• Anonym (Fundersam)

Normalt att löneväxling inte betalas in varje månad?

Jag började för nåt år sen löneväxla. När jag börjar titta på inbetalningarna för i år ser jag att dom betalats in i början av januari (antar detta är från decemberlönen), feb, mars x2, april, augusti (dubbla summan sa uppenbarligen för två månader) och ingenting därefter. Inbetalningarna för i år är således på 16 tkr men jag antar att den första i januari borde räknas bort så ev 14 tkr egentligen. Tittar jag på vad som dragits från min lön borde minst 24 tkr betalats in.

Är detta normalt förfarande när man löneväxlar dvs man ska inte räkna med att det betalas in månadsvis?

• Svar på tråden Normalt att löneväxling inte betalas in varje månad?
  • daljian

Låter märkligt.
    För mig dras samma summa kring ungefär samma datum varje månad.
    Tror det vid enstaka fall blivit strul med att det inte dragits, och att man då korrigerat.

Fråga lönekontoret vad differensen, och de oregelbundna insättningarna beror på.

• Anonym (Fundersam)
    daljian skrev 2021-11-01 21:19:25 följande:

Låter märkligt.

För mig dras samma summa kring ungefär samma datum varje månad.

Tror det vid enstaka fall blivit strul med att det inte dragits, och att man då korrigerat.

Fråga lönekontoret vad differensen, och de oregelbundna insättningarna beror på.

Alltså summan dras från min lön varje månad men den har inte betalats in till mitt tjänstepensionskonto regelbundet. Men för dig trillar summan in på ditt tjänstepensionskonto varje månad?
  • daljian
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-11-01 21:27:10 följande:
    Alltså summan dras från min lön varje månad men den har inte betalats in till mitt tjänstepensionskonto regelbundet. Men för dig trillar summan in på ditt tjänstepensionskonto varje månad?
    Ja,
    Varje månad går två inbetalningar in till mina pensionsdepåer: Tjänstepension, samt löneväxling.
    Kollade precis dessa och de har kommit varje månad hela året.
  • Anonym (Fundersam)
    daljian skrev 2021-11-01 21:43:01 följande:

Ja,

Varje månad går två inbetalningar in till mina pensionsdepåer: Tjänstepension, samt löneväxling.

Kollade precis dessa och de har kommit varje månad hela året.

Tack för dina svar. Enligt banken eller om det var företagets pensionsrådgivare som jag kollade med hade inte premien betalats in som förväntat för löneväxlingen. Frågade en på lönekontoret om det men hon hänvisade till personalchefen vilket jag tyckte var lite märkligt så jag ville kolla här lite först ifall nån hade någon bra förklaring till att man gör på det sättet.

Börjar fundera på om företaget har ekonomiska problem eller om dom kan ha annan anledning till att sitta inne med pengarna. Lön betalar dom ut som dom ska varje månad men dom kanske inte förväntar sig att nån kollar sitt löneväxlingskonto så ofta. Den vanliga inbetalningen till tjänstepensionen har jag dålig koll på men jag borde onekligen kolla upp den också.
  • Anonym (Ellen)

Det här är jättekonstigt. Jag jobbar själv en del med pensionsfrågor (för arbetsgivarsidan) och det är ett tydligt exempel på bristande rutiner.
    Men jag kan också vara färgad av att jag bara jobbat med stora organisationer med 2000+ medarbetare. Så det är ingen individ som sitter varje månad och gör en inbetalning specifikt till en försäkringslösning.
    Utan det är helt automatiserat från det att vi får en digital signal om att en person har ingått ett avtal om växling, tills det läggs in i lönesystemet, att avdrag görs och att pengarna sen betalas in. Vi får en faktura månatligen från försäkringsbolaget och den stäms av månatligen mot de gjorda avdragen. Så fel upptäcks direkt den månaden om något gått fel.
    Löneväxling ska ju inte kosta arbetsgivaren något utan vara kostnadsneutralt. Det är ju din lön som du valt att växla. Men det är såklart att ett bolag, om deras ekonomi är trängd, kan använda pengarna till annat och skjuta på inbetalningen till dig som person. I så fall skulle jag ta det med facket. För beroende på vad för lösning du har så kan du ha gått miste om värdeökning om det är så att du inte fått in dina pengar.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-11-02 10:05:49 följande:

Det här är jättekonstigt. Jag jobbar själv en del med pensionsfrågor (för arbetsgivarsidan) och det är ett tydligt exempel på bristande rutiner.

