• Emma1b

    Postcovid och gravid, någon mer?

    Hej! Efter 1.5 års kamp med postcovid mår jag mycket bättre, men inte helt 100. Och nu är jag gravid!! Jag är jättelycklig för det, och i min ålder var inte vänta ett alternativ. Men jag undrar om det finns någon mer där ute i min sits?

  • Svar på tråden Postcovid och gravid, någon mer?
  • SigneSE

    Hej!

    Vi försöker, får se om det blir ett plus denna gång :) vet om 11 dagar :)

    Är också 40plus, så kan ej vänta:)

  • Emma1b

    Åh håller tummarna för er! Bevisligen tycker ju kroppen iaf att den kan klara att vara gravid med postcovid, eftersom jag blev gravid. Uppdatera sen hur det gått!

  • Isabelle38

    Hej! Exakt samma här faktiskt!

    Jag fick corona mars 2020 och blev av med postcovid i våras. Så lite kortare än du då kanske! Jag har undrat om det är därför jag inte blev med barn, började försöka 1 vecka innan vi fick corona. Men nu äntligen äntligen har jag plussat efter IVF-behandling. Är i 7+6 och hoppas hoppas det fortsätter.

    Konstigt nog är flera av graviditetssymptomen samma som långcovid!!! Men nu är det välkommet! :)

    Hur går det för dig???

  • Emma1b

    Åååå grattis!! Jag fick tyvärr ma, konstaterat 18 november. Blev helt nedbruten, men nu är jag på banan igen, och försöker på nytt. Test typ 22a december.

  • Isabelle38

    Jag håller tummarna!! Jag är orolig hela tiden, ska på UL den 22a så vi får hoppas vi båda får det besked vi vill ha!

  • Isabelle38

    Och innan jag sa att jag håller tummarna borde jag förstås sagt att jag beklagar att du var tvungen att gå igenom det. Inte lätt denna resa. Men håller som sagt tummarna för denna gång.

  • Emma1b

    Och ja, jag blir helt knäpp på att gravsympton och postcovid symptom är så lika! Idag fick jag världens pulsrusning av en pytteansträgning. Hoppas innerligt att det är tudigt tecken, hade så sist jag blev gravid. Men kan ju precis lika gärna vara långtidscovid!!

  • Batica

    Jag kämpar med postcovid. Tröttheten är värst, den är inte precis bättre nu under graviditeten. Hjärndimma, ostabilt blodtryck Och högt ferratin (men lågt han?!) hör också till mina problem. Gravid i vecka 14 nu.

  • Emma1b

    Och jag hoppas hoppas att jag är gravid, har egentligen testdag 28 jan, men jag tänkte tjuvtesta i helgen. Hoppas så på pluss.

    Jag oroar mig också hur man ska klara det! Jobbar du  eller är du sjukskriven?

  • Batica

    Jag jobbar, men har fått gå ner lite i arbetstid. Annars skulle det inte gå, jag har en femårig tjej och en 1,5 åring kille hemma som tar en massa energi. hela familjen hade delta i februari förra året, och det är bara jag som har besvär. 


    Jag ska hålla tummarna för dig!

  • Emma1b

    Jag har plussat, igen!! Hade ma i november,  så är såklart orolig att det blir likadant igen. Mer orolig för det än för postcovid just nu. Men ett postcovid symptom som lite överraskande gjort comeback med dunder och brak sen jag plussade är nattsvettningar! I mina två grav före pandemin hade jag aldrig det, men nu vaknar jag fuktig/blöt varje natt!!

  • Gravidpostcovid

    Hej Emma1b!
    Jag har försökt leta efter andra gravida med postcovid men jag har inte hittat nånstans! Du är det närmsta jag kommer även om du verkar ha tillfrisknat nu. Är det så otroligt ovanlig kombination kanske.. Hur gick det för dig sen? Är du fortfarande gravid? Hoppas?????. Hur mår du nu? Och vad hade du för postcovidsymptom?

