• Anonym (Förbannad)

Min "vän" betalar inte tillbaka

Jag är fruktansvärt trött på den situation jag befinner mig i just nu. Min vän betalar inte tillbaka pengar hon är skyldig mig sedan i våras, 2000 kr. Det är samma visa varje gång att hon ska betala när hon får csn. Det händer inte. Förra veckan hörde jag av mig och krävde att få pengarna. Då skulle hon be sin vän om ett lån för att betala mig. Det känns som att hon bara hittade på det för att ge sig själv lite tid. Jag känner mig som en idiot för att jag lånat ut pengarna men jag litade på henne. Vi stod varann nära men på sistone har hon dragit sig undan och det vet jag är för att hon undviker att betala. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min "vän" betalar inte tillbaka
  • Anonym (H)
    Anonym (Förbannad) skrev 2021-11-02 15:02:38 följande:

Tack till er som svarat! Jag hade funderat på alternativet med Kronofogden, men dessvärre blir det svårt att bevisa att det är hon som använt pengarna. Pga att hennes swish är kopplad till hennes sparkonto av någon konstig anledning, så ville hon att jag skulle swisha till hennes vän för att hon sedan skulle ta ut pengarna. Hon har inte haft bankid på flera månader och har såklart inte fixat det heller så hon kan inte använda swish eller nånting. Hon är allmänt strulig men hon försäkrade mig om att jag skulle få pengarna. Förstår att det låter som en opålitlig vän men hon har varit pålitlig förut i alla fall. Hon har några olika diagnoser och nu märker jag hur hon har vänt från omtänksam till iskall.

Jag har börjat acceptera att jag kanske inte får tillbaka pengarna men jag gör ett sista försök i alla fall. Jag tror inte hon insett att jag kommer säga upp kontakten, hon tror nog att hon kan komma tillbaka och låtsas som inget hänt, men jag är urless. Kommer säga upp kontakten oavsett om hon fixar pengarna eller inte.

Har ni ingen sms-konversation du kan visa upp?
  • Egon den stora
    Anonym (handla?) skrev 2021-11-03 07:48:53 följande:

eh, hur får du det till urkundsförfalskning?

det är ju utifrån en överenskommelse med "vännen" hon skickar räkningen dit.

Detta får man dokumentera också. Idén är att "vännen" lär ha svårt att säga nej till en sån här lösning.

Gissningsvis kommer det dock falla på att "vännen" troligen redan har betalningsanmärkningar och inte får handla på kredit..

Men idén kan vara värd att pröva

Du skrev att Ts skulle köpa på kredit i vännens namn. Inte att vännen själv skulle söka krediten.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Rx) skrev 2021-11-03 05:49:59 följande:

Du får skylla dig själv om du lånade ut pengar till en kompis.

Wow, vad fint av dig att konstatera det. Du har säkert aldrig någonsin gjort ett misstag i ditt liv.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (H) skrev 2021-11-03 13:13:53 följande:

Jo, jag har bett henne flertalet gånger via sms att betala. Och hon har då sagt att hon ska göra det. De konversationerna finns kvar.
  • Egon den stora
    Anonym (H) skrev 2021-11-03 13:13:53 följande:

Finns det inga pengar så hjälper inte det tyvärr.
  • Anonym (handla?)
    Egon den stora skrev 2021-11-03 14:31:02 följande:
    Du skrev att Ts skulle köpa på kredit i vännens namn. Inte att vännen själv skulle söka krediten.
    Nej. Om du hade läst inlägget lite mer noggrant hade du sett att:

Idén bygger på ett samtal och godkännande av henne.
    Inte bara köpa utan att säga något.

Självklart måste hon godkänna det och detta måste dokumenteras.
    Säger hon nej till detta kan det givetvis inte genomföras.
    Gissar att det inte ens går att beställa utan bekräftelse från betalningsansvarig.

Lite märkligt hur det kan gå från ett samtal och överenskommelse till bedrägeri :) 
  • Plupp73

Detta intressanta fenomen med mängden människor som inte kan rätta mun efter matsäck, utan använder sina vänner som en ständig extra matsäck. Och mat man tuggat i sig kan ju inte återlämnas...

Jag lånade ut pengar till en sådan vän som hela tiden hade slut på pengar. Min farhåga var att hon inte skulle betala tillbaka, men det gjorde hon varje gång.

Själv har jag aldrig lånat pengar av någon vän överhuvudtaget, har liksom inte mina vänner som en "extrabank".

Gör det du mår bäst av. Antingen är du pengarna som förlorade och bryter vänskapen och lär av händelsen. Eller så driver du ärendet tills du får tillbaka dina pengar. Vännen verkar ju inte vara mycket att ha ...

• Anonym (Lånat ut i god tro.)
    Egon den stora skrev 2021-11-03 14:47:51 följande:

Nej det hjälper ju inget...jag skrev "avtal" om hur betalningen skulle gå till men det hjälper ju inte...

Finns inga pengar så finns inga...
  • Anonym (Förbannad)
    Plupp73 skrev 2021-11-03 14:55:27 följande:

Detta intressanta fenomen med mängden människor som inte kan rätta mun efter matsäck, utan använder sina vänner som en ständig extra matsäck. Och mat man tuggat i sig kan ju inte återlämnas...

