• Anonym (Bella)

Hur värderas betyg när man söker jobb?

Är fruktansvärt trött på mitt jobb och har varit en längre tid. Är fullkomlig katastrof på arbetsplatsen med nya chefer och konsulter som är inne och rör till det för att sedan försvinna igen!
    Har försökt att vänta ut situationen, men det blir bara värre och jag börjar må allmänt dåligt både fysiskt och psykiskt pga. jobbsituationen.
    Så, nu har jag börjat att söka andra jobb.

Något jag funderar på är när man söker jobb där det "bara" krävs gymnasiekompetens. Jag har inte fullständigt slutbetyg från gymnasiet, utan ett samlat betygsdokument.
    Men däremot så har jag en examen från högskolan samt ytterligare högskolekurser.
    Hur värderas det av en arbetsgivare? Jag kan ju inte intyga att jag har slutfört gymnasiet (eftersom jag inte har gjort det). Men har ju istället en högre utbildning?

• Svar på tråden Hur värderas betyg när man söker jobb?
  • Anonym (Ag)
    Anonym (Bella) skrev 2021-11-09 17:18:46 följande:

Är fruktansvärt trött på mitt jobb och har varit en längre tid. Är fullkomlig katastrof på arbetsplatsen med nya chefer och konsulter som är inne och rör till det för att sedan försvinna igen!

Har försökt att vänta ut situationen, men det blir bara värre och jag börjar må allmänt dåligt både fysiskt och psykiskt pga. jobbsituationen.

Så, nu har jag börjat att söka andra jobb.

Något jag funderar på är när man söker jobb där det "bara" krävs gymnasiekompetens. Jag har inte fullständigt slutbetyg från gymnasiet, utan ett samlat betygsdokument.

Men däremot så har jag en examen från högskolan samt ytterligare högskolekurser.

Hur värderas det av en arbetsgivare? Jag kan ju inte intyga att jag har slutfört gymnasiet (eftersom jag inte har gjort det). Men har ju istället en högre utbildning?

Har du relevant examen från högskola och lite yrkeserfarenhet är gymnasietiden hyfsat ointressant.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Ag) skrev 2021-11-09 17:28:33 följande:
    Har du relevant examen från högskola och lite yrkeserfarenhet är gymnasietiden hyfsat ointressant.
    Tack för ditt svar! Tänker så jag med.
    Men när jag skulle fylla i en jobbansökan nyss så skulle man uttryckligen kryssa i en ruta om man hade slutbetyg från gymnasiet! Blev lite förbryllad hur jag skulle kryssa! Krävdes bara gymnasiestudier för det jobbet. Har ju såklart skrivit i mitt CV etc. vad jag har för utbildning. Men tänker att det skulle vara tråkigt om man blev bortsorterad direkt för att jag kryssat "nej" i rutan om gymnasiekompetens.
  • Glinda från Oz

Nämn inte gymnasiet överhuvudtaget, det är helt ointressant om du har universitetsutbildning och arbetslivserfarenhet.

• Glinda från Oz
    Anonym (Bella) skrev 2021-11-09 17:33:45 följande:

Men när jag skulle fylla i en jobbansökan nyss så skulle man uttryckligen kryssa i en ruta om man hade slutbetyg från gymnasiet! Blev lite förbryllad hur jag skulle kryssa! Krävdes bara gymnasiestudier för det jobbet. Har ju såklart skrivit i mitt CV etc. vad jag har för utbildning. Men tänker att det skulle vara tråkigt om man blev bortsorterad direkt för att jag kryssat "nej" i rutan om gymnasiekompetens.

Du kryssar såklart i ja, du måste ha någon slags gymnasieutbildning om du kom in på universitetet.
  • Anonym (Teddy)

Jag hade utan att tveka kryssat ja i den rutan. Kan inte se hur det skulle ha betydelse. Du har ju gått gymnasiet.
  • Anonym (Ag)

Har du kommit in på högskola så har du minst allmän behörighet.. Att då kryssa i slutbetyg tycker inte jag är fel.
  • Vargaflickan

Fast du har ju gått gymnasiet om du har studiebevis? För jag antar att det är det du menar med "samlat betygsdokument"? Och hur lyckades du studera på högskolan om du inte fullvärdigt betyg från gymnasiet.

• Vargaflickan
    Vargaflickan skrev 2021-11-09 18:03:24 följande:

Fast du har ju gått gymnasiet om du har studiebevis? För jag antar att det är det du menar med "samlat betygsdokument"? Och hur lyckades du studera på högskolan om du inte fullvärdigt betyg från gymnasiet.

Om du inte har fullständigt betyg*
  • Anonym (Bella)
    Vargaflickan skrev 2021-11-09 18:03:24 följande:

Slutbetyg från gymnasiet och ett samlat betygsdokument är inte samma sak.
    Och man kan vara behörig till högskolestudier utan slutbetyg från gymnasiet.
  • Friger
    Anonym (Bella) skrev 2021-11-09 18:06:00 följande:
    Slutbetyg från gymnasiet och ett samlat betygsdokument är inte samma sak.
    Och man kan vara behörig till högskolestudier utan slutbetyg från gymnasiet.
    Det motsvararar gymnasie-examen. Det gör dig behörig till högskolan.

