• svansmamman

    Viktnedgång i tidig graviditet

    Hallå! 

    Jag är idag gravid i vecka 8 (7+3). Jag har de senaste veckorna haft lite problem med bland annat illamående, molvärk och nu de senaste dagarna även mycket spänningar i magen. Jag har inte behövt kräkas och illamåendet har varit absolut överkomligt, däremot har det såklart delvis påverkat min aptit men jag äter alla mål mat varje dag. 

    Innan graviditeten låg jag ganska stadigt på mellan 55-56 kg. Jag har under de senaste veckorna vägt mig och kunnat konstatera att jag går ner i vikt. Jag har tänkt att det kommer rätta till sig och att det bara är en tillfällig dipp men imorse stod vågen på 50,2 kg. Kan tilläggas att jag är 165 cm lång (eller kort, haha). 

    När jag märkte den nedåtgående vikttrenden för några veckor sedan la jag till extra mellanmål, jag äter produkter med socker och mycket fett (jag dricker således inte sockerfria drycker eller äter fettsnåla alternativ) men det verkar inte ge någon vidare effekt. 

    Har någon av er erfarenheter eller kunskap att dela med er av? Borde jag vidta några åtgärder eller är detta fullt normalt? Alla former av erfarenheter, tips, råd och killgissningar är välkomna! Glad

  • Svar på tråden Viktnedgång i tidig graviditet
  • fjanten

    Det är ganska normalt att gå ner i början, jag har också gjort det! Senast från 57 till 47 (är 174 cm lång) eftersom jag spydde som en gris den första trimestern (blev inlagd). Bebisen växte på ändå De tar ju vad de vill, medan man själv lider. Som tröst sa faktiskt en läkare till mig, när det var som värst, att är man mycket illamående så är det i alla fall lägre risk för missfall.

    Det kommer vända!

  • Mandelskorpan

    Jag har gått ner i början i alla mina graviditeter, vikten har varit tillbaka på +-0 runt vecka 15. Därefter har den ökat. Det är inget du behöver oroa dig över eller behöver äta fett/socker för att kompensera, barnet får det som behövs ändå.

  • S23

    Du behöver som de andra säger inte bry dig för barnets skull.

    För din egen del däremot så är det naturligtvis viktigt att du försöker få i dig den mat du kan (om du nu spyr).

    Det kan ju dessutom vara så att illamåendet kommer bli värre, och då är det ju bra att du har gjort vad du kan för att få i dig näring och energi nu.

    Du har ju med din vikt inte så hemskt mycket att ta av. Så en större viktnedgång kan ju rimligen faktiskt påverka ditt mående rätt rejält

  • svansmamman
    fjanten skrev 2021-11-04 08:02:41 följande:

    Det är ganska normalt att gå ner i början, jag har också gjort det! Senast från 57 till 47 (är 174 cm lång) eftersom jag spydde som en gris den första trimestern (blev inlagd). Bebisen växte på ändå De tar ju vad de vill, medan man själv lider. Som tröst sa faktiskt en läkare till mig, när det var som värst, att är man mycket illamående så är det i alla fall lägre risk för missfall.

    Det kommer vända!


    Oj jösses! FörvånadTack för att du delar med dig! Jag är inte alls orolig för bebisen utan det som kändes olustigt var mest att gå ner i vikt när jag dels inte är så stor redan som det är och dels då jag inte förstår varför jag gör det med tanke på att jag inte kräks. Men det är väl bara att acceptera att det är ännu en härlig bieffekt av graviditeten. Tungan ute
  • svansmamman
    Mandelskorpan skrev 2021-11-04 08:07:00 följande:

    Jag har gått ner i början i alla mina graviditeter, vikten har varit tillbaka på +-0 runt vecka 15. Därefter har den ökat. Det är inget du behöver oroa dig över eller behöver äta fett/socker för att kompensera, barnet får det som behövs ändå.


    Tack för att du delar med dig! Det kanske är jag som var lite otydlig. Jag har alltså inte tryckt i mig socker och fett för att kompensera men när jag dricker typ läsk väljer jag dock inte sockerfria alternativ och när jag väljer mjölk, grädde osv väljer jag inte de med låg fetthalt. Jag försöker alltså välja "normala" produkter istället för kalorisnåla. 

    Jag är heller inte orolig för barnet i sig utan förstår att den tar vad den behöver, däremot har det känts olustigt att ha gått ner så pass mycket så snabbt (eller ja, typ 1 kg i veckan) fastän jag inte kräks och fastän jag inte ändrat min livsstil. Man funderar ju givetvis på var viktnedgången kommer sluta.  

    Jag får helt enkelt sikta på att det jämnar ut sig om några veckor. Glad
  • svansmamman
    S23 skrev 2021-11-04 08:18:44 följande:

    Du behöver som de andra säger inte bry dig för barnets skull.

    För din egen del däremot så är det naturligtvis viktigt att du försöker få i dig den mat du kan (om du nu spyr).

    Det kan ju dessutom vara så att illamåendet kommer bli värre, och då är det ju bra att du har gjort vad du kan för att få i dig näring och energi nu.

    Du har ju med din vikt inte så hemskt mycket att ta av. Så en större viktnedgång kan ju rimligen faktiskt påverka ditt mående rätt rejält


    Tack snälla för ditt svar! 

    Hehe ja bebis är jag egentligen inte särskilt orolig för, jag antar att det är dit överskottet går, haha. 

