• zandris

Ewakliniken?? Könsultraljud

Hej alla

Jag vill så gärna göra ett könsultraljud (bara för nyfikenhet, bebis är högst efterlängtad oavsett kön) men har inte RUL förrens vecka 21 och skulle gärna vilja få veta redan nu (är i v 14) Är ju inte ens alltid de kan/vill säga kön på RUL så vet inte ens om jag får veta då?

Hade jag orkat köra till Köpenhamn hade det inte varit något problem då de gör könsultraljud där från vecka 14. Men bor nord västra Skåne så är liten bit att köra?

Har på andra forumstrådar här inne sett många skriva om Ewakliniken i Helsingborg som kollade efter kön (kunde dock inte se från vilken vecka hon gjorde det)

Men googlar jag så kommer ingen ewaklinik fram?

Är den stängd?

Vet någon någon annanstans man kan få göra ett könsultraljud? När jag tittar runt så hittar jag enbart en i Stockholm. Kanske vet ni någon som gör det runt Helsingborg, men som kanske inte skriver det på sin hemsida?

Vore så tacksam för lite tips

• Svar på tråden Ewakliniken?? Könsultraljud
  • zandris

Ingen här som vet något om ewakliniken?

Eller kan tipsa om någon som gör könsultraljud?

• Piff

Har du googlat på din ort + privat ultraljud? Jag sökte på "Skåne privat ultraljud" och fick lite olika träffar, men vet ju inte vad som är rimligt avstånd för dig...

• nernu

Så tidigt kan man väl inte ens alltid se kön? Och varför skulle de inte tala om det på rul? Det var väl typ 15 år sen dom inte berättade det?

• Hoppas2022

Jag tror att i Sverige så kan man väll inte få könsultraljud så tidigt? Tror det är först i v.18 de kollar. I Danmark vet jag att man kan göra könsultraljud redan i v.14.

• zandris
    nernu skrev 2021-10-24 10:32:21 följande:

Så tidigt kan man väl inte ens alltid se kön? Och varför skulle de inte tala om det på rul? Det var väl typ 15 år sen dom inte berättade det?

Från vecka 15 går det fint att se på ultraljud faktiskt. Men det förutsätter ju att bebis ?vill? visa den sidan, men det är ju likadant äventyrsland RUL, att det syns inte automatiskt utan bebis måste visa det.

Men jo, tyvärr finns de de BM som inte säger för att se helt enkelt inte känner sig säkra på vad de ser. Så det är inte en självklarhet att man får veta kön på RUL!
  • zandris
    Hoppas2022 skrev 2021-10-24 12:22:06 följande:

Jag tror att i Sverige så kan man väll inte få könsultraljud så tidigt? Tror det är först i v.18 de kollar. I Danmark vet jag att man kan göra könsultraljud redan i v.14.

Ja tyvärr ser det illa ut här i Sverige. En i Stockholm gör det från vecka 16. Men det är ju lite långt ????

Får väl överväga en runda över sundet?
  • zandris
    Piff skrev 2021-10-24 10:26:04 följande:

Har du googlat på din ort + privat ultraljud? Jag sökte på "Skåne privat ultraljud" och fick lite olika träffar, men vet ju inte vad som är rimligt avstånd för dig...

Jo precis, har också googlat. Men får inte upp någon som ärligt skriver att de gör könsultraljud. Utan bara vanligt ultraljud, oftast i v 18-21 ????
  • Tooja

NIPT kan man göra från vecka 10 och där får man reda på kön via blodprov.

• nernu
    zandris skrev 2021-10-24 17:47:55 följande:

Från vecka 15 går det fint att se på ultraljud faktiskt. Men det förutsätter ju att bebis ?vill? visa den sidan, men det är ju likadant äventyrsland RUL, att det syns inte automatiskt utan bebis måste visa det.

Men jo, tyvärr finns de de BM som inte säger för att se helt enkelt inte känner sig säkra på vad de ser. Så det är inte en självklarhet att man får veta kön på RUL!

Men vad hjälper det att göra ett privat då? Det kan väl lika gärna hända då att bm inte ser eller att barnet ligger fel?
  • zandris
    nernu skrev 2021-10-24 18:35:17 följande:

Men vad hjälper det att göra ett privat då? Det kan väl lika gärna hända då att bm inte ser eller att barnet ligger fel?

Gör du ett könsultraljud så ligger fokus på att få fram könet helt enkelt. Kan man inte se det vid just det besöket får man komma tillbaka gratis en annan tid. Är väl rätt stor skillnad?
  • zandris
    zandris skrev 2021-10-24 17:50:46 följande:

Jo precis, har också googlat. Men får inte upp någon som ärligt skriver att de gör könsultraljud. Utan bara vanligt ultraljud, oftast i v 18-21 ????

Ja jag läste det, tack för tipset. Ligger dock runt 5000 att betala för att göra det ????
  • Aryzza

Men om du bor kring Helsingborg behöver du väl inte åka till Köpenhamn? Kolla om det finns i Helsingör och ta färjan?

• nernu
    zandris skrev 2021-10-24 23:30:57 följande:

Gör du ett könsultraljud så ligger fokus på att få fram könet helt enkelt. Kan man inte se det vid just det besöket får man komma tillbaka gratis en annan tid. Är väl rätt stor skillnad?

Alla jag känner som har frågat om kön har fått veta på rul. Så jag hade väl åtminstone börjat där eftersom det troligaste ändå är att du får svar. Men du gör såklart som du vill med din tid och dina pengar.
  • zandris
    Aryzza skrev 2021-10-25 07:37:46 följande:

Men om du bor kring Helsingborg behöver du väl inte åka till Köpenhamn? Kolla om det finns i Helsingör och ta färjan?

Har tittat men kan enbart hitta att de har dem i Köpenhamn ????
  • zandris
    nernu skrev 2021-10-25 07:47:26 följande:

Alla jag känner som har frågat om kön har fått veta på rul. Så jag hade väl åtminstone börjat där eftersom det troligaste ändå är att du får svar. Men du gör såklart som du vill med din tid och dina pengar.

Alltså det här är inte mitt första barn, så jag har varit med förut ???? ???? och jag kan prata av egen erfarenhet!
  • nernu
    zandris skrev 2021-10-25 12:30:15 följande:

Alltså det här är inte mitt första barn, så jag har varit med förut ???? ???? och jag kan prata av egen erfarenhet!

Att det har hänt dig en gång spelar inte särskilt stor roll? Jag har sett kön på vanligt rul två gånger. Det betyder inte heller att man alltid kan se. Om du går på ditt vanliga rul kommer du med högsta sannolikhet att få veta. Men du är som sagt var fri att göra vad du vill med din tid och dina pengar.
  • zandris
    nernu skrev 2021-10-25 12:52:30 följande:

Att det har hänt dig en gång spelar inte särskilt stor roll? Jag har sett kön på vanligt rul två gånger. Det betyder inte heller att man alltid kan se. Om du går på ditt vanliga rul kommer du med högsta sannolikhet att få veta. Men du är som sagt var fri att göra vad du vill med din tid och dina pengar.

Tack, för att jag är fri att göra som jag själv vill. Betyder mycket att få friheten att göra det ???? ????
Svar på tråden Ewakliniken?? Könsultraljud