CSN, någon som vet hur det faktiskt fungerar?!
Hallå.
Jag har ni en fundering efter att ha suttit i samtal alldeles gör länge idag utan några konkreta svar.
Detta rör ju då CSN som rubriken lyder.
Jag har nu under en tid studerat och blir snart klar med den utbildningen. Till problemet hör är att jag nu på måndag ska börja studera allmänna kurser så som bla svenska 2 och svenska 3 för att senare kunna söka till universitet.
Problemet här är att jag fått en information från studie och yrkesvägledaren, en information från skolan och en information från CSN vilket inte går ihop.
Jag ska alltså läsa 300 poäng totalt och enligt skolan är upplägget på så vis att dom har lagt in 50% studier för att det annars blir för kort tid för eleverna att studera på.
Skolans upplägg är alltså såhär:
100 poängs kurser på 50% = 10 veckors studier. 100% motsvarar då 5 veckor.
50 poängs kurser på 50% = 5 veckors studier. 100% motsvarar då 2,5 veckor.
Vilket då ger mig totalt 20 veckors studier allt som allt då jag ska läsa 2 st 100 poängs kurser och 2 st 50 poängs kurser. Kommer alltså läsa 150 poäng på 2 perioder.
Min studie och yrkesvägledare har gett mig information om att jag kommer att läsa dessa 4 kurser på 14 veckor vilket då inte stämmer överens med skolan då dessa former av studietid inte stämmer överens med skolans upplägg.
Ringde då CSN idag och förklarade situationen och enligt dom så har jag fortfarande rätt till fullt bidrag även om jag läser 50% istället för 100% pga att poängen ändå stämmer överens med det jag sökt för. Har alltså sökt för 14 veckor på 100% då det var det min studie och yrkesvägledare sa att det skulle vara men nu när jag fick kontakt med skolan idag så ligger ju studierna på 50% i 20 veckor.
Förklarade för CSN 5 gånger hur det låg till men hon i telefon envisades med att det iallafall stämmer överens med det jag ansökt om vilket låter helt sinnes med tanke på den faktan jag letat fram nu på kvällen.
Så hur ligger det till egentligen?
För jag fattar ju att jag i nuläget kommer bli betalningsskyldig med tanke på det jag läst på CSN:s egna sida.
Ursäkta för luddigt inlägg, får själv huvudvärk av detta...