• Ida83

Kompis som som vill utforska sexuellt

Min dotter som är i 10-årsåldern har en kompis som hon leker med ofta och det verkar som hon känner sig överkörd ibland. Hon vill vara snäll och säger ja till saker som hon egentligen inte vill. Nu har hon berättat att kompisen ville att de skulle pussas och ta på varandra (på ett sexuellt sätt) och att hon gick med på det. Hon verkar må dåligt och skämmas över det. Hon har sagt att det inte känns bra.

Jag tycker att detta är obehagligt och har svårt att förhålla mig till det. Är det vanligt med sådana ?lekar? i den åldern och är det någon annan som har varit med om liknande?

• Svar på tråden Kompis som som vill utforska sexuellt
  • Friger
    Ida83 skrev 2021-10-26 14:50:05 följande:

Min dotter som är i 10-årsåldern har en kompis som hon leker med ofta och det verkar som hon känner sig överkörd ibland. Hon vill vara snäll och säger ja till saker som hon egentligen inte vill. Nu har hon berättat att kompisen ville att de skulle pussas och ta på varandra (på ett sexuellt sätt) och att hon gick med på det. Hon verkar må dåligt och skämmas över det. Hon har sagt att det inte känns bra.

Jag tycker att detta är obehagligt och har svårt att förhålla mig till det. Är det vanligt med sådana ?lekar? i den åldern och är det någon annan som har varit med om liknande?

Ja, experimenterade en del i den åldern. Inget jag luftade med mina föräldrar så dom hade nog svarat nej på den frågan.

Det var främst jag och min kusin (tjej) i samma ålder som experimenterade. Vi hade en period när vi gjorde sådant när vi sågs. Vi hade inte sex. Det slutade efter ett par år genom att hon började avvisade mig. Sen växte vi upp och har idag familj på varsitt håll. Vi är fortfarande som syskon men har aldrig pratat om saken.

Inser att det låter illa, men så ligger det till.
  • sextiotalist
    Friger skrev 2021-10-26 14:58:29 följande:
    Ja, experimenterade en del i den åldern. Inget jag luftade med mina föräldrar så dom hade nog svarat nej på den frågan.

Det var främst jag och min kusin (tjej) i samma ålder som experimenterade. Vi hade en period när vi gjorde sådant när vi sågs. Vi hade inte sex. Det slutade efter ett par år genom att hon började avvisade mig. Sen växte vi upp och har idag familj på varsitt håll. Vi är fortfarande som syskon men har aldrig pratat om saken.

Inser att det låter illa, men så ligger det till.
    Men ts dotter mådde inte bra av det, det är en väl så viktig faktor.
    Ts, säg till din dotter att om hon inte vill, så ska hon inte gå med på det
  • LFF

Kolla in "Värsta bästa svårsnacket" av Maria Dufva som handlar om porr, sex och samtycke. Visserligen riktar den sig mot något äldre barn men jag tror den kan vara nyttig ändå för dig och din dotter. Din dotter ska inte göra saker som inte känns bra för henne.

www.adlibris.com/se/bok/varsta-basta-svarsnacket-om-porr-sex-samtycke-9789178871636

www.aftonbladet.se/family/a/8Q5mRG/sa-lar-du-dina-barn-om-porr-sex-och-samtycke
  • Anonym (M)

Ja det är vanligt och inget hon skall skämmas för. Däremot skall hon naturligtvis inte göra det om hon inte vill. 
  • Anonym (tora)

Sånt där är vanligt, men absolut inte okej. Blev själv utsatt fast jag inte ville. Sen utsatte en annan, fast inte lika illa, vi rörde aldrig varandra
    det var mest att "nu ska du ta av dig kläderna och springa".  När allt detta pågick var jag under 8 år.
    Din dotter borde inte få umgås med den här kompisen.

Svar på tråden Kompis som som vill utforska sexuellt