• Anonym (14.s)

Hur görs undersökningen?

Hej!

I vecka 29 fick jag en stor blödning och fick åka in med ambulans, där konstaterade man att moderkakan var föreliggande. Imorgon ska jag på ny kontroll och undrar om det räcker med ultraljud på magen eller om det görs ett vaginalt också?

Det blev så kaotiskt när jag fick blödningen med många människor tittandes mellan benen.. Vanligtvis bryr jag mig inte men vill bara förberedd på om det ska göras ett vaginalt, har inte riktigt kommit över det kaoset som blev då.

• Svar på tråden Hur görs undersökningen?
  • Anonym (Vera)

Generellt så vill man inte vara i förlossningskanalen och peta mer än vad som är absolut nödvändigt.
    Så jag skulle säga så här; får man de svar man behöver och känner sig säker med dem via ett vanligt ultraljud utanpå magen så kommer det att räcka.
    Är man osäker på något sätt så kan man behöva göra ett VUL för att få en mer utökad bild av läget så att säga.
    Man gör inte VUL om man inte måste.

• Anonym (14.s)
    Anonym (Vera) skrev 2021-10-31 15:03:27 följande:

Generellt så vill man inte vara i förlossningskanalen och peta mer än vad som är absolut nödvändigt.

Så jag skulle säga så här; får man de svar man behöver och känner sig säker med dem via ett vanligt ultraljud utanpå magen så kommer det att räcka.

Är man osäker på något sätt så kan man behöva göra ett VUL för att få en mer utökad bild av läget så att säga.

Man gör inte VUL om man inte måste.

Tack snälla för svaret!
  • Anonym (Vera)
    Anonym (14.s) skrev 2021-10-31 16:26:27 följande:
    Tack snälla för svaret!
    Ingen orsak. Lycka till!
Svar på tråden Hur görs undersökningen?