• Anonym (Fy!)

Vilka järntabletter är snälla mot magen?

Har lågt hb och köpte då Niferex enligt BM rekomendation...

Fy fan!! Är så lös i magen av dom så jag klarar inte mer :(

Finns det snällare alternativ av järn??

• Svar på tråden Vilka järntabletter är snälla mot magen?
  • Anonym (Japp!)

Ja, Sideral Forte. Påverkar inte magen alls. Jag tål inte heller de vanliga, men så rekommenderade min b.m Sideral när jag väntade andra barnet. Med första vet jag inte ens om de fanns, ganska ny medicin. Svindyra, men värt det!

• Anonym (Fy!)
    Anonym (Japp!) skrev 2021-11-09 14:14:58 följande:

Ja, Sideral Forte. Påverkar inte magen alls. Jag tål inte heller de vanliga, men så rekommenderade min b.m Sideral när jag väntade andra barnet. Med första vet jag inte ens om de fanns, ganska ny medicin. Svindyra, men värt det!

Åh tack för tips! Lägger gärna lite mer pengar på snällare produkt; för just nu vågar jag inte ens ta mitt järn som jag behöver och känner mig så påverkad av det!
  • Anonym (Japp!)
    Anonym (Fy!) skrev 2021-11-09 14:47:43 följande:
    Åh tack för tips! Lägger gärna lite mer pengar på snällare produkt; för just nu vågar jag inte ens ta mitt järn som jag behöver och känner mig så påverkad av det!
    Det är väldigt dyrt, men som sagt värt det ändå. Man måste ju få må lite bättre.  {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Fy!)
    Anonym (Japp!) skrev 2021-11-09 14:53:08 följande:

Det är väldigt dyrt, men som sagt värt det ändå. Man måste ju få må lite bättre.  

Ja är man så pass påverkad av järnbristen så gör man allt för att få må bättre helt klart! :)
  • Anonym (J)

Jag tycker att såväl blutsaft och hemofer varit lugnare mot magen än nifrex.

Så testa något annat.

• Anonym (S)

Jag äter Innate Iron Response. Väldigt bra!

• Anonym (A)

Jag blev lös av Niferex och hård av Duroferon, så jag växlade - varannan dag.

• Anonym (?)

Men blutsaft innehåller väl inte alls några mängder motsvarande Niferex om hon har järnbrist?

Agneta01 skrev 2021-11-09 16:13:48 följande:

Håller med föregående talare, blutsaft är mildare för magen. Kan rekommendera följande produkt www.apotekslistan.se/produkt/blutsaft-salus-2 som jag också tycker har god smak.

• Anonym (Japp!)
    Anonym (?) skrev 2021-11-09 16:22:50 följande:
    Men blutsaft innehåller väl inte alls några mängder motsvarande Niferex om hon har järnbrist?
    Nej, precis. 
  • Anonym (Annie)

Innate funkar bra för mig, känner inte av alls. Både hemofer och niferex blir jag konstig i magen av.

• Anonym (Ajaj)

Hade samma problem. Gav tabletterna en vecka men lyckades inte vänja magen. Till slut var jag så matt att jag knappt kunde stå på benen. Bytte till blutsaft i lördags och det har funkat hittills :) Blir inte hård i magen heller vilket kan vara en annars trist bieffekt.

• Anonym

Niferex
    Ligger i ett hölje och töms ej i magsäcken utan i tarmen

• Anonym
    Anonym skrev 2021-11-09 20:28:40 följande:

Niferex
    Ligger i ett hölje och töms ej i magsäcken utan i tarmen

ojdå såg nu att det var det du blev dålig av
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2021-11-09 16:22:50 följande:

Har i båda graviditeterna fått upp hb bra med blutsaft, så det är för många ett alternativ. Att få diarré, eller förstoppning av nifrex är verkligen ett problem och då är det betydligt bättre att välja ett annan preparat.

Självklart ska man inte äta sådant som INTE fungerar, utan faktiskt försöka hitta de järnpreparat man tål. Eller sikta på den mest järnrika kosten man kan lyckas med.
  • Plupp73

Är det en mildare järnbrist tycker jag att hemofer fungerar bra. För kvinnor med kraftiga mensblödningar brukar hemofer fungera fint om man tar 1 tablett/dag i ca 7-8 dagar med start 3 dagar före mens.

Ger inte så kraftiga biverkningar

• Tezziz81

Enkelt! Köp gräsbetad ekologiskt nötlever. Tärna så smått det går. Ta en två näver rå och frusen och svälj ner varje dag! Riktigt bra!Gör det själv. Ett annat alternativ är att köpa Svenska djurapotekets blodprover. 100% rent hemoglobin. Är visserligen till hund, men funkar hur bra som helst..sist men inte minst, verkar som att hela vår befolkning inte vet om att järn utan koppar är nog waste! Kopparn transporterar och är nödvändigt för att du ska kunna ta upp järn..glöm i vitamin c och d!

• Anonym (Fy!)

Uppdatering!

Personalen på apoteket rekomenderade Hemofer, så funkar inte det heller så ska jag ringa min BM! :)

• Anonym (M)

Sideral Forte.. dyra men de är mycket bättre tycker jag. Väntar mitt tredje barn (vecka 27) och blev rekommenderad dom på apoteket när jag började få dåligt järnvärde.

Har tagit Niferex förut och för mig var det tvärtom , blev hård i magen..

Svar på tråden Vilka järntabletter är snälla mot magen?