• Anonym (Ångestfylld)

Att skiljas när man har barn

Hej alla där ute. Kommer med största sannolikhet att separera från min man inom en snar framtid. Vi har 2 barn som är 4 respektive 5 år.

Hur gör vi det på bästa sätt? Har ni några tips? Är helt jäkla knäckt själv, men vill liksom inte överföra den känslan till barnen.

• Svar på tråden Att skiljas när man har barn
  • Anonym (AA)
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2021-11-01 15:21:50 följande:

Hej alla där ute. Kommer med största sannolikhet att separera från min man inom en snar framtid. Vi har 2 barn som är 4 respektive 5 år.

Hur gör vi det på bästa sätt? Har ni några tips? Är helt jäkla knäckt själv, men vill liksom inte överföra den känslan till barnen.

Är det ett gemensamt beslut?
  • Anonym (Q)

Försök att behålla en vänskaplig ton emellan varandra. Jag blir alltid så illa berörd när man ser hur vuxna människor låter sina sårade känslor gå ut över barnen. Vuxna människor som försöker vända barnen emot varandra eller det värsta är när ena partern försöker få ensam vårdnad, endast av den anledning att hen är sårad.

Jag beklagar att situationen blivit som den blivit men ni kan göra den mindre jobbig för era barn genom att möta varandra med respekt. All lycka till dig.

• Anonym (Tanten)

Det beror på helt varför ni separerar/om den andra inte vill.Ibland kan det vara svårt eller nästan omöjligt att samarbeta med ex som är arg och bitter.Men hoppas ni kan samarbeta för barnens skull .

• Anonym (Ångestfylld)
    Anonym (AA) skrev 2021-11-01 15:35:09 följande:

Är det ett gemensamt beslut?

Nej, det är jag som väljer att gå. Har varit mycket genom åren. Men droppen nu är att han dragit på sig enorma skulder. Han har ljugit och misskött räkningar så till den milda grad att vi riskerar att förlora huset.
  • Anonym (Ångestfylld)
    Anniepannie92 skrev 2021-11-01 20:06:45 följande:

Gå i terapi först. Har man skaffat barn ihop kämpar man tills sista svettdroppen har fallit.

Jag har kämpat. Gudarna ska veta att jag kämpat. Det har varit det ena sveket efter det andra genom åren och jag fixar inte att förlåta honom ännu en gång. Jag älskar inte honom längre. Vi må vara gifta på papper, men i verkligheten är vi två vuxna som råkar bo under samma tak med två barn.

Jag klarar det inte längre. Jag mår skit. Barnen förtjänar inte denna upplagan av mig. Jag har så fullt upp med att hålla näsan ovanför vattenytan att jag inte har mer kvar att ge.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2021-11-01 21:47:42 följande:
    Nej, det är jag som väljer att gå. Har varit mycket genom åren. Men droppen nu är att han dragit på sig enorma skulder. Han har ljugit och misskött räkningar så till den milda grad att vi riskerar att förlora huset.
    Oj. Hade du stannat om det inte vore för skulderna?
  • Anonym (Samma fast han flyttade)
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2021-11-01 21:47:42 följande:

Låter som min man....du kommer få det så mycket bättre.
  • Anonym (T)
    Anonym (Ångestfylld) skrev 2021-11-01 15:21:50 följande:

Försök hålla barnen utanför det är mitt heta tips. Jag har skilt mig, på mitt initiativ, min exman är fortfarande besatt av mig och har svårt att acceptera mitt beslut. Detta har påverkat våra barn flera gånger då han säger saker om mig samt har varit elak mot barnen för att försökt straffa mig.

Ni får förklara för barnen att ni älskar dem oavsett vad och att ni gör allt för dem.
  • Anonym (Tanten)
    Anniepannie92 skrev 2021-11-01 20:06:45 följande:

Gå i terapi först. Har man skaffat barn ihop kämpar man tills sista svettdroppen har fallit.

Man kämpar så att barnen får leva i miljö,där vuxna respekterar varandra .Finns inte det,så är det mycket bättre att skiljas just för barnens skull.
  • Vladdis

stackars barn, återigen är det vuxnas infantila beslut som kommer att påverka ännu ett par oskyldiga barn. Ju mer jag läser detta, desto mer undrar jag hur ni kvinnor är funtade. Hur lyckas ni välja sådana totala stolpskott till män som ni sedan tillåter er att bli gravida med. Vad enda in i helvete? Sämre omdöme får man leta efter. Antingen splittrar du familjen eller så håller ni ihop & gemensamt löser dessa skulder. Vad baseras de på? är de rena konsumtionsskulder eller vad är motivet bakom?. Forskningen talar sitt tydliga klarspråk, barn vars föräldrar skiljt sig klarar sig betydligt sämre än de med en intakt kärnfamilj. Du kanske mår bättre, men i slutändan är det dina barn som kommer få betala notan. Tragiskt alltihoppa. Hoppas det löser sig, det är alltid enklare att springa ifrån utmaningar än det är att hantera dem ansvarsfullt. 

• Anonym (AF)
    Vladdis skrev 2021-11-02 21:08:47 följande:

stackars barn, återigen är det vuxnas infantila beslut som kommer att påverka ännu ett par oskyldiga barn. Ju mer jag läser detta, desto mer undrar jag hur ni kvinnor är funtade. Hur lyckas ni välja sådana totala stolpskott till män som ni sedan tillåter er att bli gravida med. Vad enda in i helvete? Sämre omdöme får man leta efter. Antingen splittrar du familjen eller så håller ni ihop & gemensamt löser dessa skulder. Vad baseras de på? är de rena konsumtionsskulder eller vad är motivet bakom?. Forskningen talar sitt tydliga klarspråk, barn vars föräldrar skiljt sig klarar sig betydligt sämre än de med en intakt kärnfamilj. Du kanske mår bättre, men i slutändan är det dina barn som kommer få betala notan. Tragiskt alltihoppa. Hoppas det löser sig, det är alltid enklare att springa ifrån utmaningar än det är att hantera dem ansvarsfullt. 

Vilket kvalificerat skitsnack att barn med med skilda föräldrar klarar sig betydlig sämre.
    De allra flesta klarar av att hantera en skilsmässa bra, det gäller även barnen.
  • Anonym (Tanten)
    Vladdis skrev 2021-11-02 21:08:47 följande:

Åter igen är det kvinnas fel.Män är oskyldiga och får bete sig illa.Verkar vara din tanke .
Svar på tråden Att skiljas när man har barn