Anonym (Ts) skrev 2021-10-27 03:03:07 följande:
Ett dygns värkarbete med stegrande värkar, var 5-6 min timme ut och timme in som inte gav något resultat i princip. Slutade med Cytotec men värkarbetet fortsatte av sig själv utan att ge nästan något fysiskt. Trött och stressad bebis i värkarbetet som till slut gav ett akut kejsarsnitt eftersom det inte fanns säkra andra val. Risken var för stor att bebis inte skulle klara en vaginal förlossning. Inget tydligt skäl varför mer än att bebis helt enkelt inte orkade med värkarbetet.
Helt slut. Allt har gått väl i slutändan men absolut ingenting av den här förlossningen blev som jag tänkt och jag är väldigt mentalt slut. Behöver nog få landa rejält, finns mycket med känslor som jag behöver bearbeta tror jag.
Vill verkligen beklaga att det blev som det blev ts. Och så vill jag bara påpeka, och hoppas att det tas på rätt sätt, att de som kommenterar att ?huvudsaken är att bebis och du lever och mår bra? kanske skall tänka sig för en aning. I det läget du är nu hade inte jag (och många andra med mig) velat höra denna kommentar. Men det är säkert olika.
Jag vill skarpt råda dig att se till att du genast får en samtalskontakt. Kolla om det finns en kurator eller liknande på kvinnokliniken. Det kan vara bra med en kontakt kopplad dit för att de är vana vid just situpsens som rör förlossning.
Om du känner att det är jobbigt att inte veta varför det blev som det blev så begär ut din journal och be om att få prata med förlösande bm och läkare. Om inte direkt så om ett par veckor eller så.
Just det du beskriver, utdraget värkarbete utan progress är ju tyvärr en av de saker som inte är helt ovanlig vid igångsättning. Och att bebis blir stressad av detta och inte mår bra är inte helt ovanligt.
Om jag får gissa så skulle jag tro att man helt enkelt såg att förlossningen gått så långsamt framåt att barnet inte skulle klara resterande del, oavsett om resten av fölsosnsingen hade fortskridit lite snabbare.
Att avbryta för snitt är inget läkarna gör ?i onödan? utan de väntar snarare så länge de bara kan. Det kan vara bra att veta.
Du har rätt att vara ledsen, du har rätt att undra om igångsättning verkligen var rätt, du har rätt att vara arg, du har rätt till precis ALLA de känslor du känner.
Jag förstår om detta blev traumatiskt för dig och hoppas verkligen att du får hjälp så att detta inte behöver bryta ner dig ?mer än nödvändigt?.
Stort grattis till bebis!