• autjej

    hur väljer man föda i annan län?

    Jag är gravid med mid andra barn. Mitt första gick 'bra' enligt papper men var väldigt traumatisk den sista 6-8 veckor av graviditet och jag har en stor rädsla av bristningar och ev. klipp till mellangården då jag redan gick 5 år i livet utan att skulle kunna ha sex eller även använder en tampong pga ont. Kan inte gå igenom detta igen. 

    På början ville jag ha kejsarsnitt men blev rädd för detta också. Klarade första födsel bara för att jag skulle kunne föda i vattnet hos BB Stockholm och det gjort mig tusen procent mer relaxerad. När de hade inte plats för mig, så åkte jag hem vid 4cm öppen och sat i badkaret nästan 4 timmar och lugnade mig tills de hade plats. Öppnade ingen mer tills 6 timmar senare när jag äntligen kännde mig trigg i förlossningsrummet. 

    Men nu har flyttat till västkusten och NÄL har ingen möjligheten till vattenfödsel. Men när jag var ut av latensfas och intill aktivt fas det gick ganska snabbt även i första födsel. Jag är rädd att jag inte ha tid att åker någon annanstans om jag väntar för naturligt start igen. 

    Förutom dess är jag väldigt rädd för slutet av graviditet och kännde det var traumatisk. För nästan 6 veckor kännde jag att jag kvävde värje dag och hade stark hjärtklappning. Kännde panik som jag var inlåst i en liten kista och kunde inte andas. Ville klöser och klipper mig ur från min egen kropp. Barnet var inte 'stort' enligt statisker (3,8 kg och 51 cm) men ganska stort för mig (157cm lång) och gjort så mycket ont i bäcken. Det tog nästan 6 månader efter födsel innan jag kunde går utan ont.


    Den endast jag kan tänkar att att be de igångsätt mig med 'mjukare' sätt (inte värkstimulerande) så att jag har fortfarande möjligt till vatten. Tror det skulle vara tillräckligt baserat på hur min kropp var första gången, men Om det inte funkar då bytas till kejsarsnitt. 


    Vill helst gör det i Varberg. Som säger att det är absolut möjligt att väljer åker till dem frm västra götaland. Men min BM säger bara att 'det är inte möjligt'. Sägs även att hon kan bara skicka remiss till auroramottagning i NÄL (där jag vill inte föda...) och kan inte skicka den till Östra. Att jag skulle fråga Östra själv. Som jag gjort, och de sade.... hon behöver skicka remiss. Känns inte bra att få fel information av henne (eller att hon bryr sig inte om tänker utan den vanligt.)

    Hur får man skickat till förlossning i en annan länd?

    Har även tänkte mig åker hela vägen tillbaka till Stockholm att föda igen då jag är så rädd av att VGR har inte moderna tänkar. Men om det kommer till kejsarsnitt är det ett väldigt långt resa tillbaka. Och då har första barnet att tänker på och vill inte lämna henne så många dagar med släkten. 

  • Svar på tråden hur väljer man föda i annan län?
  • Anonym (Hellohello)

    Du kan absolut välja att föda i Varberg. Jag jobbar där och vi har många patienter från andra län. Akutsjukvård får man söka var man vill, men det är bra om du har med dig en kopia på din journal från mvc då man inte kommer åt den via datorn. Däremot så finns det bara ett enda badkar och det kan ju vara upptaget ?

Svar på tråden hur väljer man föda i annan län?