• VadåTålamod

    Försöker bli gravid naturligt PCOS

    Hej!

    Finns här någon mer som försöker bli gravid naturligt med PCOS?

    Jag var på utredning och skulle påbörja Letrozolstimulering men dagarna innan start fick jag mens naturligt tack vare ändrad kost och kände att nu är nog kroppen igång! Nu har jag haft 2 cyklar ca35 dagar långa och kämpar på.

    Slutade med preventivmedel i februari 21, och fick mens först 6 månader senare ca. Så jag sökte mig till vården då cykeln inte kom igång och all acne gjorde mig och partner fundersamma på om något var fel.

    Nu i dagarna har vi gjort ett gäng med graviditetstest som var negativa. Ganska låg pga det, men nu kom mensen med besked och då är vi iaf lite glada över en regelbunden cykel :)

    Vore kul om vi var flera som kunde följas åt och peppa varandra här :D

    Och kanske tips på kost/livstil!

    Jag har frångått all koffein, sötningsmedel, socker (ej överviktig) men det gjorde verkligen susen!!


    PCOS PCO bli gravid
  • Svar på tråden Försöker bli gravid naturligt PCOS
  • Hedvig123
    LillaSam skrev 2022-09-24 15:40:58 följande:

    Hur går det Hevdig123?


    Det går jättebra! Har fortsatt väldigt ömma bröst och  har nu också nåtts av en extrem trötthet men är ändå tacksam så länge jag slipper illamåendet känner jag!

    Vi var hos barnmorskan i veckan på inskrivningssamtal och ska dit igen om några veckor. Det verkar inte som det blir något tidigt ultraljud utan hon tyckte nog mer vi skulle utgå från att dagen jag plussade va dagen jag skulle fått mens, så får de korrigera sedan på ultraljudet. Jag tycker ändå det känns okej, isåfall går jag in i v.7 idag så det är väll kanske ca 1 månad till ultraljud då!
  • LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-09-25 07:55:13 följande:
    Det går jättebra! Har fortsatt väldigt ömma bröst och  har nu också nåtts av en extrem trötthet men är ändå tacksam så länge jag slipper illamåendet känner jag!

    Vi var hos barnmorskan i veckan på inskrivningssamtal och ska dit igen om några veckor. Det verkar inte som det blir något tidigt ultraljud utan hon tyckte nog mer vi skulle utgå från att dagen jag plussade va dagen jag skulle fått mens, så får de korrigera sedan på ultraljudet. Jag tycker ändå det känns okej, isåfall går jag in i v.7 idag så det är väll kanske ca 1 månad till ultraljud då!
    Åh vad glad jag blir!! Så härligt. Jag tror illamåendet kom någonstans vecka 8-9 för mig så har du otur börjar det snart Flört

    hur kändes det? Fick du bra intryck av BM? Berättade du er historia? Ja men det låter väl okej ändå om man inte vet. mEn då får du ändå VUL eller behöver du vänta till KUB? 
  • Hedvig123
    LillaSam skrev 2022-09-29 09:43:06 följande:
    Åh vad glad jag blir!! Så härligt. Jag tror illamåendet kom någonstans vecka 8-9 för mig så har du otur börjar det snart Flört

    hur kändes det? Fick du bra intryck av BM? Berättade du er historia? Ja men det låter väl okej ändå om man inte vet. mEn då får du ändå VUL eller behöver du vänta till KUB? 
    Allt kan vända så snabbt.. fick en blödning natten till måndag. Blödde färskt blod, dock utan synliga klumpar. På morgonen avstannade blödningen igen och har nu enbart haft bruna flytningar från och till. Jag vet att man kan blöda utan att det är farligt men det känns som mängden var för stor för att vara ofarlig. Har blivit beordrad att vänta två veckor för att sedan ta ett nytt test..  har köpt tester så ska börja redan imorgon o sen ta ett om dagen för att se om det verkar minska i styrka.
  • LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-09-29 11:13:16 följande:
    Allt kan vända så snabbt.. fick en blödning natten till måndag. Blödde färskt blod, dock utan synliga klumpar. På morgonen avstannade blödningen igen och har nu enbart haft bruna flytningar från och till. Jag vet att man kan blöda utan att det är farligt men det känns som mängden var för stor för att vara ofarlig. Har blivit beordrad att vänta två veckor för att sedan ta ett nytt test..  har köpt tester så ska börja redan imorgon o sen ta ett om dagen för att se om det verkar minska i styrka.
    Åh nej vad jobbigt!! Men tänk på mig att jag hade det så två gånger utan att det var någon fara. Det rann verkligen andra gången både på jobbet och sedan när jag kom hem men det var färskt blod utan klumpar som avstannade sedan. Hade dock brunröda flytningar i flera veckor till och från efteråt. Spec om jag typ sprang lite eller rörde mig för mycket. Jag TROR verkligen att om det hade varit något annat så hade du blött mer. Håller tummarna för dig Hjärta
  • Hedvig123
    LillaSam skrev 2022-09-29 18:08:08 följande:
    Åh nej vad jobbigt!! Men tänk på mig att jag hade det så två gånger utan att det var någon fara. Det rann verkligen andra gången både på jobbet och sedan när jag kom hem men det var färskt blod utan klumpar som avstannade sedan. Hade dock brunröda flytningar i flera veckor till och från efteråt. Spec om jag typ sprang lite eller rörde mig för mycket. Jag TROR verkligen att om det hade varit något annat så hade du blött mer. Håller tummarna för dig Hjärta
    Ja jag vet, har gått tillbak här i tråden och läst om när du hade din blödning för att få lite hopp. Jag har dock haft ganska stark mensvärk samtidigt och känner att det snart kommer komma en till flod. Såklart hoppas jag att jag har fel men tyvärr brukar ju magkänslan stämma.. Har varit och inhandlat riktigt kraftiga bindor så är redo ifall det händer. 