    Jag har ju klarat mig helt från att spy vilket förvisso är skönt men pga det har ju funderingarna kommit kring varför jag går ner i vikt. Kanske allra helst eftersom jag inte förändrat min livsstil i övrigt. 

    Det är precis så jag också funderat. Vad händer om illamåendet blir värre och jag får svårare att äta. Och hur kommer jag må om jag går ner mer i vikt. Hittills har jag tappat ungefär 1 kg/vecka och jag vill ju helst inte gå ner så mycket mer. Men det kanske inte är någon risk för egen del även om jag skulle tappa ytterligare i vikt, det kanske mer är tanken som känns olustig. 
  • S23
    svansmamman skrev 2021-11-04 11:02:07 följande:

    Tack snälla för ditt svar! 

    Hehe ja bebis är jag egentligen inte särskilt orolig för, jag antar att det är dit överskottet går, haha. 

    Jag har ju klarat mig helt från att spy vilket förvisso är skönt men pga det har ju funderingarna kommit kring varför jag går ner i vikt. Kanske allra helst eftersom jag inte förändrat min livsstil i övrigt. 

    Det är precis så jag också funderat. Vad händer om illamåendet blir värre och jag får svårare att äta. Och hur kommer jag må om jag går ner mer i vikt. Hittills har jag tappat ungefär 1 kg/vecka och jag vill ju helst inte gå ner så mycket mer. Men det kanske inte är någon risk för egen del även om jag skulle tappa ytterligare i vikt, det kanske mer är tanken som känns olustig. 


    Skulle du bli sämre så kan du också bli inlagd med dropp, så det finns hjälp att få.

    Jag har gått ner 5 kg enbart pga illamående och problem att äta. Däremot med mycket mer vikt än du att ta av.

    Tycker det är smart av dig att välja de fetare produkterna.

    Och tänk på att söka hjälp om du mår dåligt själv av viktnedgången eller om illamåendet gör att du inte kan äta. För det finns ju läkemedel att få och som sagt även dropp om det skulle behövas
  • nernu

    Var uppmärksam på hur du känner dig och prata med din barnmorska. Du kan behöva få dropp.

    Får du någon medicin mot illamåendet?

  • svansmamman
    S23 skrev 2021-11-04 11:09:21 följande:
    Skulle du bli sämre så kan du också bli inlagd med dropp, så det finns hjälp att få.

    Jag har gått ner 5 kg enbart pga illamående och problem att äta. Däremot med mycket mer vikt än du att ta av.

    Tycker det är smart av dig att välja de fetare produkterna.

    Och tänk på att söka hjälp om du mår dåligt själv av viktnedgången eller om illamåendet gör att du inte kan äta. För det finns ju läkemedel att få och som sagt även dropp om det skulle behövas
    För mig är illamåendet inte överjävligt utan rätt hanterbart men det påverkar givetvis ändå aptiten så jag borde kanske testa något receptfritt alternativ och se om det blir bättre. Jag har tänkt att jag ska undvika det om möjligt då jag förstått att medicin mot illamående istället kan göra en väldigt trött, vilket jag nog skulle tycka var jobbigare. 

    Tack snälla för din omtanke! Jag ska träffa min barnmorska på tisdag så jag får kanske ta upp detta då. Det svåraste tycker jag är att veta vad som är "kutym" att må eller påverkas av när man är gravid. Vad som bara är att acceptera och lära sig att leva med då det går över och vad som man faktiskt borde göra något åt. 
  • svansmamman
    nernu skrev 2021-11-04 21:56:15 följande:

    Var uppmärksam på hur du känner dig och prata med din barnmorska. Du kan behöva få dropp.

    Får du någon medicin mot illamåendet?


    Tack för ditt svar! Jag ska träffa min barnmorska på tisdag så jag tänker att jag nog tar upp detta då så får vi se vad hon säger. 

    Nej jag äter inget alls mot illamåendet. Jag har hört så mycket om att medicin mot illamående kan ge en fruktansvärd trötthet och jag har därför undvikit det, jag kanske dock måste tänka om och testa. 
  • S23
    svansmamman skrev 2021-11-05 09:00:52 följande:

    För mig är illamåendet inte överjävligt utan rätt hanterbart men det påverkar givetvis ändå aptiten så jag borde kanske testa något receptfritt alternativ och se om det blir bättre. Jag har tänkt att jag ska undvika det om möjligt då jag förstått att medicin mot illamående istället kan göra en väldigt trött, vilket jag nog skulle tycka var jobbigare. 

    Tack snälla för din omtanke! Jag ska träffa min barnmorska på tisdag så jag får kanske ta upp detta då. Det svåraste tycker jag är att veta vad som är "kutym" att må eller påverkas av när man är gravid. Vad som bara är att acceptera och lära sig att leva med då det går över och vad som man faktiskt borde göra något åt. 


    Om aptiten påverkas så är det troligen det som orsakat din viktnedgång.

    Du måste informera bm om hur mycket du gått ner. Detta kommer troligen ses som ganska allvarligt. Det har det gjort för mig med motsvarande viktnedgång men BMI som räknas som fetma.

    Om du tappar så mycket i vikt tycker jag du skall överväga läkemedel. I ditt fall handlar det kanske inte om illamående men att förhindra att du blir helt förstörd fysiskt pga dåligt matintag.

    Det är inte säkert att du blir trött av läkemedel. Man kan även få motsatt effekt. Beror också på vilket läkemedel du får utskrivet
Svar på tråden Viktnedgång i tidig graviditet