• Anonym (TS)

Äga hus olika mycket?

Jag och min särbo har börjat prata om att köpa hus ihop. Pga ett arv har han rätt mycket kapital och skulle kunna köpa ett hus utan lån, medan jag nog har ca 2 miljoner att stoppa in beroende på hur det går med försäljningen av min lägenhet. För enkelhets skull kan vi anta att husen vi tittar på kostar 10 miljoner.

Jag undrar vad som är klokast. Att vi äger huset 50/50 och jag får ta ett lån för att komma upp till min del eller att han äger en större del så vi blir skuldfria. Att ha kostnader för ett lån är så klart något man gärna slipper, men om jag äger en mindre del av huset får jag ju också en mindre del av en eventuell värdeutveckling när vi en dag ska sälja.

Vi har ungefär samma lön. Jag har lite mer utgifter då jag ett barn som bor hos mig. Skulle jag ha ett lån också skulle det bli rätt stor skillnad i hur mycket pengar vi har att röra oss med. Han har å andra sidan några ganska dyra hobbys.

Om man äger huset olika mycket, är det då rimligt att man betalar olika mycket för renoveringar mm?

• Svar på tråden Äga hus olika mycket?
  • Anonym (F)
    Anonym (Mia) skrev 2021-10-24 09:25:36 följande:

men det är ju jättedumt av särbon att låna ut pengar räntefritt. Har han dem på börsen så har han goda möjligheter till värdeutveckling. Samt han har spridit ut sitt kapital i olika risker, hus och aktier. För TS skulle jag säga att gör det som känns bäst för dig. Har du råd hade jag personligen lånat för att äga 50%. För om inte kan det bli diskussioner om reperationer, underhåll etc. Alltid bra att vara likvärdiga på alla plan tänker jag.

Ska affären med dyrare hus bli av måste man jämka sig, och inte alltid optimera sina intäkter.
  • Anonym (A)
    Anonym (lökj.h,) skrev 2021-10-24 10:12:29 följande:

Äger ni olika mycket ska ni också betala olika mycket för renoveringar och andra värdeökande insatser. Drift bör ni dela lika på. 

Ni måste också skriva samboavtal, annars spelar det ingen roll vem som  äger vad och vem som betalat vad för då ska allt delas på hälften vid ev separation. 

Håller med
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Elin79) skrev 2021-10-23 20:06:30 följande:
    Jag förstår resonemanget men jag har helt ärligt aldrig stött på det i verkliga livet. Folk har så många upplägg om sambo med eller utan avtal, ägande, samägande, delägande osv där man äger mer eller mindre. Men aldrig har jag hört att det skulle påverka val av tapeter tex. Eller diskussioner som att "jag äger mer än du". Det torde i så fall bara komma upp för diskussion vid en försäljning. Allt annat vore väldigt barnsligt. Jag skulle inte ha en diskussion om tapeter på den nivån överhuvudtaget med min man och vi äger alla våra fastigheter tillsammans.
    Håller också med om att man ska vara försiktig innan man lånar av varann...
    Jag håller helt med. Jag känner absolut inte igen det här tänket att äger/betalar någon mer så har hen veto kring smått och stort när det kommer till ett förhållande. När jag och min (nu) man först flyttade ihop hade han jobbat heltid i flera år och jag kom direkt från universitetet. Det spelade aldrig någon roll för någon av oss hur stor del av något vi betalade, vi skulle ju båda bo i hemmet och hade därför exakt lika mycket att säga till om. Kan ju bara säga att han inte hade blivit min man om han menat att han hade bestämmanderätt i val av soffa för att han skulle betala majoriteten av den. 
  • Anonym
    Anonym (K) skrev 2021-10-24 09:32:08 följande:
    Jaha? Ja, vill man inte hjälpa sin framtida sambo kanske man inte ska bo ihop heller.
    Det var bland det mest korkade jag någonsin läst.
    Grattis till bedriften.
  • Anonym (H)
    Anonym (F) skrev 2021-10-24 12:25:09 följande:

Ska affären med dyrare hus bli av måste man jämka sig, och inte alltid optimera sina intäkter.

Eller så köper man ett hus som båda har råd med.
  • Anonym (F)
    Anonym (H) skrev 2021-10-25 06:13:30 följande:

Hur menar du att TS och särbon ska göra i denna situationen? Vad är matpriset för huset och hur ska det betalas?
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2021-10-25 06:13:30 följande:

Vi har ju båda råd. Jag kan låna av banken. Jag tycker man ska stötta varandra i en relation, även ekonomiskt om så behövs, men det ska ju kännas bra för alla involverade. Jag kan betala ränta till honom, det känns ju roligare än att det ska gå till banken. Men man får ju fundera på vad det får för följdeffekter. Lånar han ut pengar till mig kanske han inte kan stötta sina barn ekonomiskt om det behovet skulle uppstå.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-24 09:13:59 följande:

Nej FL är kanske inte representativt, det är ju såklart de som har problem av något slag som skriver inlägg och inte de som är nöjda. Men inläggen visar att problemen finns.

