• Anonym (Ts)

Igåmgsättning och så himla besviken

Planerad igångsättning imorgon eftersom regionen här inte låter förstföderskor gå över mer än en vecka nu, punkt.

Är så otroligt besviken, känns som kroppen svikit mig totalt och jag inte får den förlossning jag hoppats på med en naturlig start. Trodde inte det skulle kännas så illa men det känns verkligen så vidrigt, vaknade idag dagen före och kände mig rejält nedstämd över läget.

Jag vet ju att det är för bebisens bästa de satt en veckogräns, eller, jag antar det. Men känslan just nu är att jag inte klarat av själv att få mitt barn till världen i tid liksom och att sjukvården nu väljer födelsedag. Hör ju att det låter lite fånigt men känslan är rätt stark i det...

Har så sett fram emot hela grejen med en naturlig start och nu bara försvann allt till att bli medicinskt planerat och styrt vilket jag avskyr. Känns som kroppen svikit mig helt.

Vet inte vad jag vill med tråden mer än att få lite support kanske, lite stöd i att en igångsättning ändå är bättre än att gå över tiden för länge, lite förståelse varför man sätter igång så tidigt numer.

Är så rädd att det kommer färga hela min förlossning och gr en besvikelse av alltihop...

• Svar på tråden Igåmgsättning och så himla besviken
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-27 03:03:07 följande:

Ett dygns värkarbete med stegrande värkar, var 5-6 min timme ut och timme in som inte gav något resultat i princip. Slutade med Cytotec men värkarbetet fortsatte av sig själv utan att ge nästan något fysiskt. Trött och stressad bebis i värkarbetet som till slut gav ett akut kejsarsnitt eftersom det inte fanns säkra andra val. Risken var för stor att bebis inte skulle klara en vaginal förlossning. Inget tydligt skäl varför mer än att bebis helt enkelt inte orkade med värkarbetet.

Helt slut. Allt har gått väl i slutändan men absolut ingenting av den här förlossningen blev som jag tänkt och jag är väldigt mentalt slut. Behöver nog få landa rejält, finns mycket med känslor som jag behöver bearbeta tror jag.

Vill verkligen beklaga att det blev som det blev ts. Och så vill jag bara påpeka, och hoppas att det tas på rätt sätt, att de som kommenterar att ?huvudsaken är att bebis och du lever och mår bra? kanske skall tänka sig för en aning. I det läget du är nu hade inte jag (och många andra med mig) velat höra denna kommentar. Men det är säkert olika.

Jag vill skarpt råda dig att se till att du genast får en samtalskontakt. Kolla om det finns en kurator eller liknande på kvinnokliniken. Det kan vara bra med en kontakt kopplad dit för att de är vana vid just situpsens som rör förlossning.

Om du känner att det är jobbigt att inte veta varför det blev som det blev så begär ut din journal och be om att få prata med förlösande bm och läkare. Om inte direkt så om ett par veckor eller så.

Just det du beskriver, utdraget värkarbete utan progress är ju tyvärr en av de saker som inte är helt ovanlig vid igångsättning. Och att bebis blir stressad av detta och inte mår bra är inte helt ovanligt.

Om jag får gissa så skulle jag tro att man helt enkelt såg att förlossningen gått så långsamt framåt att barnet inte skulle klara resterande del, oavsett om resten av fölsosnsingen hade fortskridit lite snabbare.

Att avbryta för snitt är inget läkarna gör ?i onödan? utan de väntar snarare så länge de bara kan. Det kan vara bra att veta.

Du har rätt att vara ledsen, du har rätt att undra om igångsättning verkligen var rätt, du har rätt att vara arg, du har rätt till precis ALLA de känslor du känner.

Jag förstår om detta blev traumatiskt för dig och hoppas verkligen att du får hjälp så att detta inte behöver bryta ner dig ?mer än nödvändigt?.

Stort grattis till bebis!
  • Anonym (H)

Och ts! Ta hjälp av din partner i detta. Kanske har hen möjlighet att vara hemma lite längre än bara de 10 dagarna så att du inte behöver bli lika slut i vakna nätter, sömnbrist, stress över bebis som skriker osv

• Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-27 03:16:26 följande:

Känner en oro för vad som händer om jag blir gravid igen. Är också nu livrädd att inte hinna få ett syskon åt bebis, eftersom kejsarsnitt kräver ett års väntan. Som snart 39-åring var KS därför en mardröm. Ett syskon till bebis var min absoluta dröm.

