Amimox tidigt i graviditeten? Fler som tagit det?
Jag är gravid i vecka 25+3 nu men det är en sak som jag inte kan sluta tänka på..
Pappan till barnet smittade mig med klamydia i början av graviditeten. Vi var inte riktigt tillsammans då men jag visste inte att han hade oskyddat sex med nån annan samtidigt.
Nu har jag valt att fortsätta vara med honom iallafall eftersom jag inte vill vara ensam med barnet och under graviditeten men det är fortfarande mycket bråk om det.. och jag velar fram och tillbaks.
Iallafall , jag fick Amimox då, började i vecka 7 (6+3) och tog det i en vecka och blev av med infektionen.
Men kan inte sluta tänka på om det kan ha skadat.. läste på janusinfo att bredspektrumantibiotika kan öka risken för vissa missbildningar lite (bla hypospadi och jag väntar en pojke) men sen står det att just Amimox inte verkar öka risken för missbildningar?
janusmed.sll.se/fosterpaverkan/lakemedel/Amimox
Nån mer som tagit det tidigt i graviditeten? Eller som vet mer om hur säkert det är? Allt har sett bra ut på RUL men allt syns ju inte så kommer nog oroa mig tills barnet är fött..
Tacksam för svar!