• asdfgh

Digitala möten vs fysiska?

Under Corona har alla fysiska möten blivit virtuella. De få som inte hade kameror fick det snabbt och kravet/förväntningen från chefens sida har varit att man skulle använda dem.

Nu ska vi tydligen tillbaka till fysiska möten. Personligen föredrar jag virtuella möten men chefen instämmer bevisligen inte.

Kan ni hjälpa mig att antingen se fördelarna med fysiska möten eller ge mig argument för varför vi ska fortsätta med virtuella möten?

Det gäller alltså internmöten av typen avstämningsmöten, informationsmöten osv. Inte möten där vi ska spåna/problemlösa (där ser jag fördelarna) utan bara möten där chefen är inblandad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-11-01 08:22
    Jag undrar alltså främst om avstämningsmöten (vad har hänt den senaste veckan när det gäller diverse projekt, praktiska diskussioner är bannlysta) och informationsmöten (chefen håller monolog om avdelningens ekonomi, eventuella nyanställda osv). Interaktionen mellan deltagarna är alltså minimal.

Möten där man ska interagera, problemlösa eller liknande håller jag med om fungerar bättre fysiskt.

• Svar på tråden Digitala möten vs fysiska?
  • asdfgh

Jag har lite svårt för att sitta stilla i 1,5h och fokusera på när andra pratar. När jag går kurser tar jag alltid anteckningar trots att vi oftast får superbra föreläsningsanteckningar från föreläsaren men det är för att jag har lättare att koncentrera mig om jag även får göra något med händerna. Har vi virtuella möten sitter jag oftast och snurrar en penna mellan fingrarna, har en skruv + mutter som jag skruvar på/av osv. Detta sker utanför kamerans upptagningsområde så stör inte övriga och det hjälper mig att behålla fokus på vad som sägs.

Möten där jag är aktiv är inte ett problem att ha fysiskt utan det handlar om möten där jag egentligen bara behöver lyssna.

• Anonym (25)

Jag jobbar på ett kontor med 25 anställda (inklusive mig) och sedan vår platschef och chef.

Vår chef har kallat tillbaka oss och vi går inte längre jobba hemifrån. Det pga en del kollegor utnyttjar situationen av att arbeta hemma och missköter sina jobb och gör inte alla timar de ska fastän de säger att de sitter och jobbar sina timmar de ska per dag. Dom åker och tränar, tar längre luncher, åker och handlar, gör sysslor i hemmet etc.

Att jag vet detta är för ett vi är ett större gäng som umgås mycket och dom sitter och pratar öppet om det. Hur chefen har fått reda på detta samt vilka de inbladade är vet jag inte. Om någon har outat dem eller vad som hänt..

Jag tycker dock att det är tråkigt då jag bara ser fördelar med att jobba hemifrån och att jag faktist får mycket arbete gjort på hemmaplan. Jag är inte den som hör till skaran att jag gör annat hemma fastän jag inte ska.

Så nu börjar pendlandet igen på 40 min för att ta sig till jobbet. Tråkigt när andra inte gör så något positivt faktist kan fungera.

Jag har endast nämnt fördelar till min chef av att jobba hemifrån men chefen vill inte lyssna på han/hon bara ser till dem som har missbrukat fördelen med att vara hemma .

• asdfgh
    Anonym (25) skrev 2021-10-31 20:28:04 följande:

Jag jobbar på ett kontor med 25 anställda (inklusive mig) och sedan vår platschef och chef.

Vår chef har kallat tillbaka oss och vi går inte längre jobba hemifrån. Det pga en del kollegor utnyttjar situationen av att arbeta hemma och missköter sina jobb och gör inte alla timar de ska fastän de säger att de sitter och jobbar sina timmar de ska per dag. Dom åker och tränar, tar längre luncher, åker och handlar, gör sysslor i hemmet etc.

Att jag vet detta är för ett vi är ett större gäng som umgås mycket och dom sitter och pratar öppet om det. Hur chefen har fått reda på detta samt vilka de inbladade är vet jag inte. Om någon har outat dem eller vad som hänt..

Jag tycker dock att det är tråkigt då jag bara ser fördelar med att jobba hemifrån och att jag faktist får mycket arbete gjort på hemmaplan. Jag är inte den som hör till skaran att jag gör annat hemma fastän jag inte ska.

Så nu börjar pendlandet igen på 40 min för att ta sig till jobbet. Tråkigt när andra inte gör så något positivt faktist kan fungera.

Jag har endast nämnt fördelar till min chef av att jobba hemifrån men chefen vill inte lyssna på han/hon bara ser till dem som har missbrukat fördelen med att vara hemma .