Men jag kan också vara färgad av att jag bara jobbat med stora organisationer med 2000+ medarbetare. Så det är ingen individ som sitter varje månad och gör en inbetalning specifikt till en försäkringslösning.

Utan det är helt automatiserat från det att vi får en digital signal om att en person har ingått ett avtal om växling, tills det läggs in i lönesystemet, att avdrag görs och att pengarna sen betalas in. Vi får en faktura månatligen från försäkringsbolaget och den stäms av månatligen mot de gjorda avdragen. Så fel upptäcks direkt den månaden om något gått fel.

Löneväxling ska ju inte kosta arbetsgivaren något utan vara kostnadsneutralt. Det är ju din lön som du valt att växla. Men det är såklart att ett bolag, om deras ekonomi är trängd, kan använda pengarna till annat och skjuta på inbetalningen till dig som person. I så fall skulle jag ta det med facket. För beroende på vad för lösning du har så kan du ha gått miste om värdeökning om det är så att du inte fått in dina pengar.

Tack för svar. Ja det hela känns väldigt skumt. Jag letade upp mitt löneväxlingsavtal då jag uppdaterat det för några månader sen och där står att det ska betalas in månadsvis. Dragningen av pengar har uppdaterats med nya beloppet så det dras från lönen men hittills har jag alltså inte fått inbetalningar på ca 10 tkr minst.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Fundersam) skrev 2021-11-02 17:21:59 följande:
    Tack för svar. Ja det hela känns väldigt skumt. Jag letade upp mitt löneväxlingsavtal då jag uppdaterat det för några månader sen och där står att det ska betalas in månadsvis. Dragningen av pengar har uppdaterats med nya beloppet så det dras från lönen men hittills har jag alltså inte fått inbetalningar på ca 10 tkr minst.
    Detta ska du verkligen ta med i diskussionen när du får svar på vad som hänt. Hur har de tänkt att kompensera en potentiellt utebliven värdeökning? De flesta företag har något slags beräkning, en snurra, som räknar fram vad man har rätt till i kompensation. Tar man det via facket eller vidare med HR tex. så skulle man kunna säga att företaget brutit mot LAS. Och det är allvarligt. För LAS stipulerar att du har rätt till din överenskomna lön. Har man inte löneväxling så innebär det alltså att man ska ha sin lön senast det datum som kollektivavtalet säger. Här har du växlat bort lön, frivillig, men det är ändå dina pengar. Och du har inte fått dem.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-11-02 18:34:05 följande:

Detta ska du verkligen ta med i diskussionen när du får svar på vad som hänt. Hur har de tänkt att kompensera en potentiellt utebliven värdeökning? De flesta företag har något slags beräkning, en snurra, som räknar fram vad man har rätt till i kompensation. Tar man det via facket eller vidare med HR tex. så skulle man kunna säga att företaget brutit mot LAS. Och det är allvarligt. För LAS stipulerar att du har rätt till din överenskomna lön. Har man inte löneväxling så innebär det alltså att man ska ha sin lön senast det datum som kollektivavtalet säger. Här har du växlat bort lön, frivillig, men det är ändå dina pengar. Och du har inte fått dem.

Har inte löneväxlat jättelänge men kan ändå inte se exakta inbetalningar med datum under tiden jag löneväxlat så jag har bett den aktuella banken skicka alla gjorda inbetalningar med datum till mig så jag kan jämföra det med mina lönespecar där man ser dragningarna. Vad jag kan se för i år så verkar 6 av 10 inbetalningar gjorts. Är rätt stor felstatistik kan jag tycka. Känns inte som ett litet ärligt misstag.
Svar på tråden Normalt att löneväxling inte betalas in varje månad?