Jag lånade ut pengar till en sådan vän som hela tiden hade slut på pengar. Min farhåga var att hon inte skulle betala tillbaka, men det gjorde hon varje gång.

Själv har jag aldrig lånat pengar av någon vän överhuvudtaget, har liksom inte mina vänner som en "extrabank".

Gör det du mår bäst av. Antingen är du pengarna som förlorade och bryter vänskapen och lär av händelsen. Eller så driver du ärendet tills du får tillbaka dina pengar. Vännen verkar ju inte vara mycket att ha ...

Jag lutar mest åt att utesluta henne helt ur mitt liv och gå vidare. Jag orkar inte vara trevlig bara för att försöka få tillbaka mina pengar. Någonstans innerst inne tror jag att hon har dåligt samvete. Hon har sagt tidigare att hon älskar mig så mycket som vän och att hon uppskattar allt jag gör. Nu kör hon en fasad och verkar obrydd för att hon inte orkar ta tag i situationen. Vi kommer att träffas framöver då vi går på samma utbildning. Det kommer bli väldigt obekvämt för henne. Jag har flera personer som backar mig och de kommer inte att bemöta henne trevligt efter detta.
  • Anonym (H)
    Egon den stora skrev 2021-11-03 14:47:51 följande:

En dag kanske det finns det.
  • Anonym (Man)

Har du provat att prata med henne öppet och inte konfrontativt och lyssnat på vad hon säger.

Alltså exempelvis:

Jag känner att vi behöver lösa det här med lånet på något sätt. Dels behöver jag pengarna och dels så känner jag mig lurad och sviken. Och jag vill inte hålla på och tjata och bli sviken igen. Hur tänker du?

• Anonym (Rx)
    Anonym (Förbannad) skrev 2021-11-03 14:40:42 följande:

Wow, vad fint av dig att konstatera det. Du har säkert aldrig någonsin gjort ett misstag i ditt liv.

Har ingenting med misstag att göra. Det kallas sunt förnuft.
  • Egon den stora
    Anonym (Förbannad) skrev 2021-11-03 15:15:14 följande:

Jag lutar mest åt att utesluta henne helt ur mitt liv och gå vidare. Jag orkar inte vara trevlig bara för att försöka få tillbaka mina pengar. Någonstans innerst inne tror jag att hon har dåligt samvete. Hon har sagt tidigare att hon älskar mig så mycket som vän och att hon uppskattar allt jag gör. Nu kör hon en fasad och verkar obrydd för att hon inte orkar ta tag i situationen. Vi kommer att träffas framöver då vi går på samma utbildning. Det kommer bli väldigt obekvämt för henne. Jag har flera personer som backar mig och de kommer inte att bemöta henne trevligt efter detta.

Jag har själv gjort samma misstag. Kommer från en uppväxt där det inte ens skulle finnas på kartan att lura någon på pengar, så jag lånade ut 4000 till en jobbarkompis. Hon jobbade över massvis och hade helt okej lön så jag trodde det var lugnt. Fick bara inse efter ett tag att det inte skulle komma några pengar och så hörde jag att det pratades om hur fler lånat ut. Hade jag gått vidare med kravet så hade jag liksom bara hamnat i en lång kö så det skulle inte ge något. Alla pengar som kom in bara försvann för henne på något sätt.

Efter ett år hade människan dessutom mage att fråga om ett nytt lån på 20000 till en bil! En del verkar inte ha några spärrar alls. Hon hade lätt kunnat spara den summan på ett par månader, men den tanken verkade inte finnas. En del borde verkligen ha förmyndare.
  • Anonym (Margot)
    Jag förstår att du är sur över pengarna. Det skulle jag också vara. Men att blanda in flera personer i detta ger mig obehagliga vibbar. Det ställer dig i väldigt dålig dager om du intrigerar för att få folk att välja sida och behandla henne illa. Det är trots allt en mindre summa pengar det handlar om.
  • Anonym (Lånat ut i god tro.)

Oj....för 2000 och du drar in mobben. Den lösningen var inte direkt till din fördel.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (Margot) skrev 2021-11-05 13:03:16 följande:

Jag förstår att du är sur över pengarna. Det skulle jag också vara. Men att blanda in flera personer i detta ger mig obehagliga vibbar. Det ställer dig i väldigt dålig dager om du intrigerar för att få folk att välja sida och behandla henne illa. Det är trots allt en mindre summa pengar det handlar om.

Jag menar såklart inte att de skulle attackera henne på något sätt. Bara att de inte kommer vara "översvallande" mot henne.
  • Anonym (Förbannad)

Uppdatering: Det hela tog en lite annan vändning häromdagen. Hon skrev och bad om ursäkt för sitt beteende. Hon skrev att hon ska fixa pengarna på något sätt och frågade om jag inte ville vara vän med henne längre. Hon hade väl börjat förstå att jag var jättetrött på det hela. Jag skrev att jag uppskattade hennes ursäkt och att jag är tacksam att hon ska föra över pengarna. Däremot skrev jag att jag känner att vi dessvärre inte kan återuppta vår vänskap. Hon verkade lite ledsen men skrev att hon respekterar det. Hon har ju i alla fall sagt att hon ska lösa det så nu är det väl bara att vänta och se om det trillar in några pengar. Fint i alla fall att hon erkände att hon gjort fel och faktiskt visar vilja att betala tillbaka.

Svar på tråden Min "vän" betalar inte tillbaka