• Bf202206

    Gravid i v7, några som vill följas åt?

    Gravid i v7(6+2 idag)

    Mina symtom hittills är bara molvärk och något ömma bröst. Har haft huvudvärk vid 2-3 tillfällen. Var väldigt trött i början, v3-5.

    Trodde man tidigt skulle bli illamående och få alla symtom ungefär, men har läst att illamåendet kan komma senare. Oroar mig då och då över graviditeten, vill gärna veta att det där inne är okej.

    Någon fler som är tidigt gravid och har bf ungefär samtidigt som vill följas åt?

  • Svar på tråden Gravid i v7, några som vill följas åt?
  • svansmamman
    Bf202206 skrev 2021-10-26 11:26:38 följande:

    Gravid i v7(6+2 idag)

    Mina symtom hittills är bara molvärk och något ömma bröst. Har haft huvudvärk vid 2-3 tillfällen. Var väldigt trött i början, v3-5.

    Trodde man tidigt skulle bli illamående och få alla symtom ungefär, men har läst att illamåendet kan komma senare. Oroar mig då och då över graviditeten, vill gärna veta att det där inne är okej.

    Någon fler som är tidigt gravid och har bf ungefär samtidigt som vill följas åt?


    Jag är också gravid i vecka 7 (6+1) med bf 16 juni. Jag har tre missfall i bagaget så jag har inte tagit ut något i förskott alls utan försöker ta det hela med ro. Jag har molvärk till och från varje dag, mår illa sånär som konstant (inte så att jag kräks men obehagskänsla) och brösten är enorma och gör ont. Jag sover dåligt och drömmer väldigt mycket, får gå upp på natten och kissa som jag aldrig annars brukar. Tröttheten är hanterbar men då är jag också van att vara trött sedan innan då jag dels sover lite och dels jobbar mycket. Skrikandes

    Om två veckor har jag tid hos BM, förhoppningsvis får jag göra ett ultraljud under den veckan för att se att allt verkar bra. Tills dess försöker jag att inte ställa in mig för mycket på något utan är så lugn jag bara kan. 
  • Bf202206

    Vad kul att vi har bf så nära varandra :)

    Ja man är ju inställd på att något kan hända.

    Du har många av symtomen. Du verkar ha en bra inställning tycker jag, jag försöker också ha samma.

    Jag upplever att min mage svällt upp något.

    Men det knepiga är, jag är inte förstoppad utan magen fungerar bra(har läst att man kan bli förstoppad pga minskade tarmrörelser eller vad det stod) och jag sover bra på nätterna, hade gärna velat ha nåt fler tecken. Ska till bm nu på torsdag på första besöket.

    Men så kan ju bara illamåendet slå till från ingenstans, då kanske jag ångrar mig att jag vill ha fler symtom haha.

    Jag kan få som onda sammandragningar eller vad det kan vara, tex om jag ställer mig upp känns det som lite krampaktigt, eller bara komma när som helst, gör ont 10-20 sekunder sen försvinner det. Händer kanske 4 ggr per dag

  • svansmamman
    Bf202206 skrev 2021-10-26 15:19:01 följande:

    Vad kul att vi har bf så nära varandra :)

    Ja man är ju inställd på att något kan hända.

    Du har många av symtomen. Du verkar ha en bra inställning tycker jag, jag försöker också ha samma.

    Jag upplever att min mage svällt upp något.

    Men det knepiga är, jag är inte förstoppad utan magen fungerar bra(har läst att man kan bli förstoppad pga minskade tarmrörelser eller vad det stod) och jag sover bra på nätterna, hade gärna velat ha nåt fler tecken. Ska till bm nu på torsdag på första besöket.

    Men så kan ju bara illamåendet slå till från ingenstans, då kanske jag ångrar mig att jag vill ha fler symtom haha.

    Jag kan få som onda sammandragningar eller vad det kan vara, tex om jag ställer mig upp känns det som lite krampaktigt, eller bara komma när som helst, gör ont 10-20 sekunder sen försvinner det. Händer kanske 4 ggr per dag


    Väldigt kul att (förhoppningsvis) kunna följa någon som genomgår samma sak ungefär samtidigt! ????

    Jag har inte varit fullt såhär lugn och sansad tidigare men då har tankar och oro fullständigt ätit upp mig och gjort att hela livet bara handlat om huruvida det skulle sluta i missfall eller ej. Denna gång kände jag mig mer tillfreds med situationen och alla eventualiteter, vilket känns skönt.

