• Anonym (Trött)

Anemi. Värt att söka vård eller bara stå ut?

Gravid i vecka 31.

Har mått dåligt senaste 2 månaderna och det blir värre. Vilopuls runt 100, kan inte ens ställa mig upp utan att den ökar till 130+. Flåsig, yrslig. Trött. Kan knappt prata utan att behöva hämta andan.

Hade ferritin på 7, hb 85 och fick för 2 veckor sen järn via dropp. Men mår bara sämre och sämre.

Kan inte utföra vardagliga sysslor, kan inte ta mig ut. Mår illa och har senaste veckan ibland även fått en diffus men molande värk i bröstet när pulsen kommer upp över 110.

Är det ens värt att ringa och rådfråga om någon annan hjälp finns att få, eller är det bara att härda och hoppas på att droppet gör sitt snart? Har börjat bli lite orolig över om bebisen kanske blir stressad av den konstant höga pulsen men den kanske inte känner av det alls?

• Svar på tråden Anemi. Värt att söka vård eller bara stå ut?
  • Anonym (Mvc)

Vad sa läkaren då ang. droppet? När "ska" det ha haft effekt? Jag fick en stor blodförlust efter mitt andra barn föddes och var nere på hb 75, men efter järndropp gick det ganska snabbt upp. Långt mindre än 2 veckor. Jag hade lågt järnvärde som gravid också och åt då Sideral Forte. De verkar på ett annat sätt och i regel snabbare än de vanliga järntabletterna. Du borde självklart få ta om värdena hos din Mvc snarast möjligt. Det finns blodtryckssänkande medicin man kan ta som gravid som ger lägre puls, men det måste en läkare skriva ut förstås. Ring din b.m redan idag! 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Mvc) skrev 2021-11-08 13:53:55 följande:

Vad sa läkaren då ang. droppet? När "ska" det ha haft effekt? Jag fick en stor blodförlust efter mitt andra barn föddes och var nere på hb 75, men efter järndropp gick det ganska snabbt upp. Långt mindre än 2 veckor. Jag hade lågt järnvärde som gravid också och åt då Sideral Forte. De verkar på ett annat sätt och i regel snabbare än de vanliga järntabletterna. Du borde självklart få ta om värdena hos din Mvc snarast möjligt. Det finns blodtryckssänkande medicin man kan ta som gravid som ger lägre puls, men det måste en läkare skriva ut förstås. Ring din b.m redan idag! 

Inom 4 veckor bör man märka skillnad sa läkaren. Men det blir ju liksom bara värre. Sen om det kan bli så innan det vänder sa han ingenting om. Det är ju bara så fruktansvärt att sitta med tung andning from efter frukosten tills dess att man lägger sig på kvällen. Har tid till mvc om 2 veckor och ska ta omprovet då, men det känns så långt bort.

I skrivandes stund ligger pulsen på 115 trots att jag legat ner i över en timme. Tungt att andas och är yrslig så jag ringer nog 1177 och rådfrågar. Är det så att det inte finns mycket att göra och att det ändå inte är ett helt onormalt tillstånd så får jag helt enkelt stå ut och hålla tummarna för att det släpper snart.
  • Dennadagdettaårdennastund

Det där tycker jag inte att du ska finna dig i alls! Boka tid på vårdcentralen direkt! Det är ju något som inte stämmer. Stå på dig, du har rätt till hjälp!

• Anonym (Råger)

Är du vegan ? Låter som någon brist

• Anonym (Mvc)

Hög puls och yrsel och dödligt trött- nä, ring och boka tid direkt för prover! Det borde blivit bättre nu.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Råger) skrev 2021-11-09 11:07:58 följande:

Är du vegan ? Låter som någon brist

Nej. Absolut inte. Äter allt. Men har mått väldigt illa i graviditeten fram till vecka 20, så min kost har väl varit allt annat än allsidig.
  • Anonym (Trött)

Jag ringde 1177 och dom bad mig ringa Vc som jag nu pratat med. Fick en läkartid imorgon fm. Förhoppningsvis så finns det något att göra åt det här. Nu orkar jag inte mer.

• Anonym (Mvc)

Bra! Uppdatera hur det gick sen. Jag vet hur det känns att må pest som gravid. Jag räknade ner minuter med andra barnet för jag mådde så dåligt.

• Anonym (A)
    Anonym (Trött) skrev 2021-11-09 13:54:18 följande:
    Jag ringde 1177 och dom bad mig ringa Vc som jag nu pratat med. Fick en läkartid imorgon fm. Förhoppningsvis så finns det något att göra åt det här. Nu orkar jag inte mer.
    Vad bra
  • Plupp73

Med Hb 85 och faktiska symptom av trötthet, tungt att andas, hög puls, yr osv så ska man definitivt söka vård! Pulsen ökar för att kroppen signalerar att den har syrebrist, och därmed vill öka transporten av syre i blodbanan.

Ca 95% av anemi under graviditet är järnbrist. Det finns dock andra orsaker att utreda:

- Brist på B-2 och folsyra

- Hemolys, dvs att blodkropparna spricker

- Blödning

- Preeklampsi med HELLP (som ger hemolys)

- Thalassemi+Sickle cellanemi - Om du har ursprung från Mellanöstern, medelhavsländer, Afrika

Lycka till imorgon!

Svar på tråden Anemi. Värt att söka vård eller bara stå ut?