• Anonym (DOK)

    Socialtjänst och dokumentation.

    P.g.a. handikapp, bostadslöshet, utförsäkring mm så har jag haft en hel del att göra med socialtjänsten.

    När jag förra veckan frågade efter dokument jag vet att jag lämnat, så säger handläggare att det inte finns kvar, utan de rensar ut sådant efter tre månader.

    Är det GPDR som tvingar dem till detta?

    Hur ska de kunna bilda sig en helhetsuppfattning om en klient (med omfattande problematik) och dennes behov av stöd (det som i socialtjänstlagen omnämns som helhetssyn)?

  • Svar på tråden Socialtjänst och dokumentation.
  • Anonym (S)

    Då får de se till att skaka fram de dokumenten. Det ska nämligen sparas i flera år innan det får gallras ut för gott. Tre månader, det betyder bara att de tas bort ur aktuella mappar till ett slags närtidsarkiv, när det gått några år kan det hända att de flyttas till ytterligare ett arkiv, för långtidsförvaring. Och när det gått tillräckligt lång tid får de slänga alla papper.

    Frågan är om det där papperet du lämnat in verkligen var så viktigt, och om du i så fall kan få fram ett nytt? Det där med helhetssyn ingår i att man har en handläggare som sköter ens ärenden, då borde hen redan vara medveten om din situation.

    Vad handlade papperet om?

  • Anonym (DOK)
    Anonym (S) skrev 2021-11-03 06:22:25 följande:

    Då får de se till att skaka fram de dokumenten. Det ska nämligen sparas i flera år innan det får gallras ut för gott. Tre månader, det betyder bara att de tas bort ur aktuella mappar till ett slags närtidsarkiv, när det gått några år kan det hända att de flyttas till ytterligare ett arkiv, för långtidsförvaring. Och när det gått tillräckligt lång tid får de slänga alla papper.

    Frågan är om det där papperet du lämnat in verkligen var så viktigt, och om du i så fall kan få fram ett nytt? Det där med helhetssyn ingår i att man har en handläggare som sköter ens ärenden, då borde hen redan vara medveten om din situation.

    Vad handlade papperet om?


    Det var ett underlag för en kostnad jag fick avslag på, men som jag nu ska söka igen då underlaget är kompletterat. Men jag behöver även det tidigare lämnade underlaget. Att få fram nya är svårt och tar tid jag inte har.

    Jag är inne på min tredje handläggare på knappt 1,5 år och jag har ju sett att tidigare handläggare dokumenterat väldigt dåligt. Jag har heller aldrig träffat handläggaren för något längre samtal under det halvår jag haft denne. Nu ska jag snart få en ny igen.
Svar på tråden Socialtjänst och dokumentation.