    Ja det där med symptom är ju så himla individuellt har man förstått. Det är ju heller ingen garanti på att allt är bra, om än jag förstår att man vill ha ett tecken. Du kommer säkert få tampas med gravidillamående snart och då kommer du säkert drömma tillbaka till tiden innan, haha.

    Min mage är också lite svullen men inget extremt ännu. Jag har inte problem med förstoppning, tvärt om är min mage helt kaos vissa dagar. Illamåendet verkar ha satt sig den vägen för mig, det känns typ som att ha matförgiftning eller att vara åksjuk. Det är värst på kvällen. Men jag slipper kräkas iallafall och det är skönt, haha.

    Är det inskrivning som sker på torsdag eller något annat?

    Känns det typ som början på mensvärk, en molande känsla? Eller är det något annat spännande? Man har ju förstått att det finns alla möjliga symptom och grejer som händer i kroppen under en graviditet, haha.
  • Mars88

    Hej. Har bf den 19 juni :)

    Jag har mått jätte illa sen 1 vecka tillbaka men idag när jag vakna så mådde jag inte så illa som jag brukar och har fått molande värk och även ont i ryggen. Jag har en dotter på 1 1/2 år och innan henne fick jag ett MA. Jag har mitt första möte med bvc i morgon. :)

  • svansmamman
    Mars88 skrev 2021-10-28 17:34:15 följande:

    Hej. Har bf den 19 juni :)

    Jag har mått jätte illa sen 1 vecka tillbaka men idag när jag vakna så mådde jag inte så illa som jag brukar och har fått molande värk och även ont i ryggen. Jag har en dotter på 1 1/2 år och innan henne fick jag ett MA. Jag har mitt första möte med bvc i morgon. :)


    Jag sa precis till min sambo att mina bröst inte är lika stora idag. De har varit hårda, stora och ömma sedan någon vecka tillbaka. De är fortfarande större och ömma men de är inte lika hårda. Givetvis börjar man direkt fundera på MA/MF. Jag har tre missfall i bagaget så tankarna går såklart åt det hållet direkt något skiftar. Samtidigt läser man om spökveckor, att symptom kommer och går osv. Min första reaktion på det du skrev var ?det är säkert ingen fara, det är vanligt att symptomen kommer och går? men jag kan ju uppenbarligen inte lita på det själv, haha.

    Spännande med möte imorgon! Är det inskrivningssamtal? Vad är du i för vecka? Jag är i vecka 6+3 och har bf 16 juni. :)
  • Mars88

    När jag skrev in på graviditetsuträknare så säger den 6+2. Jag har 30 dagar i min menscykel kanske därför jag får ett senare förlossningensdatum. Den säger den 19 juni. :)

    Ja, precis jag tänker hela tiden på MA/MF och det är så synd för man stressar i onödan. Det är som du skriver längre upp att man kan inte göra något åt det ändå. Min graviditet med dottern och denna skiljer sig lite och jag mår bättre med denna graviditeten så de är väl kanske därför man tänker något är fel.

    Jag mår fortfarande dåligt men inte lika dåligt som häromdagen. Hade inte vart så orolig om de vart för att jag fick så ont i magen och ryggen förut. Men det är bara att vänta och se. Hoppas på det bästa. Roligt med ett sommarbarn :)

    Inskrivingssamtal i morgon Ja. :)

  • Anonym (R)

    Hej!! Är i vecka 8 (7+1) bf 14 juni. :)

    Har mått skit sen jag plussade, illamående, foglossning, halsbränna, tröttheten är heller inget att skoja om. Humöret ska vi inte ens prata om.. herregud. Hade telefonmöte med min bm igår och fått en riktig inskrivningssamtal & kub datum. Så något att längta efter! :D

  • Anonym (SS)

    Grattis till er !! Jag plussa igår , bf 24 juni . Detta blir mitt andra barn. Vecka 5+6 nu så jag tänker att detta är väll sista veckan man mår bra för jag minns med första barnet att så fort vecka 6 var slut så började jag må fruktansvärt dåligt !! I två månader mådde jag så illa o kräktes varje dag flera gngr om dagen , fick inte i mig nån mat o va så ledsen. Så jag hoppas hoppas att jag inte mår lika dåligt denna gång. Men jag är inställd på att må dåligt . Jätte kul om vi kan följas åt :) skulle va kul om ni hade insta också kanske man kunde få se lite bilder eller skriva me varandra där :)

  • Mars88

    Hej. :)

    så som du beskriver de hade jag också första graviditeten. Börja må riktigt illa och spy i vecka 6 fram till vecka 16. Nu mår jag mycket bättre så vet inte alls om det går bra.

