• Svar på tråden Hur uttalas namnet Mait?
  • Fjäril kär

    En Fd klasskompis heter så och det uttalades precis som det stavas med betoning på i:et Ma - I - t

    Tänk Marit fast utan r...

    Finns säkert fler möjligheter till uttal men hon var noga med att det låter som det stavas

  • Mandelskorpan
    Fjäril kär skrev 2021-10-21 07:41:54 följande:

    En Fd klasskompis heter så och det uttalades precis som det stavas med betoning på i:et Ma - I - t

    Tänk Marit fast utan r...

    Finns säkert fler möjligheter till uttal men hon var noga med att det låter som det stavas


    Alltså med långt a? Inte a som i Majken?
  • Mandelskorpan
    ElaineBenes skrev 2021-10-21 07:26:15 följande:

    Den jag har känt som heter så uttalas Majt


    Men är det med a som i Marit, mat, make? Eller som Majken, mamma, Malmö?

    Man vill ju inte uttala fel men det verkar finnas flera sätt att uttala namnet?
  • Fjäril kär
    Mandelskorpan skrev 2021-10-21 07:50:53 följande:

    Alltså med långt a? Inte a som i Majken?


    Precis så. Långt A.

    Maa-I-t
  • Hyllemor

    Jag tror att namnet uttalas lite olika beroende på dialekt.


    Jag är från Skåne och hade en kollega som hette Mait. Hennes namn utalades "Majt." Min sambo som är från gnällbältet säger "Mejt."


    Om jag blir osäker på hur någon uttalar sitt namn, så brukar jag fråga.

  • Hyllemor
    Hyllemor skrev 2021-10-21 21:54:55 följande:

    Jag tror att namnet uttalas lite olika beroende på dialekt.


    Jag är från Skåne och hade en kollega som hette Mait. Hennes namn utalades "Majt." Min sambo som är från gnällbältet säger "Mejt."


    Om jag blir osäker på hur någon uttalar sitt namn, så brukar jag fråga.


    Jag säger alltså Majt, som i Majken. Min sambo säger inte Mejt, påpekade han nu, utan han säger Maaait, med långt A (som i mat), men å andra sidan uttalar han även Alex med långt A.
  • Hyllemor

    Jag brukar alltid fråga om jag blir osäker på hur någon uttalar sitt namn. Jag har exempelvis en kollega som heter Elisabeth. Jag har alltid kallat henne för Elisabeth, som på svenska, men plötsligt en dag så hörde jag henne presentera sig som Elizabeth (på engelska) så jag var ju tvungen att fråga.


    Hon blev glad över att någon faktiskt undrade, eftersom hon är från England och hade flyttat hit när hon var 12 år (vilket jag inte hade en aning om, eftersom hon inte har någon brytning) För hennes del spelade det ingen roll vad man kallar henne, sade hon, men när hon var yngre hade hon upplevt att det var jobbigt att hon hade blivit kallad Elisabeth på svenska, men att folk inte hade särskilt stora problem med att uttala hennes systers namn (April) på engelska.

    Efter det har jag alltid frågat, om jag är osäker. 

  • ElaineBenes
    Mandelskorpan skrev 2021-10-21 07:54:44 följande:

    Men är det med a som i Marit, mat, make? Eller som Majken, mamma, Malmö?

    Man vill ju inte uttala fel men det verkar finnas flera sätt att uttala namnet?


    Som i Majken
Svar på tråden Hur uttalas namnet Mait?