    Jag blev äntligen gravid via iVF i dec 2021 och var så otroligt glad I 11 veckor!!!! Sen fick jag covid för första gången i vecka 11, så jag missade precis min dos 3. Allt med denna graviditet har varit otur känns det som? Tänk om jag hade kunnat få bli gravid de fyra första åren vi försökte istället för nu, sämsta tillfället i hela mitt liv! Innan covid hade jag perfekta lungor, hjärta, bra kondition. Jag kunde ej röra mig den första månaden, nu 10 veckor senare så tar jag en fem minuters promenad varje dag. Blir oerhört lätt trött. Jag städade igår vilket jag ej borde och blev så trött resten av dagen och fick svårare att andas trots syre på 96-97-98. Saken är den att jag känner när syret är 98, så andas jag utan att besvär. 97 är ok men vid 96 blir det jobbigare. Jag är sjukskriven helt då jag har fysiskt jobb. De första 10 veckorna sov jag hyfsat men senaste veckan börjat domna händer armar stortår stickningar huvud. Jag vaknar efter 1-2 h, ligger vaken, somnar om och vaknar efter nån timme igen. Jag har alltid sovit djupt och tungt hela nätter! Eller iaf min förra graviditet vaknat mitt i natten och gått på toa och somnat om igen. Jag provade pulsoximetern och då ligger jag på ca 92 (nångång 88 usch) precis när jag vaknar ibland o så klättrar den uppåt till 96-97. Jag vet inte vad som är postcovid och vad som är graviditet! Man behöver ju 20 % mer syre som gravid och kanske syret sjunker för alla på natten eller iallafall för de flesta gravida?? När man inte andas lika djupt och går ner i puls? Det skulle vara tryggt med nån gravid som inte har postcovid som har oximeter och kan testa..  När jag vaknar till och magandas fortsätter den ju ej ligga lågt utan höjs till 96-97 nattetid och mer 97-98 dagtid. Innan covid låg den alltid på 99 de gånger jag testade när jag blev vanligt förkyld under pandemin. Jag är ändå orolig för att jag börjat vakna såhär pga kroppens sätt att skydda mig om jag går ner för lågt i syre i sömnen? Och hur kommer det bli i vecka 30,35,40 om jag redan har det såhär jobbigt i vecka 20! Men läkarna säger att jag borde bli bättre i postcoviden innan dess, men jag är orolig att jag inte blir det. Blodcirkulationen har blivit mycket sämre senaste veckan också så kanske därför jag domnar och därför låg syresättning? Det är väl ett vanligt graviditetsproblem?  Jag sover med ulltofflor på nu och tycker det blivit mindre domningar i foten då? Sover med orthos också.
    Fattar ej hur jag ska orka 20 veckor till! Jag är rädd för blodproppar med pga 40 år och denna postcovid. Usch vad jag är ledsen att jag fick covid just nu. Vill bara vara glad och njuta av den lilla fantastiska bebisen!!! Hoppas den har det bra.
    Och hoppas du har det bra Emma?????

  • Emma1b

    Hej! Grattis till graviditeten,även om jag förstår att det är kämpigt! Jag tänker ofta på hur lika graviditetssymptom och postcovid symptom är, men jag hade ju turen att vara nästan frisk emellan. Så nu när jagblir jätteanfådd och får hög puls av att gå upp för en trappa utgår jag från att det bara är gravsymptom, minns att jag hade det så under mina graviditeter före covid också.

    Jag tycker också vi borde vara fler! Men har inte heller hittat några, det var därför jag skapade denna tråd. Vad säger din vc läkare om din syremättnad? 92% är ju inte farligt, men som ung frisk är det inte normalt heller. Jag tror stenhårt på det bm säger att bebisen tar det den behöver, det är mamman som får lida istället. Och oroa dig inte för mycket för senare veckor, förhoppningsvis har postcovidsymptomen blivit bättre tills dess Hjärta

  • Gravidpostcovid

    Hej!
    Tack, och tack för peppen:)
    Ja, det är så olika på olika dagar med. Igår var första gången på tio veckor som jag kunde andas som innan covid, sådär helt utan ansträngning och att andningen bara finns. Då hade jag syre 99 hela dagen. Idag känns det trögt att få in luft, och då ligger jag på 96-97 när jag kollade. Konstigt att det känns sån skillnad.
    läkaren säger bara att oximetern inte är att lita på och tittar på mig som att jag är hypokondrisk för att jag har använt den. Men jag tycker ändå den säger rätt mycket. Iallafall när man använder den inomhus och är helt stilla på plan yta. Domningarna och stickningarna, iskalla fötterna och händerna och dubbelslagen är också nya för mig, jag hade det inte i min förra graviditet. Men det är såklart även gravidsymptom, det är ju som du säger svårt att veta. Men den här trögheten i att andas och enorma tröttheten, det är definitivt postcovidsymptom?
    Ja, jag hoppas verkligen att jag blir bättre och bättre för varje vecka. Jag tog min dos 2 för 10 månader sedan, men min vc läkare sa att jag har varit för svag efter coviden för att ta dos 3. Men FHM skriver att man ska ta den inom 2 månader efter infektion, vilket det har gått för mig nu. Så jag velar lite att ta den nu eller vänta nån månad till för bra skydd precis i slutet av graviditeten. Jag undrar bara om det var omikron flesta varianten jag fick och om jag kan bli smittad av Ba.2-varianten igen nu. Men det är det väl inget som vet:)
    Vilken vecka är du i nu?????

  • Emma1b

    Familjeliv lever sitt eget liv!
    Jag har nu som gravsymptom att jag blir sjukt anfådd av att bara gå upp för en trappa,men så hade jag under mina graviditeter innan covid med. Och den stora skillnaden är att när jag är still är andningen helt obehindrad. Och en annan stor skillnad är ju att dessa symtom leder till något bra och man vet att det kommer gå över. 

    Blir så arg på läkarnas kommentar om pulsoximetern. Har man inga mätvärden vill de ha det, men när man har mätvärden då är de inte tillförlitliga. Snacka om moment 22!!

Svar på tråden Postcovid och gravid, någon mer?