Är också fortfarande att jag försöker greppa allt som skett. Minns bara att jag bröt ihop inför KS och störtgrät och skalade av adrenalinpåslag.

Så tacksam för bebis och att bebis är här, frisk, och mår bra, och att inget allvarligt hände; men jag har så många frågor, rädslor och funderingar nu.

Om du blir gravid igen kommer igångsättning vara ett alternativ som är förenat med större risker. Man kommer exempelvis behöva vara försiktig med värkstimulerande dropp. Och det kan mycket väl vara så att det är lämpligare att i första hand genomföra ett kejsarsnitt om det är så att förlossningen inte kommer igång spontant.

Att bli gravid efter ETT kejsarsnitt är statistiskt sett inte särskilt problematiskt. Efter två ökar risken för exempelvis sammanväxningar.

Har ni möjlighet ekonomiskt så kan ni ju starta en ivf-process tidigare än efter ett år. Alltså spola ägg, befrukta dem osv, och göra insättningen först när det gått ett år efter förlossningen.

Förstår absolut din oro att hinna fler barn, och vill också nämna att efter en vaginal förlossning som startat spontant så finns absolut inga garantier för att det är lämpligt att bli gravid inom ett år. Även efter en vaginal förlossning kan kroppen behöva ett års återhämtning.

Sedan tänker jag. Ett halvår extra väntan (jag utgår nu från att man. Kanske vill låta kroppen återhämta sig 6 månader efter första och också känna att man har orken att vara gravid). Det BÖR inte vara avgörande för att det skall kunna bli en bebis till.

Jag hade sannolikt haft precis samma oro som du om jag var i ditt läge. Så jag vill inte på något sätt förminska dina känslor!
  • Anonym (Bm)
    Anonym (H) skrev 2021-10-27 07:15:10 följande:

Om du blir gravid igen kommer igångsättning vara ett alternativ som är förenat med större risker. Man kommer exempelvis behöva vara försiktig med värkstimulerande dropp. Och det kan mycket väl vara så att det är lämpligare att i första hand genomföra ett kejsarsnitt om det är så att förlossningen inte kommer igång spontant.

Att bli gravid efter ETT kejsarsnitt är statistiskt sett inte särskilt problematiskt. Efter två ökar risken för exempelvis sammanväxningar.

Har ni möjlighet ekonomiskt så kan ni ju starta en ivf-process tidigare än efter ett år. Alltså spola ägg, befrukta dem osv, och göra insättningen först när det gått ett år efter förlossningen.

Förstår absolut din oro att hinna fler barn, och vill också nämna att efter en vaginal förlossning som startat spontant så finns absolut inga garantier för att det är lämpligt att bli gravid inom ett år. Även efter en vaginal förlossning kan kroppen behöva ett års återhämtning.

Sedan tänker jag. Ett halvår extra väntan (jag utgår nu från att man. Kanske vill låta kroppen återhämta sig 6 månader efter första och också känna att man har orken att vara gravid). Det BÖR inte vara avgörande för att det skall kunna bli en bebis till.

Jag hade sannolikt haft precis samma oro som du om jag var i ditt läge. Så jag vill inte på något sätt förminska dina känslor!

Innan ts startar med IVF får hon och hennes partner pröva at till gravida igen på naturlig väg.
  • Anonym (H)
    Anonym (Bm) skrev 2021-10-27 11:18:36 följande:

Innan ts startar med IVF får hon och hennes partner pröva at till gravida igen på naturlig väg.

Dag jag menar är att om ts känner stress så kan hon ju naturligtvis dra igång en process privat (utomlands?) innan det gått ett år. För uppenbarligen är väntan i ett år pga snittet något som stressar henne.

Själv hade jag inte dragit igång ivf/spara ägg. För spara ägg kan hon naturligtvis också bara göra. Detta var bara ett förslag om nu detta är en lösning för ts
  • Anonym (Bm)
    Anonym (H) skrev 2021-10-27 11:22:38 följande:

Dag jag menar är att om ts känner stress så kan hon ju naturligtvis dra igång en process privat (utomlands?) innan det gått ett år. För uppenbarligen är väntan i ett år pga snittet något som stressar henne.

Själv hade jag inte dragit igång ivf/spara ägg. För spara ägg kan hon naturligtvis också bara göra. Detta var bara ett förslag om nu detta är en lösning för ts

Hon bör fortfarande vänta ett år för att starta en IVF process efter ett ks, pga att det är mer påfrestande för kroppen än att bli gravid naturligt.