    Har ni något som ni är extra sugna på? Jag har fått stort sug efter vaniljglass och grädde. Går runt och drömmer om julbord. :)

    De hade vart kul. Vad heter du på insta ?

  • Anonym (SS)

    Sibel__cd heter jag på Instagram :)

    Gud vad skönt att du mår bättre denna gång .hoppas verkligen de blir så för mig med

  • Bf202206
    svansmamman skrev 2021-10-26 18:24:05 följande:

    Väldigt kul att (förhoppningsvis) kunna följa någon som genomgår samma sak ungefär samtidigt! ????

    Jag har inte varit fullt såhär lugn och sansad tidigare men då har tankar och oro fullständigt ätit upp mig och gjort att hela livet bara handlat om huruvida det skulle sluta i missfall eller ej. Denna gång kände jag mig mer tillfreds med situationen och alla eventualiteter, vilket känns skönt.

    Ja det där med symptom är ju så himla individuellt har man förstått. Det är ju heller ingen garanti på att allt är bra, om än jag förstår att man vill ha ett tecken. Du kommer säkert få tampas med gravidillamående snart och då kommer du säkert drömma tillbaka till tiden innan, haha.

    Min mage är också lite svullen men inget extremt ännu. Jag har inte problem med förstoppning, tvärt om är min mage helt kaos vissa dagar. Illamåendet verkar ha satt sig den vägen för mig, det känns typ som att ha matförgiftning eller att vara åksjuk. Det är värst på kvällen. Men jag slipper kräkas iallafall och det är skönt, haha.

    Är det inskrivning som sker på torsdag eller något annat?

    Känns det typ som början på mensvärk, en molande känsla? Eller är det något annat spännande? Man har ju förstått att det finns alla möjliga symptom och grejer som händer i kroppen under en graviditet, haha.


    svansmamman skrev 2021-10-26 18:24:05 följande:

    Väldigt kul att (förhoppningsvis) kunna följa någon som genomgår samma sak ungefär samtidigt! ????

    Jag har inte varit fullt såhär lugn och sansad tidigare men då har tankar och oro fullständigt ätit upp mig och gjort att hela livet bara handlat om huruvida det skulle sluta i missfall eller ej. Denna gång kände jag mig mer tillfreds med situationen och alla eventualiteter, vilket känns skönt.

    Ja det där med symptom är ju så himla individuellt har man förstått. Det är ju heller ingen garanti på att allt är bra, om än jag förstår att man vill ha ett tecken. Du kommer säkert få tampas med gravidillamående snart och då kommer du säkert drömma tillbaka till tiden innan, haha.

    Min mage är också lite svullen men inget extremt ännu. Jag har inte problem med förstoppning, tvärt om är min mage helt kaos vissa dagar. Illamåendet verkar ha satt sig den vägen för mig, det känns typ som att ha matförgiftning eller att vara åksjuk. Det är värst på kvällen. Men jag slipper kräkas iallafall och det är skönt, haha.

    Är det inskrivning som sker på torsdag eller något annat?

    Känns det typ som början på mensvärk, en molande känsla? Eller är det något annat spännande? Man har ju förstått att det finns alla möjliga symptom och grejer som händer i kroppen under en graviditet, haha.


    Det var första träffen hos barnmorskan, lämnade prover och samtal om livsstil och mycket info om träning och hålla igång som gravid. Och så bokade vi in nästa träff som är inskrivning.

    Molvärk känns ungefär som mensvärk fast på ett annorlunda sätt, svårt att förklara haha.
  • svansmamman
    Bf202206 skrev 2021-10-30 21:46:41 följande:

    Det var första träffen hos barnmorskan, lämnade prover och samtal om livsstil och mycket info om träning och hålla igång som gravid. Och så bokade vi in nästa träff som är inskrivning.

    Molvärk känns ungefär som mensvärk fast på ett annorlunda sätt, svårt att förklara haha.


    Okej då förstår jag, kul att ?vara igång? nu förstår jag!

    Jo precis jag vet hur molvärken känns, jag har haft den varje dag sedan jag plussade. Du skrev om något liknande sammandragningar och det var det jag funderade på mer hur de kändes. :)
Svar på tråden Gravid i v7, några som vill följas åt?