Och ofta visar sig saker först när man flyttar ihop. Innan har man setts mest på helgerna och ibland under veckan. Den tråkiga vardagen med all stress och alla måsten är ännu inte närvarande. Man kan inte föreställa sig att det kommer att bli några problem alls. Så flyttar man ihop. Och undan för undan kommer de små irritationsmomenten. Nu börjar det krypa fram hur man verkligen är och personen som kanske innan, när man sågs mest på helgen, var så generös till sättet börjar nu att vakta på sitt och har plötsligt många åsikter om den andra.

Tyvärr är det fortfarande inte ovanligt att ta hand om hemmet hamnar på kvinnan. Även bland unga som flyttar ihop. Det är fortfarande inte ovanligt att det i och med första barnets födelse blir en skev fördelning av ansvaret hemma "för hon är ju ändå bara hemma hela dagarna".

Jag menar verkligen inte att skrämma TS och jag tror säkert att hon har koll på läget. Men det är ofta när man flyttar ihop som saker börjar att visa sig. Och att minimera alla områden som kan leda till tjafs eller att den ena blir underställd den andra är en bra början.

Du har helt rätt. En del personer byter verkligen personlighet när pengar är involverade. Vi har fördelen att både har rätt bra ekonomi men ingen av oss är jättefixerade vid pengar. Båda har exempelvis bytt jobb en bit in i karriären för att göra något som är mer meningsfullt än lönsamt. Och vi har varit ihop i snart fyra år så vi har sett många sidor av varandra.

Men det är mycket pengar det handlar om att köpa hus ihop så vi ska prata igenom det här ordentligt. Jag vet inte riktigt vad som känns bäst än men har fått en del bra inspel här.
  • Anonym (H)
    Anonym (F) skrev 2021-10-25 07:24:37 följande:

Hur menar du att TS och särbon ska göra i denna situationen? Vad är matpriset för huset och hur ska det betalas?

Jag tycker att det sundaste är att äga ett hus, eller för all del annat gemensamt boende, till 50/50. Hur var och en sen finansierar sin halva är upp till den enskilde.
  • Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-25 07:54:59 följande:

Vi har ju båda råd. Jag kan låna av banken. Jag tycker man ska stötta varandra i en relation, även ekonomiskt om så behövs, men det ska ju kännas bra för alla involverade. Jag kan betala ränta till honom, det känns ju roligare än att det ska gå till banken. Men man får ju fundera på vad det får för följdeffekter. Lånar han ut pengar till mig kanske han inte kan stötta sina barn ekonomiskt om det behovet skulle uppstå.

Det låter som att du har koll på läget och står stadigt på jorden. Ja, om han till exempel vill slanga upp ett par hundratusen till ett vuxet barn och de pengarna är låsta i ett privatlån till dig så sätter du honom i en verkligt jobbig situation. Men prata igenom er situation ordentligt och bestäm sen.
  • Anonym (F)
    Anonym (H) skrev 2021-10-25 08:06:18 följande:

Jag tycker att det sundaste är att äga ett hus, eller för all del annat gemensamt boende, till 50/50. Hur var och en sen finansierar sin halva är upp till den enskilde.

Ingen i tråden har motsatt sig 50% ägande.

Kommentaren gällde att optimera pengarna på börsen istället för att lägga dem i huset.
  • Anonym (Mindre)

Vi äger olika mycket, vilket också gör att jag betalar mindre av renoveringar och underhåll, samt lånekostnader. Vid försäljning får jag också ut mindre. Det är ett upplägg som passar oss utmärkt. 

• Anonym (H)
    Anonym (F) skrev 2021-10-25 08:38:02 följande:

Ingen i tråden har motsatt sig 50% ägande.

Kommentaren gällde att optimera pengarna på börsen istället för att lägga dem i huset.

ok, då hängde jag tydligen inte med. TS blivande sambo kan väl göra vad han vill med sina pengar utöver det halva huset om de väljer ett 50/50 upplägg? Börsen är bra men har risker och kräver kunskap.
  • Anonym (F)
    Anonym (H) skrev 2021-10-25 09:24:51 följande:

ok, då hängde jag tydligen inte med. TS blivande sambo kan väl göra vad han vill med sina pengar utöver det halva huset om de väljer ett 50/50 upplägg? Börsen är bra men har risker och kräver kunskap.

Vi är nog överens :).
  • Anonym (AB)
    Anonym (TS) skrev 2021-10-25 07:54:59 följande:
    Jag tycker det är bättre att du lånar av banken. Dels som du skriver att han själv kan behöva pengarna, och sedan även att det kan bli en förlustaffär för honom, även om du betalar ränta. För du betalar ju bara 1% cirka till honom (annars blir det dyrare för dig än bankens ränta) och han kan tjäna mer på att investera pengarna. 

Sedan är det enklare om det tar slut. För han vill kanske ha tillbaka sina pengar då som du är skyldig honom (och det bör ju skrivas in i avtalet), för vem vill ligga ute med pengar till ex?
Svar på tråden Äga hus olika mycket?