Vill hin pröva på naturlig väg så kan hon troligen pröva att bli gravid om ett halvår så länge hon fått sin mens och ägglossning, och hon i övrigt är läkt. Man rekommenderar dock att det ska ha gått ett år efter ks, men så länge ens kropp är redo så kan man pröva efter ett halvår.
  • Anonym (H)
    Anonym (Bm) skrev 2021-10-27 11:28:57 följande:

Hon bör fortfarande vänta ett år för att starta en IVF process efter ett ks, pga att det är mer påfrestande för kroppen än att bli gravid naturligt.

Vill hin pröva på naturlig väg så kan hon troligen pröva att bli gravid om ett halvår så länge hon fått sin mens och ägglossning, och hon i övrigt är läkt. Man rekommenderar dock att det ska ha gått ett år efter ks, men så länge ens kropp är redo så kan man pröva efter ett halvår.

Så du menar att man inte bör starta process med att plocka ut ägg innan ett år efter snittet eftersom det är mer påfrestande för kroppen? Förstår jag dig rätt då?

För att vänta ett år handlar ju om att kroppen skall få läka innan påfrestning av ny gravidtet. Att plocka ut ägg skall rimligen inte vara någon fara?
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-27 03:16:26 följande:

Känner en oro för vad som händer om jag blir gravid igen. Är också nu livrädd att inte hinna få ett syskon åt bebis, eftersom kejsarsnitt kräver ett års väntan. Som snart 39-åring var KS därför en mardröm. Ett syskon till bebis var min absoluta dröm.

Är också fortfarande att jag försöker greppa allt som skett. Minns bara att jag bröt ihop inför KS och störtgrät och skalade av adrenalinpåslag.

Så tacksam för bebis och att bebis är här, frisk, och mår bra, och att inget allvarligt hände; men jag har så många frågor, rädslor och funderingar nu.

Grattis till en frisk bebis!

Släpp alla frågor och funderingar. Det finns ingen mening med att ta det nu. Du har precis fått ett barn och då är det inte läge att planera och fatta beslut.
  • Anonym (Bm)
    Anonym (H) skrev 2021-10-27 11:30:47 följande:

Så du menar att man inte bör starta process med att plocka ut ägg innan ett år efter snittet eftersom det är mer påfrestande för kroppen? Förstår jag dig rätt då?

För att vänta ett år handlar ju om att kroppen skall få läka innan påfrestning av ny gravidtet. Att plocka ut ägg skall rimligen inte vara någon fara?

Ja. Att plocka ut ägg är också en stor påfrestning för kroppen, faktiskt större än att "råka" bli gravid naturligt mindre än ett år efter ks.
  • Anonym (H)
    Anonym (Bm) skrev 2021-10-27 11:51:08 följande:

Ja. Att plocka ut ägg är också en stor påfrestning för kroppen, faktiskt större än att "råka" bli gravid naturligt mindre än ett år efter ks.

Så det är en större påfrestning för livmodern än att bli gravid snabbt efter kejsarsnitt menar du? Det har jag väldigt svårt att tro på
  • Anonym (H)
    Anonym (Bm) skrev 2021-10-27 11:51:08 följande:

Om detta stämmer så vill jag hemskt gärna läsa om det. Kan du hänvisa mig till något? Lyckas tyvärr inte hitta någonting alls om detta
  • Anonym (Bm)
    Anonym (H) skrev 2021-10-27 11:55:35 följande:

Så det är en större påfrestning för livmodern än att bli gravid snabbt efter kejsarsnitt menar du? Det har jag väldigt svårt att tro på

Det är en större påfrestning på kroppen.
  • Anonym (H)
    Anonym (Bm) skrev 2021-10-27 12:00:33 följande:

Det är en större påfrestning på kroppen.

Och nu pratar vi om risker med att bli gravid snabbt efter kejsarsnitt. Alltså risker såsom sammanväxningar och livmoderruptur. Inte huruvida äggklocka skulle påfresta kroppen generellt.

Men som sagt. Hänvisa gärna till en källa
  • Anonym (Bm)
    Anonym (H) skrev 2021-10-27 12:04:37 följande:

Och nu pratar vi om risker med att bli gravid snabbt efter kejsarsnitt. Alltså risker såsom sammanväxningar och livmoderruptur. Inte huruvida äggklocka skulle påfresta kroppen generellt.

Men som sagt. Hänvisa gärna till en källa

Det är lite risk för sammanväxningar och livmoderruptur efter ett ks.
  • Anonym (H)
    Anonym (Bm) skrev 2021-10-27 12:17:50 följande:

Det är lite risk för sammanväxningar och livmoderruptur efter ett ks.

