• Anonym (Nyfiken i en strut)

    Kan vårdgivare se vad man hämtat ut?

    Ja, alltså:

    - kan läkare se om, när och hur mycket en patient hämtat ut av ett recept?

    - kan dietister se om, när och hur mycket en patient hämtat ut av kosttillskott och allt vad det nu kan vara som dietister skriver ut?

    - kan fysioterapeuter se om, när och vad en patient har hämtat ut av olika hjälpmedel som fysioterapeuten "skrivit ut"?

  • Svar på tråden Kan vårdgivare se vad man hämtat ut?
  • Anonym (Nyfiken i en strut)
    Anonym (aa) skrev 2021-10-27 13:14:51 följande:
    Nej, en beställning måste inte hämtas ut. Att göra en beställning är just att beställa något. Så att det finns på apoteket så att patienten kan hämta ut det. Men patienten behöver inte hämta ut det.
    Hm... och vem är det som beställer? Haha det här var som sagt verkligen mer komplicerat än jag trodde... :)
  • Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2021-10-27 13:02:23 följande:
    Fast det är olika saker ni pratar om.

    En patient som behöver stora mängder näringsdryck kan få det hemskickat. Det beställer dietister via hemsidan. Den beställningen är det Anonym (A) beskriver. Beställningen skickas sedan via bud till patienten men dietisten kan troligen inte följa detta och konstatera att det levererats (vanligast att det lämnas utanför dörren).

    Det är en helt annan sak om en dietist skriver ut små mängder som hämtas ut på apoteket. Jag har ingen aning om dietisten kan se det men min poäng är att du pratar om en annan sak än Anonym (A).

    Sen tillkommer ytterligare en osäkerhetsfaktor, har de kartonger som lämnats utanför dörren lämnats kavr orörda? Någon i omgivningen skulle kunna stjäla det.

    Ganska rätt ändå :) De använder vanliga transportbolag som Bring så man bokade leveranstid och ställdes ej utanför dörr. Dietisten kunde inte se att hjälpmedelscentralen verkställt(plockat?) orden, inte enbart att den inte fraktats ut. Jag hade ett val att hämta på apoteket/centralen men minsta möjliga beställningsmängd var...tung.


    Hade jag valt apotek och det skickats tillbaka så borde dietisten blivit noterad för den lär ses som felaktig order men vad vet jag.

  • Anonym (Nyfiken i en strut)
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 15:13:29 följande:

    Ganska rätt ändå :) De använder vanliga transportbolag som Bring så man bokade leveranstid och ställdes ej utanför dörr. Dietisten kunde inte se att hjälpmedelscentralen verkställt(plockat?) orden, inte enbart att den inte fraktats ut. Jag hade ett val att hämta på apoteket/centralen men minsta möjliga beställningsmängd var...tung.


    Hade jag valt apotek och det skickats tillbaka så borde dietisten blivit noterad för den lär ses som felaktig order men vad vet jag.


    Ok... så, få se om jag fattat rätt nu: dietisten meddelade hjälpmedelscentralen att du hade rätt att hämta ut ett visst antal energidrycker. När dietisten väl meddelat detta kunde du kontakta hjälpmedelscentralen och lägga en beställning och då även boka en tid för leverans, och denna beställning och bokning av leverans som du gjorde kunde dietisten se? 
  • Anonym (.)
    Anonym (Nyfiken i en strut) skrev 2021-10-27 14:47:24 följande:
    Haha jag hade ingen aning om att det var så här komplicerat! Spännande :) Men "A" skrev ju att dietisten kunde se att en beställning hade gjorts via hemsidan, så det låter ju inte som att det är dietisten som gjort beställningen då (för ja, det är klart att hon kan se sin egen beställning liksom)..?

    Det är vanligtvis dietister som beställer. Det kan ju finnas fler än en dietist och det kan finnas så många patienter att hon inte har alla beställningar i huvudet så det är ju inte konstigt att en dietist måste kolla upp vilka beställningar som gjorts.

    Sen är det som jag sa: det är bara stora beställningar som levereras med hemtransport. Det handlar då om många kartonger. Det är det som går åt för en patient under 2-3 månader som kanske bara lever på det. Det är mycket vanligt i slutstadiet av en cancersjukdom då de är riktigt dåliga, mår illa, saknar aptit och mest väntar på döden.

    Sen kan det finnas helt andra skäl till att behöva näringsdryck, då i så pass liten omfattning att det funkar att hämta ut det på apoteket.  Då blir det ingen hemtransport utan man får ta apostlahästarna ner till apoteket.  Det blir då ingen beställning via någon webbsida utan det blir ett e-recept.
  • Anonym (Nyfiken i en strut)
    Anonym (.) skrev 2021-10-27 15:39:06 följande:
    Det är vanligtvis dietister som beställer. Det kan ju finnas fler än en dietist och det kan finnas så många patienter att hon inte har alla beställningar i huvudet så det är ju inte konstigt att en dietist måste kolla upp vilka beställningar som gjorts.