    Man kan ju iallafall trösta sig med att fertiliteten brukar öka efter en graviditet, så förhoppningsvis kan jag bli gravid snabbt igen om detta skiter sig.
  • LillaSam
    Hedvig123 skrev 2022-09-29 22:55:16 följande:
    Ja jag vet, har gått tillbak här i tråden och läst om när du hade din blödning för att få lite hopp. Jag har dock haft ganska stark mensvärk samtidigt och känner att det snart kommer komma en till flod. Såklart hoppas jag att jag har fel men tyvärr brukar ju magkänslan stämma.. Har varit och inhandlat riktigt kraftiga bindor så är redo ifall det händer. 

    Man kan ju iallafall trösta sig med att fertiliteten brukar öka efter en graviditet, så förhoppningsvis kan jag bli gravid snabbt igen om detta skiter sig.
    Hoposs att det gett dig lite hopp! jag hade också mycket värk speciellt under tiden jag blödde så var med orolig. låter bra att du är förberedd på det värsta men hoppas på det bästa!

    Ja precis om det inte går vägen får du tänka så. Jag brukar tänka att min första graviditet som blev ett MA ledde till att hormoner stabiliserade sig i min kropp och att jag fick höjda värden av progresteron och östrogen. att den förberedde kroppen så att det förhoppningsvis går vägen den här gången. Nu hoppas jag såklart att det inte ska behöva vara så i ditt fall. Men OM det skulle vara så kanske det kan vara en lite tröst i alla fall? 
  • funderandetjej
    Hej!

    har också pcos och började med letrozol för första gången denna cykel, på cykeldag 3-7. Är idag på dag 10 men redan igår på dag 9 började CB advanced ägglossningstest att blinka och fortsätter göra det idag på dag 10.  
    Någon som varit med om samma sak? hade gärna gjort VUL idag men har tid först på cykel
    dag 13
  • LillaSam
    funderandetjej skrev 2022-10-03 10:24:57 följande:
    Hej!

    har också pcos och började med letrozol för första gången denna cykel, på cykeldag 3-7. Är idag på dag 10 men redan igår på dag 9 började CB advanced ägglossningstest att blinka och fortsätter göra det idag på dag 10.  
    Någon som varit med om samma sak? hade gärna gjort VUL idag men har tid först på cykeldag 13
    Hej!

    Har tyvärr ingen erfarenhet av letrozol då jag ville gå igång en mer normal ÄL på ett naturligt sätt. Dock med PCOS är det ofta generellt man får utslag på ÄL stickor för att kroppen försöker ägglossa men inte lyckas. Hoppas du får igenom din ägglossning!

    hur går de Hedvig123, tänker så på dig och hoppas lilla fröet stannar kvar där inne Hjärta
  • LillaSam
    funderandetjej skrev 2022-10-07 07:53:51 följande:

    Lilla Sam, hur triggar man egen ägglossning naturligt?


    Som trådnamnet säger så startades tråden av en tjej som ville försöka få igång sin ägglossning naturligt utan massa tabletter och sedan dess har vi varit ett gäng som försökt och gett varandra tips osv. Så rekommendera dig att läsa igenom tråden och se om du hittar något av intresse! Glad
  • VadåTålamod

    Hej! 
    Hade ju helt glömt bort den här tråden. Livet kom emellan kan man säga säga, minst sagt. 
    Jag gick till ny privat gyn där jag blev undersökt, kollade gångarna (som såg bra ut).
    Hon ville ju sätta igång mig på letrozolkur såsmpningom men så långt kom vi inte. Insåg att min partner var ett as och lämnade på dagen. Började med minipiller.

    MEN som blixt från en klar himmel träffade jag min stora kärlek. Vi föll pladask för varandra och vi båda ville ha barn i framtiden. Jag berättade om min problematik och att det nog skulle ta några år att få barn. Så tja, vad gjorde vi? Vi slängde minipillerna och KAN NI FÖRSTÅ MIN FÖRVÅNING när jag en månad senare fick två streck på graviditetstestet?! 
    Fick alltså ägglossning två veckor efter att jag slutade med pilerna och det tog sig. Jag kan typ fortfarande inte förstå att det sant! Och nu är jag i vecka 37 om bara några dagar Baby

Svar på tråden Försöker bli gravid naturligt PCOS