• Anonym (Kaffedraken)

    Min mans syster bor hemma hos oss

    Jag och min man har 2 barn och ett tredje påväg. Barnen är 1 och 3 år gamla och nya bebisen kommer i januari. Vi håller på med ett stort husbygge, min man håller i det till störst del och har ett fulltidsjobb med en massa övertidstimmar och jag är mammaledig vilket betyder att mitt äldsta barn får gå på dagis endast 15 timmar per vecka och minsta har inte börjar än. Jag är väldigt nere och känslig just nu. Min man mår heller inte bra tack vare alldeles för många bollar i luften.

    Min kusin var inneboende hos oss förr och detta har gjort att min mans syster nu flyttat in till oss, vi "kunde" inte säga nej eftersom min kusin fick bo här.

    Systern är väldigt hjälpsam med både barn och hushållssysslor så inget att klaga på där.

    Men grejen är den att jag inte klarar av henne. Hon är hemma här 24h/dygnet. Hon pluggar på distans så hon är hemma precis hela tiden.

    Jag som är mammaledig och har mina gravidåkommor är mest hemma hela tiden jag med. Men jag är en person som behöver vara för mig själv (utom mina barn) men jag är aldrig det längre. Hon följer alltid med när vi ska iväg på något, hon lägger sig i saker hon inte har att göra med, jag och hon klaffar inte på det sättet att vi borde umgås så mycket och jag förstår inte hur jag ska hålla ut utan att antingen min och hennes relation förstörs eller min och min mans.

    När min kusin bodde här var hon alltid iväg och hittade på grejer och då var det bara trevligt när hon väl var hemma.

    Min man förstår inte alls det här. Men det är inte han som sitter fast i ett hus med henne 7 dagar i veckan.

    Såklart är det så mycket andra detaljer med i detta men inlägget är redan för långt.

    Vet inte vad jag ska göra med situationen?

  • Svar på tråden Min mans syster bor hemma hos oss
  • Anonym (Kaffedraken)

    När ska hon flytta ut? Varför bor hon hos er?

    Jag tycker inte alls det är självklart att hon ska bo där bara för att din kusin gjorde det. Ni hade kunnat säga ifrån att ni insåg att det inte funkar bra med ert liv att ha det så, och det kan ni fortfarande göra.

    Du behöver ta egentid så du får andas. Gå ut på promenader, gör nåt roligt, vad som helst som du skulle må bra av som är utanför hemmet - och hon får inte följa med! "Det hade säkert varit kul att göra det här tillsammans men jag känner att jag behöver tid för mig själv emellanåt också, så det kommer jag att göra framöver."

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du inte känner att du orkar ha en inneboende längre så tycker jag du ska ta ett snack med min man och säga rakt ut att du inte orkar det längre. Säg att det inte har något med systern att göra utan att du skulle känna så oavsett vem. Ni ska snart få en till familjemedlem och du känner att ni behöver landa i det och få lite utrymme själva som familj just nu.

    Det tycker jag din man får respektera. Sen får ni ta ett snack med systern och förklara att ni har bestämt så och be henne börja kolla efter annat.

    Hoppas det löser sig. Lyssna på dig själv det är ju viktigt att du mår bra som gravid och när du snart har 3 barn att ta hand om.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det låter som att ni har lite andra förutsättningar för att logera någon än när din kusin bodde hos er. Tycker som ovan skribenter att du ska prata med din man och säga att du inte orkar. Jag hade i alla fall inte klandrat dig för det. 

Svar på tråden Min mans syster bor hemma hos oss