet göra abort, jag har redan ett barn.

Att jag blev gravid är minst lika mycket hans ansvar. Skrev inlägget med frågan om vad jag ska göra med honom nu, det var allt.

Vadå "göra med honom", vad menar du.
  • Anonym (Inte ens)
    Anonym (Inte ens) skrev 2021-10-13 08:33:39 följande:
    Vadå "göra med honom", vad menar du.
    Sen "råkade bli gravid", hur gammal är du.
  • Anonym (Inget)

Göra med honom? Gör du abort så informerar du honom när du gjort den och sedan har du inte kontakt med honom mer
  • Kexsmula

Klokt av dig att göra abort, förstår att det känns jobbigt men det är väldigt klokt.

Undrar dock vad du menar med vad du ska göra med honom?

Om det hade varit jag hade jag informerat honom om tiden du har för abort och sagt att han får gärna komma och stötta om han vill, hade han inte gjort det hade jag haft med mamma/vän och sedan inte kontaktat honom igen.

• Anonym (Enkelt)

Med honom? Informera att det blir abort och att ni inte kommer att ha kontakt i framtiden, radera hans nummer, ta bort från alla sociala media.
  • Anonym (Sara)

Varför ska du göra något med honom, det var ju slut? Meddela att du tänker göra abort, blocka överallt, gå vidare med ditt liv.
  • Anonym (Emelie)

Du behöver väl inte resonera eller "göra något" med honom?

Gör aborten, meddela honom att du gjort den. Punkt.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-10-13 07:08:43 följande:

Varför ska du resonera med honom om du ändå ska göra abort? Ni låg oskyddat och det är bådas ansvar att se till att det inte händer. Punkt.

Du ska inte göra något annat än att skicka en skärmdump på bokad aborttid och sen tala om att du gjort den. Efter det är ni färdiga med varandra.
  • Anonym (Lina)

..Och som vanligt så kommer det som en total överraskning för killen att tjejen blir gravid om man har sex utan skydd.

Ni har försatt i er i den här situationen tillsammans och då kan man inte komma senare och lägga skulden på den andre. Tala om det för honom och fråga varför han inte ville använda skydd om det nu var så viktigt för honom att du inte blir gravid. Han verkar för övrigt vara en riktig idiot.

Svar på tråden Gravid med ett ex