    Sen är det som jag sa: det är bara stora beställningar som levereras med hemtransport. Det handlar då om många kartonger. Det är det som går åt för en patient under 2-3 månader som kanske bara lever på det. Det är mycket vanligt i slutstadiet av en cancersjukdom då de är riktigt dåliga, mår illa, saknar aptit och mest väntar på döden.

    Sen kan det finnas helt andra skäl till att behöva näringsdryck, då i så pass liten omfattning att det funkar att hämta ut det på apoteket.  Då blir det ingen hemtransport utan man får ta apostlahästarna ner till apoteket.  Det blir då ingen beställning via någon webbsida utan det blir ett e-recept.
    Tack för ditt svar! Jag ber om ursäkt för min ton i föregående inlägg, men tyckte att det inlägg jag svarade på där var väldigt onödigt och helt opåkallat.

    Hursomhelst. Det verkar ju vara en hel vetenskap det här :) Men när det gäller utlämning via apotek beställer dietisten alltså till apoteket, och sen hämtar den som ska ha det ut det, och då har dietisten möjlighet att hålla koll på vilka beställningar hen (eller kollegor) gjort, men inte om den som ska ha det har hämtat ut fr apoteket. Det är så du menar?
  • Anonym (.)
    Anonym (Nyfiken i en strut) skrev 2021-10-27 15:57:45 följande:
    Tack för ditt svar! Jag ber om ursäkt för min ton i föregående inlägg, men tyckte att det inlägg jag svarade på där var väldigt onödigt och helt opåkallat.

    Hursomhelst. Det verkar ju vara en hel vetenskap det här :) Men när det gäller utlämning via apotek beställer dietisten alltså till apoteket, och sen hämtar den som ska ha det ut det, och då har dietisten möjlighet att hålla koll på vilka beställningar hen (eller kollegor) gjort, men inte om den som ska ha det har hämtat ut fr apoteket. Det är så du menar?
    Det är ingen fara, det är anmält därför att ingen ska mötas av sådana oförskämdheter. Det är ett öppet forum där alla har rätt att diskutera oavsett åsikt.

    Ett recept till ett apotek är ingen beställning. Lika lite som att du får ett recept på penicillin är en beställning. Det ger dig rätt att hämta ut någonting mot liten eller ingen avgift beroende på vad det gäller. Ja, det är en hel vetenskap.
  • Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2021-10-27 15:33:11 följande:
    Eeeeh?
    Du vet att hela Sverige inte består av storstäder där Bring finns som bokar leveranser???

    Här ställs de utanför dörren. Vilka problem har du med att allt inte är som för dig?

    Varför en så otrevlig ton? Känns det bättre nu? TS var intresserad och jag kompletterar hur det var för mig.


    Jag bor inte i storstad men leveranser varierar mellan bring/liknande eller postnord när man bokar leverans av alla typer av paket . Här ställs de inte utanför dörren utan koll om man är hemma vilket jag kunde vara för att tiden behövde bokas. Sen kan det vara undantag men meningen med att skriva hur det var för mig är ju att berätta hur det fungerar här. Det går säkert att ordna leverans utanför dörren men det hade aldrig fungerat i detta hyreshus, tror dock inte det var ens valbart alternativ.


     

  • Anonym (.)
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 16:09:32 följande:

    Varför en så otrevlig ton? Känns det bättre nu? TS var intresserad och jag kompletterar hur det var för mig.


    Jag bor inte i storstad men leveranser varierar mellan bring/liknande eller postnord när man bokar leverans av alla typer av paket . Här ställs de inte utanför dörren utan koll om man är hemma vilket jag kunde vara för att tiden behövde bokas. Sen kan det vara undantag men meningen med att skriva hur det var för mig är ju att berätta hur det fungerar här. Det går säkert att ordna leverans utanför dörren men det hade aldrig fungerat i detta hyreshus, tror dock inte det var ens valbart alternativ.


     


    Jag är saklig och har en viss skärpa med tanke på ditt otrevliga svar. 
    Att du är ofantligt lättkränkt är något du själv måste ta tag i och att du måste inse att du får svar som du ropar.

    Min fråga kvarstår om du vet att hela Sverige inte består av storstäder där Bring finns som bokar leveranser???
    Det kompletteras med frågan vilka problem har du med att allt inte är som för dig?
  • Anonym (A)

    Insåg att det är (.) som vanligtvis brukar bete sig såhär, dumt av mig att inte kolla nicket. Riktigt tråkigt dramaskapande.


     


    Till TS: Dietisten skötte all kontakt med centralen som skötte kontakten med utkörningsföretaget så allt jag behövde göra var att få ett sms av bolaget och i det boka en tid. Därav att dietisten inte kunde se mer än att hon lagt in en beställning men inget om den var verkställd eller levererad.

  • Anonym (A)

    PS. Det var en kartong och jag är inte allvarligt sjuk. DS

  • Anonym (aa)
    Anonym (Nyfiken i en strut) skrev 2021-10-27 14:48:32 följande:
    Hm... och vem är det som beställer? Haha det här var som sagt verkligen mer komplicerat än jag trodde... :)
    Vårdgivaren naturligtvis. 
Svar på tråden Kan vårdgivare se vad man hämtat ut?