• Anonym (?)

Bita i det sura äpplet? (Dubbel hyra)

Har sagt upp hyreslägenheten som blir uppsagd 1/1. Frågade värden om man själv fick annonsera efter hyresgäst (som såklart ska bli godkänd av hyresvärden, men för att få så många intressenter som möjligt då vi bor i en liten by), men också för att försöka få in någon den 1/12 för att slippa dubbla hyror. Vi frågade för att andra hyresgäster fått göra samma sak, men vi blev nekade.

Efter flera visningar där vi träffade alla familjer, så var det bara 1 som kunde flytta in 1/1, och såklart så valde värden denna familj.

Plan B var då att få dela upp hyran i 2, för att slippa 2 fulla hyror inför flytt och jul, men fick till svar att dom inte var någon bank och att dom skickar det till KF direkt.

Är det bara att gilla läget och försöka skrapa ihop en till full hyra?

Vi missade uppsägningstiden med 2 dagar, vilket ledde till att den började gälla en månad senare än planerat. Så ja, det är helt och hållet vårat fel.

• Svar på tråden Bita i det sura äpplet? (Dubbel hyra)
  • Anonym (?)
    Anonym (Rbnb) skrev 2021-10-27 12:03:38 följande:

Kolla om ni kan hyra ut i andra hand över julen

Värden tillåter tyvärr inte andrahandsuthyrning. Har redan kollat upp det.
  • Anonym (Rbnb)
    Anonym (?) skrev 2021-10-27 12:05:00 följande:

Värden tillåter tyvärr inte andrahandsuthyrning. Har redan kollat upp det.

Vad ska värden göra, vräka er? Det man inte vet far man inte illa av

Kolla runt lite i ert nätverk om någon behöver ett boende över jul
  • LadyJane
    Anonym (?) skrev 2021-10-27 12:04:15 följande:
    Nu har jag snöat in mig lite extra på allt men, om man säger upp en bostad säg 15 april och har 3 mån uppsägningstid. Då gäller väl uppsägningen från 1 maj och sedan juni och juli?
    Eftersom hyran förskottsbetalas så blir också sista hyresräkningen i juni, inför juli? Eller betalar man hyra i slutet av juli också?

Anledningen är för att värden sagt att vi även ska betala hyra i december, trots att vi då har uppsägning from 1/1? Eller är det jag som krånglar till det?
    Jag gissar att hyresvärden menar att du ska betala hyra för december, att nu missförstått det som att du ska betala hyran i slutet av december som är hyra för januari.

Skulle det vara så att de skickar en räkning ändå vänder du dig till hyresnämnden för då åker de dit så det visslar om det.
    Anonym (?) skrev 2021-10-27 10:28:32 följande:
    Bör tilläggas att det på hyresvärdens hemsida står "-Om avflyttande hyresgäst vill flytta ut innan uppsägningstiden kan (hyresvärdens namn) hyra ut lägenheten tidigare om så önskas".

Vilket vi önskade.
    Jo men det är ju inte så enkelt för hyresvärdarna att de kan plocka dem du har skakat fram. De har andra saker att ta hänsyn till som kötid, inkomster, betalningsanmärkningar och andra krav.

• Anonym (xxx)

Nu har jag snöat in mig lite extra på allt men, om man säger upp en bostad säg 15 april och har 3 mån uppsägningstid. Då gäller väl uppsägningen från 1 maj och sedan juni och juli?

Eftersom hyran förskottsbetalas så blir också sista hyresräkningen i juni, inför juli? Eller betalar man hyra i slutet av juli också?

Anledningen är för att värden sagt att vi även ska betala hyra i december, trots att vi då har uppsägning from 1/1? Eller är det jag som krånglar till det?

Om ni får en hyresavi som avser januari så ska ni inte betala den. Så betalar ni hyran för december den siste november, så ska ni inte betala något den siste december. 
  • Anonym (M)
    Nu har jag snöat in mig lite extra på allt men, om man säger upp en bostad säg 15 april och har 3 mån uppsägningstid. Då gäller väl uppsägningen från 1 maj och sedan juni och juli? Eftersom hyran förskottsbetalas så blir också sista hyresräkningen i juni, inför juli? Eller betalar man hyra i slutet av juli också? Anledningen är för att värden sagt att vi även ska betala hyra i december, trots att vi då har uppsägning from 1/1? Eller är det jag som krånglar till det?

