• Wahlström

Är jag gravid eller inte?

Desperat...

Jag och min fru har under en längre period försök att skaffa barn genom IVF. Vi är satte in vårat 5:e och sista blastocyst (5-dagars odlat) den 26/10.

Denna gång i stimulerad cykel och läkemedel jag står på är Progynon, Lutinus och Trombyl.

Vi har testdag nu på tisdag men redan i onsdags fick jag svagt streck, samma sak på torsdagen och på fredagen fick jag gravid på CL:s fertilitetsmonitor.

Från och med lördag dock så visar inget test positivt.. har inga stickor kvar till monitorn, men CL:s digitala visar inte gravid, likadant med testa tidigt test.

Har haft en kemisk graviditet innan och då visade testet svagt positivt samma dag som jag började blöda.

Nu visade testen positivt tre dagar i rad, ruvardag 9,10 och 11 och sedan visar det negativt, dock har jag ingen blödning.

Vad tror ni?

Är jag gravid eller inte?

Kemisk graviditet utan blödning borde ju inte gå?

Är det vanligt att HCG-nivåerna kan variera i början?

Någon som upplevt något liknande?

• Svar på tråden Är jag gravid eller inte?
  • svansmamman

Jag är själv inte alls insatt i IVF men tycker mig ha läst en del om att någon/några av de mediciner man äter under IVF kan ge utslag på graviditetstest. Vad jag förstår väljer många att testa med gravtest under utfasning av medicinen för att se att testet blir negativt innan de testar senare för att utläsa ev graviditet. Men som sagt var, jag vet själv för lite om IVF.

Däremot ska HCG-nivåerna inte svänga upp och ner så tidigt i graviditeten. Det först positiva och sedan negativa testen kan ju dock bero på att koncentrationen hormon i urinen varit olika och att resultaten därför blivit som de blivit. När man testar så tidigt räcker det ju med en liten diff för att resultatet ska bli annorlunda.

Jag håller alla tummar för dig och ser framemot uppdatering om hur det går!

• Jag är bara jag

Man blöder inte så länge man tar Progynon oavsett om man inte blivit gravid eller fått missfall. Tiden får utvisa hur det går. Testa på td också med ett digitalt.

• Wahlström

Ja det är vanligt att visa läkemedel påverkar, dock inga av dom jag tar nu.

Tycker också det verkar konstigt att hcg-nivåerna skulle svänga, men försöker just nu hitta alla möjliga förklaringar.

Jag har vanligtvis en väldigt liten blåsa och kissar mycket, så morgonurinet är sällan superkoncentrerat heller..

Svar på tråden Är jag gravid eller inte?