Kryssa "ja". Du kan med gott samvete argumentera för den ståndpunkten om någon skulle fråga.
  • Hotrod

Erfarenhet brukar väga tyngre och i mitt fall var det erfarenheten som gjorde att jag kunde få ett jobb som normalt kräver högskola.
    Men det är klart att du kan falla bort i gallringen om du inte har gymnasiebetyg.
    Ring och prata med dom och tala om att du inte har gymnasiebetyg men att du har erfarenhet (Dom brukar uppskatta ärlighet).
    Lär dig mycket om företaget dit du ska söka och ta gärna upp det tex jag såg eran miljöpolicy och vill gärna jobba på ett företag som tänker på miljön....
    Lär dig gärna dom fem vanligaste frågorna som rekryterare ställer så du är beredd med svar på dessa...
    En vanlig fråga brukar vara "vart ser du dig själv om 5år".

Burnout
  • Anonym (Teddy)
    Hotrod skrev 2021-11-09 18:11:43 följande:

Erfarenhet brukar väga tyngre och i mitt fall var det erfarenheten som gjorde att jag kunde få ett jobb som normalt kräver högskola.

Men det är klart att du kan falla bort i gallringen om du inte har gymnasiebetyg.

Ring och prata med dom och tala om att du inte har gymnasiebetyg men att du har erfarenhet (Dom brukar uppskatta ärlighet).

Lär dig mycket om företaget dit du ska söka och ta gärna upp det tex jag såg eran miljöpolicy och vill gärna jobba på ett företag som tänker på miljön....

Lär dig gärna dom fem vanligaste frågorna som rekryterare ställer så du är beredd med svar på dessa...

En vanlig fråga brukar vara "vart ser du dig själv om 5år".

Men ts har ju gymnasiebetyg.
  • Hotrod
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-09 18:43:28 följande:
    Men ts har ju gymnasiebetyg.

Inte fullständigt slutbetyg från gymnasiet.

Burnout
  • Anonym (Teddy)
    Hotrod skrev 2021-11-09 18:58:16 följande:

Inte fullständigt slutbetyg från gymnasiet.

Nej, jag förstår, men betyder det verkligen att det anses som att man inte har gymnasiebetyg? Är det fel för ts att säga att hon har det?
  • Hotrod
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-09 20:20:00 följande:
    Nej, jag förstår, men betyder det verkligen att det anses som att man inte har gymnasiebetyg? Är det fel för ts att säga att hon har det?
    .

Om det är en ja eller nej fråga så nej.

Om man som arbetsgivare får in en sökande som påstår att denne har gymnasiebetyg och det visar sig att det inte är det och det är i ett ämne som är viktigt för jobbet så blir man petad direkt.
    Det är bättre att kontakta företaget och berätta precis som det är att man saknar vissa betyg och fråga om det går bra att söka ändå och 99gånger av 100 är det ok.
    Samtidigt har du utmärkt dig i den där högen av ansökningar och framstår som ärlig.
    Tyvärr ljugs det mycket i ansökningar och man förskönar en del...det brukar komma fram.
    Suttit i tillsättningsgrupper och upptäcks en lögn så är man inte välkommen att söka till det företaget igen.
    Var ärlig är mitt råd och som sagt om man är smart så kan man vända en svaghet till en styrka. 

Burnout
  • Friger
    Hotrod skrev 2021-11-09 21:03:33 följande:

Om det är en ja eller nej fråga så nej.

Om man som arbetsgivare får in en sökande som påstår att denne har gymnasiebetyg och det visar sig att det inte är det och det är i ett ämne som är viktigt för jobbet så blir man petad direkt.
    Det är bättre att kontakta företaget och berätta precis som det är att man saknar vissa betyg och fråga om det går bra att söka ändå och 99gånger av 100 är det ok.
    Samtidigt har du utmärkt dig i den där högen av ansökningar och framstår som ärlig.
    Tyvärr ljugs det mycket i ansökningar och man förskönar en del...det brukar komma fram.
    Suttit i tillsättningsgrupper och upptäcks en lögn så är man inte välkommen att söka till det företaget igen.
    Var ärlig är mitt råd och som sagt om man är smart så kan man vända en svaghet till en styrka. 

Inte alla arbetsgivare... Jag bryr mig inte. Det finns mängder med sätt att slutföra gymnasiet på. Samlat betygsdokument är ett.

Inte fan orkar man med att göra ett frågeformulär med alla sätt som folk tar sig till målet.

Det ljugs nått förbannat i CV. Folk påstår så mycket om deras färdigheter. Superman hade blivit avundsjuk.

Svarar personen "ja" så är personen ju lite optimistisk och kreativ. Det är bra! Folk som bara ser problem är jag trött på. Vårat jobb är att ta fram en lösning. Då är rätt grundinställning ett måste.
  • Anonym (…)

När jag intervjuar folk för jobb är jag inte ens intresserad av betygen från högskolan. Om de har examen kan vara intressant (inte en delabreaker, förutom några tjänster som kräver att de doktorerat). I lverigt är det erfarenhet och personliga egenskaper jag är ute efter.

Svar på tråden Hur värderas betyg när man söker jobb?