Har du sett Schindler's list?
Skriv gärna en rad om dina tankar om filmen.
Skriv gärna en rad om dina tankar om filmen.
Japp, såg den på bio första gången. Fortfarande den bästa filmen som gjorts.
Det var väldigt längesen jag såg den, troligen samma år den kom, så jag skulle behöva se om den för att uttala mig. Vad jag minns så tyckte jag den var bra, men att den var lite onödigt översentimental mot slutet.
Den är bra, lite väl lång om jag minns rätt. Att den var svart-vit kändes helt ok, det gav en annan dimension till berättelsen.
Har tyvärr inte sett den men inser det är en film jag måste se nån gång. Känner till lite om bakgrunden till filmen.
För väldigt länge sen så jag minns inte mycket av den.
Jag har sett den men har tyvärr inget spännande att säga om filmen.
Jag minns att jag blev väldigt berörd och den satte igång mycket tankeverksamhet. Ska dock tilläggas att jag såg den första gången vid ca 10 års ålder (det var kanske inte så lämpligt). Om jag inte minns fel så visades Schindlers list på VHS i skolan på högstadiet (kanske i 9:an i förbindelse med två veckors intensiv undervisning om 2:a världskriget).
Jag arbetade som lärare på gymnasiet när filmen var ny och gick på bio. Det är ju rätt längesen nu men det är ett av mina starkare biominnen eftersom vår skola valde att alla våra klasser skulle få gå och se filmen och vi jobbade förstås sedan runt filmen efteråt.
Det är ju rätt tunga och svåra ämnen man kan diskutera om, som medmänsklighet, hur det var under 2:a världskriget i Tyskland, hur fångvakterna kunde bete sig som de gjorde, hur fångarna försökte överleva och förstås hur filmens huvudfigur vågade ta det initiativ han gjorde och rädda så många människor.
Det blev en stark upplevelse för oss alla tror jag. Det fanns nätt och jämt internet på den tiden heller, så eleverna var inte lika vana att bara googla och söka upp saker själva utan det här blev en samlad, gemensam upplevelse för alla oss på skolan. Det är viktigt att man gör sådant emellanåt (men min upplevelse är att det "tog" mer förr).
Efter att vi hade pratat igenom filmen så avslutades det hela med att eleverna skrev en text i svenskan, där de sammanfattade vad filmen handlade om + skrev lite om sina egna tankar om den. Jag minns fortfarande hur en av eleverna hade skrivit om filmen "childrens' list" - jag tyckte det var lite komiskt. När jag frågade eleven om det bara var stavfel eller varför hen skrivit så, svarade eleven förvånat att hen inte hade uppfattat att det var huvudkaraktärens namn som även var namn på filmen. Ridå, liksom! Tack och lov hade hen ändå förstått innehållet.
Sett den och minns att jag uppskattade den.
Minns dock inte den som någon av de 50 bästa filmer jag sett.
Det svartvita fotot minns jag som mycket fängslande.
Behöver se om för att ge den ett rättvist betyg.
Lire pekoralvarning på filmen, tänker jag såhär spontant.
Sett den och minns att jag uppskattade den.
Minns dock inte den som någon av de 50 bästa filmer jag sett.
Det svartvita fotot minns jag som mycket fängslande.
Behöver se om för att ge den ett rättvist betyg.
Lire pekoralvarning på filmen, tänker jag såhär spontant.