• Anonym (Amy)

Illamående på bim -4?

Jag tror att jag är på bim -3 eller -4, haft ömma bröstvårtor i någon vecka annars inga mer symptom. Igår började ett lätt illamående, som dyker upp under dagen. Kan det verkligen börja så tidigt? Eller har jag kanske ätit något dåligt...

• Svar på tråden Illamående på bim -4?
  • Anonym (barnmorska)

Du har ätit nåt olämpligt.

• sofin526

Kan ju vara så att du är gravid. Jag har tre barn, med barn 1 var jag illamående innan jag plussade (trodde jag var magsjuk) och likaså med barn 3. Vet inte om det hängde ihop med att jag sedan hade hyperemesis i alla mina tre graviditeter.

• Anonym (Wow)

Jodå, visst kan du vara gravid. Men du kan ju också inte vara gravid... Har du aldrig upplevt detta förut den här tiden på månaden då kan det vara ett tidigt tecken.

Med barn 1 svällde mina bröst otroligt mycket dag 2 efter bim. Både jag och sambon kollade, kände, klämde och var fascinerade... "Kan det här vara ett tecken?"

Med barn 2 hände samma sak. Dag 2 gick jag till min man, lyfte tröjan och han skrattade ich sa "Wow, vi har nog lyckats igen?!".

Så... när du skaffar barn 2 eller 3 vet du om det ÄR ett tecken för dig.

• Anonym (Verkligen)

Kan absolut börja så tidigt! Jag har haft illamående sen ÄL+2, testade positivt idag. Illamåendet har bara eskalerat för varje dag så har inte funnits så mycket tvekan

• Anonym (MnM)
    Anonym (Verkligen) skrev 2021-11-01 06:13:28 följande:

Kan absolut börja så tidigt! Jag har haft illamående sen ÄL+2, testade positivt idag. Illamåendet har bara eskalerat för varje dag så har inte funnits så mycket tvekan

För att man ska få gravidsymptom krävs ju att HCG börjat produceras och det sker först när embryot fäst vilket tar 5-7 dagar. Därutöver tar det ett tag innan kroppen reagerar på hormonökningen. Vid ÄL+2 är det därför biologiskt omöjligt att uppleva gravidsymptom då embryot inte har hunnit fästa då. Man kan givetvis må illa ändå men det kan inte bero på HCG. 
  • Hoppsan82

Det är visst möjligt att det kan vara graviditets symptom. Jag fick konstig molvärk ÄL +5 och lite dagen efter.

ÄL + 7 började jag må illa och känna mig konstig. Dagen efter klöktes jag av lukten av kött, mådde illa och kände mig febrig i två dagar.

ÄL + 9 tog jag mitt första positiva test!

Jag tempade mig varje morgon och vet därför säkert när ÄL var.

• Anonym (MnM)
    Hoppsan82 skrev 2021-11-24 16:40:11 följande:

Det är visst möjligt att det kan vara graviditets symptom. Jag fick konstig molvärk ÄL +5 och lite dagen efter.

ÄL + 7 började jag må illa och känna mig konstig. Dagen efter klöktes jag av lukten av kött, mådde illa och kände mig febrig i två dagar.

ÄL + 9 tog jag mitt första positiva test!

Jag tempade mig varje morgon och vet därför säkert när ÄL var.

Nej, det är inte möjligt eftersom HCG är det som ger gravidsymptom och det har inte börjat produceras två dagar efter ÄL.

• Hoppsan82
    Anonym (MnM) skrev 2021-11-24 20:19:25 följande:

Nej, det är inte möjligt eftersom HCG är det som ger gravidsymptom och det har inte börjat produceras två dagar efter ÄL.

Jag var nog otydlig, jag svarade TS som är på bim-4 då är det fullt möjligt att ha symptom.
  • Anonym (MnM)
    Hoppsan82 skrev 2021-11-25 08:03:58 följande:
    Jag var nog otydlig, jag svarade TS som är på bim-4 då är det fullt möjligt att ha symptom.
    Haha ahaaa! Ja då är vi överens. Glad
Svar på tråden Illamående på bim -4?