Vad har det med saken att göra? Det är inte det jag diskuterar?

Och om du nu vill påstå att det är större risk att plocka ägg 3 månader än efter ett snitt än vad det är att bli gravid efter tre månader så kan du gärna visa en källa.
  • Anonym (Varit där)

Hej TS och stor kram till dig. Jag har varit med om liknande två gånger dvs igångsättning som inte fungerade och som därför ledde till akutsnitt. Första gången blev jag igångsatt på BF pga blödningar och kom endast till 4 cm innan bebisens hjärta inte orkade mer utan det blev snitt. Jag upplevde det som att snittbeslutet kom väldigt plötsligt och mådde dåligt efteråt men blev inte erbjuden samtalskontakt (detta var utomlands så de kan ha haft andra rutiner).

Sedan blev jag gravid igen flera år efteråt och födde i år i Sverige som snart 38-åring. Ville försöka vaginalt för att kunna/få lov att bli gravid snabbare om jag skulle vilja ha ett tredje barn (även om jag blev erbjuden snitt pga hur det gick förra gången). Jag gick över hela två veckor som man får i min region och de hade gjort två undersökningar i v 41 med tre dagars mellanrum för att kolla fostervattenmängd, CTG osv och jag blev sedan igångsatt . Värkar hade börjat komma natten före men inte så tätt. Igångsättningen höll på i 18 timmar och jag kom den här gången till 9cm men inte heller den här gången klarade bebisens hjärta det så det blev snitt igen, och där upptäckte man att min livmoder hade brustit under värkarbetet. Detta är en mkt ovanlig komplikation efter kejsarsnitt men det hände mig och mellan raderna har jag fått uppfattningen att om jag inte hade tillåtits att gå över så länge så hade inte livmodern varit så uttänjd och då hade det kanske inte hänt. Så det jag vill säga är att jag hellre hade velat bli igångsatt efter en vecka som du blev, även om det kanske hade blivit kejsarsnitt då också. Nu måste jag vänta helst två år på att bli gravid igen men minst ett år och då blir det planerat snitt i 37+0. Jag förstår absolut din stress kring åldern.

Vid nästa graviditet kan du ju överväga att önska planerat snitt (efter vanligt snitt utan brusten livmoder brukar planerat snitt vara i vecka 38 eller 39 som jag förstått det). Jag tänker att ett planerat snitt hade varit bättre för mig för då är man inställd på att det blir det, i stället för att som jag två gånger blir förvånad och besviken att det blev snitt trots värkarbete. Jag har gått hos kurator tre gånger och även blivit uppringd av förlossningsbarnmorskan för att prata igenom händelseförloppet och det kan jag verkligen rekommendera - det hjälpte mig för att kunna gå vidare. Även min man följde med till kuratorn sista gången. Kram igen, ta hand om dig och stort grattis till bebisen!

• Anonym (Varit där)

Kuratorn jag blev erbjuden jobbar alltså på förlossningen för jag födde - om du inte har blivit erbjuden detta men skulle vilja prata med någon så ring ditt sjukhus och fråga.

• Anonym8419

Förlåt men jag blir så himla upprörd när jag läser sånt här. Speciellt efter att tidigare idag ha läst att hälften av cheferna på bb sös lämnat sina uppdrag för att dom inte kan ställa sig bakom förlossningsvården som den ser ut idag.

Och alla som skriver att "huvudsaken är att bebis är frisk och lever", jag vet att det är för att trösta och för att det blir lättare att smälta en svår förlossning, men det borde fan inte vara så.

Kvinnor har rätt att förvänta sig mer än att deras bebis överlever 2021. Man borde lyssna mer på kvinnan och hennes kropp. Det borde finnas en barnmorska per födande och täta kontroller i v 41 för de som inte vill bli igångsatta.

Men som vanligt i det här landet är kvinnors och barns behov totalt bortprioriterade av politiker.

"Men huvudsaken är ju att barnet överlevde!" Ja det är väl vad som är viktigast för alla mammor i slutändan, men med dom orden normaliserar man alla kvinnor som blivit totalt överkörda, fått traumatiska förlossningar och kanske förlossningsskador tack vara att förlossningsvården knappt har några resurser.

Förlåt för OT rant, men det här var droppen som fick bägaren att rinna över idag.

OnT så tycker jag att du kanske ska prata med någon, kurator eller psykolog så att du får en chans att hantera dina tankar och känslor och bearbeta besvikelsen.

Svar på tråden Igåmgsättning och så himla besviken