I mitt fall är mitt jobb svårt att sköta hemifrån mer än enstaka dagar så den problematiken finns inte. Även övriga gruppen har varit på plats större delen av tiden så förutsättningarna förändras inte. Det handlar mer om att jag föredrar virtuella möten framför fysiska.
  • Anonym (A)
    Anonym (qqq) skrev 2021-10-31 11:25:37 följande:
    Personer man känner bar och har arbetat med mycket, där tycker jag mötena blir lika bra oavsett formen (om tekniken fungerar), men medarbetare som inte jobbat så länge, som man inte känner så Bram upplever jag mötena blir bättre med om vi ses på riktigt. 
    Är man många är ett fysiskt möte bättre. 
    Håller med
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (25) skrev 2021-10-31 20:28:04 följande:

Men tyvärr är detta jättevanligt fortfarande, märks nästan mer nu när det lugnat ned sig lite.

Under covid skulle alla i början boka ett möte för att visa att dom arbetade, idag kan folk vara "borta" på teams i flera timmar pga man pysslar med annat än att jobba.

Märks jätte tydligt när man är på kontoret vilka som arbetar på distans och dom som inte gör det när dom ska utföra distansarbete.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-04-03 21:37:51 följande:

Men tyvärr är detta jättevanligt fortfarande, märks nästan mer nu när det lugnat ned sig lite.

Under covid skulle alla i början boka ett möte för att visa att dom arbetade, idag kan folk vara "borta" på teams i flera timmar pga man pysslar med annat än att jobba.

Märks jätte tydligt när man är på kontoret vilka som arbetar på distans och dom som inte gör det när dom ska utföra distansarbete.

Det där är nog väldigt olika på olika arbetsplatser. Vår arbetsgrupp är mogen och ansvarsfull och alla gör sitt jobb oavsett var de befinner sig. Som du säger så märks det nog rätt snabbt om någon faktiskt inte jobbar. 

Det är ju likadant när man är på kontoret. De som inte jobbar hårt gör inte det på kontoret heller. Det går ju bra för vissa att sitta en hel dag och göra ingenting. 
  • Anonym (Anno Nym)
    Mrs Moneybags skrev 2025-04-04 11:35:26 följande:
    Det där är nog väldigt olika på olika arbetsplatser. Vår arbetsgrupp är mogen och ansvarsfull och alla gör sitt jobb oavsett var de befinner sig. Som du säger så märks det nog rätt snabbt om någon faktiskt inte jobbar. 

Det är ju likadant när man är på kontoret. De som inte jobbar hårt gör inte det på kontoret heller. Det går ju bra för vissa att sitta en hel dag och göra ingenting. 
    Många jobbar men så lite som möjligt.
  • PH76

Personligen så föredrar jag virtuella möten, om det inte är något komplicerat och lite politiskt knepigt som måste arbetas fram och beslutas. Vad jag inte gillar och aldrig bokar är en mix av där några sitter i ett rum och andra ringer in. Det blir aldrig bra.

• Anonym (Anno Nym)
    PH76 skrev 2025-04-04 17:56:40 följande:

Personligen så föredrar jag virtuella möten, om det inte är något komplicerat och lite politiskt knepigt som måste arbetas fram och beslutas. Vad jag inte gillar och aldrig bokar är en mix av där några sitter i ett rum och andra ringer in. Det blir aldrig bra.

Jag tycker inte det blir så bra speciellt om alla inte har på kameran.

På längre möten märker man att det inte är alla som lyssnar utan håller på med annat.
    Även i konferensrummet.

Möten över teams är perfekt för korta möten, avstämmningar, där chefen ska hålla en monolog.
  • PH76
    Anonym (Anno Nym) skrev 2025-04-04 18:13:48 följande:
    Jag tycker inte det blir så bra speciellt om alla inte har på kameran.

På längre möten märker man att det inte är alla som lyssnar utan håller på med annat.
    Även i konferensrummet.

Möten över teams är perfekt för korta möten, avstämmningar, där chefen ska hålla en monolog.
    Håller med om kameran. Min nuvarande kund har kameratvång, det tycker jag är bra.
  • Anonym (Nej)

Blev erbjuden digital psykologkontakt för ett par år sen men tackade nej direkt.

Det hade inte fungerat helt enkelt. Min instinktiva känsla sa mig att en sådan psykolog varit mindre engagerad i mig, ju mer distans som finns mellan oss. 

• Anonym (Blev fler möten)

Jag tyckte det blev fler fysiska möten under pandemin på mitt jobb. Det som gicks igenom på våra möten var i stort sett att vi skulle undvika möten. Jag blev så oerhört arg på det här, att alla kallades in, obligatorisk närvaro och satt och nickade medhållande åt informationen att vi skulle undvika möten. 

När jag försökte lyfta det här blev det ytterligare ett möte där vi skulle diskutera osämja och solidaritet att det var viktigt att vi "drog åt samma håll" under pandemin. Så det gick inte att lyfta problemet heller, då det förvärrade.

Svar på tråden Digitala möten vs fysiska?