• Anonym (TS)

Rimligt att känna när man blir gravid?

Alltså är det rimligt att typ ha känt när man blir befruktad?

Jag upplever typ själv att när jag har sex under ägglossning så rinner inte sperman ur mig medan när jag inte har ägglossning så rinner sperman ut direkt. Kan det verkligen vara skillnad eller inbillar jag mig detta?

Är det vanligt att känna ett hugg när ägget fäster?

Hur tidigt fattade ni att ni va gravida?

• Svar på tråden Rimligt att känna när man blir gravid?
  • Anonym (S)

Jag har aldrig känt precis när jag blev gravid iallafall..varit gravid 5 gånger (2 barn, 2 missfall och är i gravid i vecka 27 nu) men har för mig att jag har läst om nån som kunde känna det.. Har du varit gravid förut?

Senaste gången hade jag ingen aning om att jag ens hade ägglossning eftersom min menscykel strulade.. Men låter väl rimligt att sperman inte rinner ut lika mycket då tycker jag för då är det ju öppet upp till livmodern.

Man kan säkert känna hugg när ägget fäster.. jag har börjat känna som mensvärk och ont i brösten ca en vecka eller lite mer efter att jag blev gravid.. och det är väl nån gång då ägget fäster. Den här gången trodde jag att det var för att jag skulle få mens men sen när den inte kom trots fortsatt ont i brösten och mensvärk fattade jag att jag kanske var gravid.. Illamåendet kom lite senare , typ vecka 6-7 ungefär.

Hoppas du är gravid (om det är det du vill alltså) :)

• Anonym (Doris)

När jag blev befruktad så fick ja så extremt ont i ryggen. Tensmaskin var det som hjälpte. Fattade inte då vad det handlade om. Har aldrig problem med ryggen. Men då jag fick veta att jag var gravid och då ultraljudet bekräftade ungefär när så fattade jag att det hade en koppling.

• Anonym (Mikroskop)

Nej, man kan vara sig känna befruktningen eller infästandet av embryot. Varför? Jo, för vi pratar om mikroskopiska celler. Befruktningen sker i äggledaren i "tomma intet". Sen vandrar det befruktade ägget ner till livmodern och blir en blastocyst. Det tar mellan 5-7 dagar. Sen fäster embryot. Som fortfarande är så litet att det krävs mikroskop för att se det.

Att sperman rinner ut direkt när du inte har äl beror på att vägen in till livmodern är stängd. Vid äl är den öppen så spermierna ska kunna simma in och upp.

Och som svar på sista frågan: jag har inget känt före v.5 och v.5 har det varit ganska diffusa symptom. 

• fjanten

Det är fullt rimligt att inbilla sig det.

Svar på tråden Rimligt att känna när man blir gravid?