• Wed 3 Nov 2021 00:46
    2554 visningar
    5 svar
    5
    2554

    Trombyl

    Hej

    Efter 4 upprepade missfall så fick jag trombyl utskrivet av läkaren så jan konstaterade att jag har förhöjd risk att få blodpropp.

    Jag skulle börja med de samma dag oavsett om jag inte fått ett positivt grav test. Så här tagit de i 1 vecka nu.

    Jag läste nu att man ska undvika att ta trombyl om man försöker bli gravid. Är jätte förvirrad nu.

    Någon som också blivit ordinerad att börja med trombyl innan ett plus?

  • Svar på tråden Trombyl
  • Wed 3 Nov 2021 08:03
    #1
    Mk93 skrev 2021-11-03 00:46:10 följande:

    Hej

    Efter 4 upprepade missfall så fick jag trombyl utskrivet av läkaren så jan konstaterade att jag har förhöjd risk att få blodpropp.

    Jag skulle börja med de samma dag oavsett om jag inte fått ett positivt grav test. Så här tagit de i 1 vecka nu.

    Jag läste nu att man ska undvika att ta trombyl om man försöker bli gravid. Är jätte förvirrad nu.

    Någon som också blivit ordinerad att börja med trombyl innan ett plus?


    Jag har personligen inte tagit blodförtunnande men har två vänner som båda fått det ordinerat när de försökt bli gravida efter att ha haft några missfall. Om jag förstått det rätt ska det göra att blodtillförseln/blodtillströmningen till livmodern blir bättre och det i sin tur ska göra att risken för missfall minskar. Både dessa vänner fick barn direkt efter att de börjat med blodförtunnande, om det beror på medicinen eller på slumpen låter jag dock vara osagt. 

    Jag kan tänka mig att det avråds från att äta blodförtunnande under graviditet då det gör att man har lättare att blöda och slemhinnor och sådant redan kan vara tunna och känsliga när man väntar barn.

    Prata med din läkare så får du säkert ett vettigt, och evidensbaserat, svar. Glad
  • Wed 3 Nov 2021 13:37
    #2

    Tagit det många gånger och även blodförtunnande sprutor. En mycket vanlig medicin vid upprepade m.f. 

  • Wed 3 Nov 2021 20:06
    #3
    Mk93 skrev 2021-11-03 00:46:10 följande:

    Hej

    Efter 4 upprepade missfall så fick jag trombyl utskrivet av läkaren så jan konstaterade att jag har förhöjd risk att få blodpropp.

    Jag skulle börja med de samma dag oavsett om jag inte fått ett positivt grav test. Så här tagit de i 1 vecka nu.

    Jag läste nu att man ska undvika att ta trombyl om man försöker bli gravid. Är jätte förvirrad nu.

    Någon som också blivit ordinerad att börja med trombyl innan ett plus?


    Hej!


    Jag dricker aspirin 100 (trombyl) okcså.


    Men man behöver göra blodprov test för genetisk trombofili.

  • Fri 3 Dec 2021 18:59
    #4

    #Svansmamman: så roligt att höra! Jag fick sagt av läkaren att nej drt gör det inte svårare att bli gravid. Så kör på trombyl 75 mg om dagen.

    Önskar man bara får ett plus snart

  • Sat 4 Dec 2021 14:22
    #5
    Mk93 skrev 2021-12-03 18:59:20 följande:

    #Svansmamman: så roligt att höra! Jag fick sagt av läkaren att nej drt gör det inte svårare att bli gravid. Så kör på trombyl 75 mg om dagen.

    Önskar man bara får ett plus snart


    Jag håller tummarna för att pluset kommer snart! ????
Svar på tråden Trombyl