Ni ska betala hyra i slutet av den månad ni säger upp lägenheten plus två månader till. Om ni sagt upp lägenheten under september månad ska ni betala hyra i slutet av september, oktober och november. Flyttar ut gör ni i månadsskiftet december/januari, närmare bestämt senast kl. 12.00 den 3:e januari, eftersom nyårsdagen är röd och 2:a januari är en söndag.
  • Anonym (Hyresgäst)

Ni ska betala FÖR december och det sker I november.

Att säga "uppsägning från 1/1 blir helt fel för då är den inte er längre. En uppsägning gör man en gång och är inget tillstånd som fortlöper. Man säger upp lägenheten innan sista datum i en månad och betalar FÖR nästa tre i förskott precis som vanligt. För er blir det okt, nov, dec. Sista dag med rätt att vistas i lght är 31 dec. Det kan finnas ny hyresgäst redan från 1 januari. När det är helg vid månadsskifte blir det ibland lite krångel.

Om man betalar elen själv så ska även den sägas upp.
  • Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-10-27 10:44:02 följande:

Japp, det är bara att gilla läget. De som ska flytta in efter er kan tydligen inte flytta in tidigare heller, det är alltså inte upp till era önskemål utan bådas.

Precis. Det kan ju vara så att den ska renoveras också.

Som avflyttande hg har man inte mycket att säga till om.
  • Glinda från Oz

Har du kontaktuppgifter till familjen som ska flytta in? Hör i så fall med dem om de kan tänka sig att flytta in tidigare och håll det privat (blanda alltså in värden)

• Anonym (Hyresgäst)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-28 13:54:03 följande:

Har du kontaktuppgifter till familjen som ska flytta in? Hör i så fall med dem om de kan tänka sig att flytta in tidigare och håll det privat (blanda alltså in värden)

Av vilken anledning har man kontaktuppgifter till den som flyttar in? Lite konstigt...
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2021-10-28 14:31:28 följande:

Av vilken anledning har man kontaktuppgifter till den som flyttar in? Lite konstigt...

Jag har haft det varje gång jag har flyttat.
  • Anonym (Hyresgäst)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-28 16:12:48 följande:

Jag har haft det varje gång jag har flyttat.

Det lär inte vara det normala.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2021-10-28 16:13:53 följande:

Vilken statistisk säkerhetsställd undersökning baserar du det på?
  • Anonym (M)
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2021-10-28 14:31:28 följande:

När jag letat hyreslägenhet så har det ofta varit gamla hyresgästen som visat lägenheten. Jag har fått deras nummer av värden och ringt och bestämt tid med dem. Och då har de ju mitt nummer.
  • Anonym (Hyresgäst)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-28 16:18:54 följande:

Vilken statistisk säkerhetsställd undersökning baserar du det på?

Å det behövs inte. Det vore märkligt om man får namn och kontaktuppgifter till nästa hyresgäst. Varför? Det har jag aldrig fått när jag bytt tre gånger i Stockholm. Jag är 100 % säker på att mina uppgifter inte lämnats ut till tidigare hyresgäst.

"Statistiskt säkerställd undersökning"......jösses...
  • Anonym (789)
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2021-10-28 16:13:53 följande:
    Jag har flyttat många gånger och det har alltid varit jag som har visat lägenheten för intressenter. Dom har fått mitt nummer av hyresvärden och så bestämmer man tid ihop.

• Glinda från Oz
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2021-10-28 16:31:08 följande:
    Å det behövs inte. Det vore märkligt om man får namn och kontaktuppgifter till nästa hyresgäst. Varför? Det har jag aldrig fått när jag bytt tre gånger i Stockholm. Jag är 100 % säker på att mina uppgifter inte lämnats ut till tidigare hyresgäst.

"Statistiskt säkerställd undersökning"......jösses...

Med andra ord gissar du bara, då har vi rett ut det. 

Jag bor också i Stockholm. Alla lägenheter jag tackat ja till har haft en visning, jag vet att alla lägenheter inte har det men det är inget konstigt eller märkligt. I samband med det har jag antigen bytt kontaktuppgifter med den nuvarande hyresgästen eller fått kontaktuppgifterna av värden inför visningen. 

Svar på tråden Bita i det sura äpplet? (Dubbel hyra)